Elakkan diri dari tekanan melampau !

by - Khamis, Julai 04, 2024


 Aku pernah laluinya.. memang kesan pada diri sangat negatif ! Hypertension , kemurungan dan hilang keyakinan diri. Hidup serupa dah jadi hamba abdi pada manusia lain. Apa yang aku cari dan kejar sebenarnya atas dunia ni ?  Kita terpaksa bekerja dan mengembirakan orang lain walhal kita bukanlah jenis tak berakal dan tidak berpendidikan ! Apasal kena melutut di kaki manusia lain ? 

Belajar tinggi tinggi.. bagus ! Berjawatan tinggi , bagus. Tapi tidak punya kehidupan ? Semata mata nak punya rumah besar.. kereta mewah.. makan enak enak dan mampu beli atau ke mana saja ! Duit banyak.. tapi di mana kehidupan sebenar yang dicari ? 

Masa untuk diri sendiri tiada apatah lagi untuk keluarga. Jika bujang , kita berpura pura gembira dengan kehidupan yang ada. Kononnya boleh pergi melancong sana sini tanpa rasa bersalah. Boleh makan apa saja tanpa risau duit tak cukup. Tetapi dalam hati.. ada sesuatu yang kosong. 

Kenapa kita perlu susahkan diri mengejar dunia ni sedangkan kita tahu , satu hari nanti kita akan tinggalkan semua ni ? Mencari tu tak salah. Mengumpul tu tak salah tapi sampai berperangai seperti Haji Bakhil.. atau sehinggakan berperangai pentingkan diri sendiri tak tak kisahkan orang lain... semata mata untuk mengumpulkan harta dunia..

Tak salah pun nak bekerja. Kita memang perlu lakukan untuk meneruskan kehidupan. Tapi janganlah sampai mengejar kehidupan yang mewah. Bekerja semata mata untuk mendapatkan kesenangan  tapi sebenarnya tidak. Badan tak sihat.. jiwa tak tenang... walaupun tidur di katil empuk. , tidur tak lena. walaupun meja makan panjang berjela.. makanan penuh atas meja tapi sayangnya, sejamah dua , dah tak lalu.. 

Yer.. aku pernah lalui. Bila aku sakit , bos pun tak da nak tanya khabar. Takda pulak nak datang lawat. Ada diorang kisah ? Diorang cuma kisah bila kau cakap kau nak cuti jer ! 

You May Also Like

0 comments