Kenapa kena amalkan minum air halia di pagi hari ?

by - Jumaat, Julai 05, 2024

Jika aku kata minum air halia ni bagus untuk jaga kesihatan , ramai senyum jer. Tapi jika aku kata minum air halia ni boleh buat badan kurus dan turunkan berat badan , mesti ramai akan terbeliak biji mata. Tak kira la lelaki atau perempuan. Ni berdasarkan pengalaman aku la. Ramai nak kurus dengan cepat... tapi pada masa yang sama tak reti nak jaga makan ! Katanya makan itu kenikmatan hidup walhal akan memudaratkan diri jika berlebihan. 

Alhamdulillah.. setiap pagi , tugas aku ialah membancuh air halia untuk anak bini minum. Seorang seteguk je memadai dah. Tak perlu sampai secawan. Aku campurkan dengan lemon dan madu. Sesekali aku tambah tumeric dan juga cuka epal. Khasiat, memang banyak. Tak perlu nak amik suppliment vitamin dari farmasi dah. 

Dan pada masa yang sama aku kawal pemakanan anak anak termasuk isteri pertama aku ni. Antara yang tak boleh di makan lansung ialah jajan , makanan tinggi gula , tepung putih seperti roti dan makanan ultra process seperti daging burger , hotdog dan sebagainya. Sesekali aku kasi layan macam aiskrim. Biskut biskut ni memang aku tak kasi la. Kalau diorang teringin dan ada depan mata , aku kasi diorang jamah sekali dua jer. Sekadar lepaskan keinginan jer. 

Kalau anak anak korang jenis mudah jatuh sakit, cubalah ubah diet pemakanan diorang. Kalau boleh , jangan galakkan makan lebih 3 kali sehari. Sarapan pagi biarlah makanan tinggi protein dan fiber. Balik sekolah tu boleh la tambah dengan karbohidrat dan malam hari sebelum jam 8 tu , makanan tinggi fiber dan protein. Tak perlu masuk makanan tinggi karbohidrat. Nak tidur dah kan.. 

Kita mampu merancang.. elakkan dari mudarat. Kuasa Allah menentukan. Sekurang kurangnya , kita ada ambil tindakan dari membiarkan saja. 

Amalkan setiap hari... bukan sakit baru nak minum ! 







Jika berminat nak serbuk halia , boleh whatsapp terus ke : https://halia1.wasap.my/

 

You May Also Like

0 comments