Hari 7&8 : Tekanan mula terasa

by - Mac 25, 2020


Hurm... Perdana Menteri baru umum... Perintah  Kawalan Pengerakkan dilanjutkan sehingga 14hb Aprul yang mana sepatutnya tamat dalam beberapa hari lagi. Aku tak kisah pun cuma risau kat rumah aku tu jer ! Hurm... Nak tak nak , esok aku kena keluar ke bandar untuk ke Pejabat Pos. Nak pos sesuatu kepada jiran aku. Kena mintak tolong dia juga akhirnya. Ingatkan nak balik je dalam minggu depan tapi... kena ikut arahan kerajaan. Dan masalah aku ni pun berat sebab melibatkan jiran tetangga.

Dan sejujurnya , aku seperti mereka yang bekerja sendiri mula terasa akan beban yang bakal melanda. Bulan ni lega la skit sebab dah ready awal awal. Tapi akan datang ? Jika masalah Covid 19 ni selesai , dunia menghadapi satu lagi masalah besar iaitu ekonomi yang semakin merundum. Harga barang dah mula naik. Ramai bakal kehilangan pekerjaan. Ada yang mula mengemis meminta bantuan terutama yang kais pagi makan pagi. 

Aku bernasib baik lagi sebab wife kerja kerajaan. Tapi sampai bila, kan ? Itu pun ada yang dah bunyi suruh menteri menteri serta pegawai kerajaan kanan potong gaji ! Hurm...  Mereka yang di kampung , ada tanah sediri boleh dah bercucuk tanam atau ternak ayam. Sekurangnya boleh teruskan kehidupan. Yang merisaukan aku ialah di bandar bandar besar ni. Jika masalah pengangguran , kekurangan bekalan makanan akan mengakibatkan masalah lain pulak ! Kacau bilau ! Harapnya tidak berlaku sampai ke situ !  

Cuaca di Malaysia bakal berubah. Diramalkan fasa peralihan monsun mula akhir bulan ini yang mana jurucakap Jabatan Meteorologi Malaysia negeri menjelaskan keadaan cuaca itu berpotensi menyebabkan banjir kilat dan mengakibatkan kerosakan struktur bangunan yang tidak kukuh. Ketika fasa peralihan monsun keadaan cuaca lazimnya akan berlaku ribut petir, hujan lebat dan angin kencang dalam masa yang singkat terutama waktu petang dan awal malam.

Kena bersedia la dari sekarang. Berjimat cermat dan simpanlah makanan untuk persiapan terutama jika harga barang akan naik. 


You May Also Like

2 comments

  1. Betul,harga barang basah naik..naik luar biasa.Ada peniaga ambil kesempatan.

    BalasPadam
  2. Huhuhu. Berjimat selagi boleh ni..

    BalasPadam