Jika kita buka mata ..

by - Ahad, Februari 20, 2011

 

Dunia blog mmg indah .. Serius aku cakap .. mmg indah .. Tapi bila ada yang cuba mencacatnya , keindahan itu menjadi lebih indah .. Kenapa begitu ???

Bila kita terlalu aman , kita jadi leka .. kita terlalu cuai .. Bila ada pihak pihak luar cuba menganggu , dengan pantas tindakan bersatu padu dilakukan .. Bagaimana jika tidak bersatu ? Maka perpecahan akan berlaku ..

Itu yang aku nampak dalam dunia blog sekarang ni .. Dizaman aku .. eceh.. setahun yang lepas , aku dapat saksikan bagaimana pepecahan antara blogger berlaku .. Kutuk mengutuk .. keji mengeji.. masing masing berpuak .. Kau serang aku.. aku serang kau ..

Itu tak sepatutnya berlaku dalam dunia blog ini .. Mmg benar perlu ada pendapat masing masing .. Tapi pendapat itu biarlah dari akal fikiran dan bukannya ikut nafsu ..

Blogger masa kini terdiri dari bijak pandai.. Kalau tak pandai , masakan boleh cipta blog kan ? walaupun mudah buat blog tapi tetap memerlukan akal kan ? Tapi kenapa akal itu digunakan untuk menyampaikan sesuatu yang negatif ? Seronok ? Mmg seronok melihat pergaduhan .. Seronok melihat caci maki sana sini .. Sebenarnya , sapa yang seronok ? Syaitan di dalam hati kita itu kah atau kita sendiri ??

Persahabatan .. Ada yang terlupa diri.. Menyangkakan diri itu sudah popular dalam dunia blog ini maka bolehlah berjalan dengan mendabik dada.. Lu sudah silap bro !! Lu naik hari ini , esok lu boleh dilupakan sekelip mata ! Terlalu ramai blogger sekarang ini .. Dan mereka semua ini sangat bagus .. Cuma belum sampai masa mereka untuk naik lagi ..

Untuk naik , sangatlah mudah .. Untuk turun ... lagi sangat mudah .. Tak susah untuk naik dalam dunia blog ini .. Pulak sekarang ini .. Join forum sana sini.. Group sana sini .. Dengan sekelip mata dah popular.. Tapi popular atas tiket apa sebenarnya ? Dan berapa lama boleh bertahan ??

Lari tajuk pulak aku .. Kembali pada tajuk ... Sebenarnya apa yang aku nak sampaikan ialah , isi dalam entri kita .. Sedap sungguh kita berbicara untuk mendapatkan trafik.. Untuk kekuatan blog kita .. Maka cerita kita lebih sedap dari asalnya .. Kenapa begitu ? Nakkan trafik .. Sangat merbahaya gitu ..

Kedua .. Bila kita berbicara soal saudara kita yang lain.. Kita kutuk.. kita kritik.. pada masa yang sama , kita sendiri terlalu banyak kelemahan diri ... Kadang kadang kita bercerita tentang kelemahan orang lain tapi sebenarnya itulah kelemahan kita yang ketara.. Tapi kita bijak menutupnya dengan mengarahkan kelemahan kita itu pada orang lain ! Hurm..

Jika kita buka mata sebenarnya , kita sedar .. kita ini sama saja .. Kau dan aku sama saja .. Bezanya ialah bisikan syaitan atau malaikatkah di hati kita ini .. Kritik , boleh.. berlandaskan logik  dan dalil agama ... bukan nafsu semata mata ..

Buka mata .. buka hati .. bukan ikut hati.. mati nanti !

You May Also Like

29 comments

  1. ya setuju sangat...

    BalasPadam
  2. huhu.. bagus nasihat ini untuk kami semua..

    BalasPadam
  3. walaupun baru jadi blogger, apa saya nampak, kena kerja keras..
    hari ni ramai datang, esok belum tentu..
    usaha kena sentiasa ada

    BalasPadam
  4. Betol tu abg ben...yg xpuas ati tu xtau la nper...kte manusia ni bknnya sume perfect kn...so dorg ni yg pkir -ve je..kne lah pkir ssuatu yg +ve..amek yg baik..yg buruk2 tu buangkn jauh...

    BalasPadam
  5. Assalam...betul tuu en.ben, sebenarnya membuka aib org untuk menjatuhkanya itu adalah kesalahan besar...Allah SWT pun murka...bertaubatlah kalian!!!

    BalasPadam
  6. ouh mungkinkah latest entry sy seeprti mengutuk kaum sendiri -.-
    tapi tiaade niat begitu, hanya sekadar berkongsi cerita
    bagaimanakah? -.-

    diri ini jugak tidak sempurna
    hendak mengutuk rakan yang lain
    mungkin lama kelamaan akan sedar
    diri ini tidak sempurna, dan dari kutukan itu kita sedar :D

    thnks BBA utk link blog itu :D

    BalasPadam
  7. btol jgn ikot kata haty,,,ewm n jgn lhaa kta mndbik dada,,,ewm hehehehemmmbtol2,,,huhuhuhuh n kene usha,,,n kenag jasa,,,weee,,,hehehe

    BalasPadam
  8. abg ben da penat2 buat entry tu kan. meyh cni CL nak komen..

    tgok2 cni !

    CL setuju sgt.. dulu belaka nk gadoh antara blogger kan...skrg pun sama la..mesti ada punye kes niey.. belaka nak jatuhkan blogger lain , bia blog dy je yang femes, naik traffic. duit nuff pun cun naik..

    tak macam blog CL , tak de nuff pun . <-- betapa low profile kan ..

    ahaha :)

    BalasPadam
  9. betul..betul..sekarang dah ramai blogger baru muncul dan tgu masa nak naik..banyak persaingan,tp itu persaingan yg sihat..jangan tahu nak cari kesalahan org je...tahniah bro..entri ni best!

    BalasPadam
  10. ok kali ni.....A-

    ada peningkatan.... usaha lagi

    BalasPadam
  11. terbaik la bro..
    suka sgt ayat "Kita kutuk.. kita kritik.. pada masa yang sama , kita sendiri terlalu banyak kelemahan diri "
    nobody r perfect!

    BalasPadam
  12. setuju encik ben! nasihat yg bgos utk semua blogger. tak kira lama ke, baru ke, otai ke, tak otai ke. sebenarnya semua sama saja.

    BalasPadam
  13. ish, katek ni...:p

    erm..insaf jap..huhu..moga insaf tu sampai bila-bila...ameen..

    BalasPadam
  14. setuju,setiap org ade kelemahan dan kelebihan masing2

    BalasPadam
  15. sokong en.ben..tak nak lupa daratan.wuwuwu =.=

    BalasPadam
  16. Sungguh bagai dikata...konklusi secara menyeluruhnya ialah, sebab tu ada syurga dan neraka...ewahhh...tinggi sungguh maksudnya...hehhehe

    BalasPadam
  17. nak org respect kite kene gain respect lu.....

    BA tul tuh
    mudah naik...
    jatuh pun mudah gak..
    same je...
    pusing3 pun...
    tak kemana...

    peace

    BalasPadam
  18. setuju..kite sume sama..;)

    BalasPadam
  19. memang kena kerja keras kan abg Ben ?kalau sekadar update tapi tiada org baca.macam cakap sorg2.pergi blogwalking baru dapat followers.paling suka bila follower tu mmg ikhlas nak baca dan kasi komen kat entry.setakat ni belum ada yang berhasad dengki.macam mana agknya nak deal dengan mereka yg sebegini ek?

    BalasPadam
  20. hurm alhamdulillah n insyaAllah xde agy yang kutuk2 teruk setakat ni ... cian abg byk dah kutukan yg di terima tapi sabar je lah ~ hope abg terus naik dan naik ~ gud luck abg

    BalasPadam
  21. eyja dapat buka minda,hati dan fikiran .
    bukan mudah jd blogger .
    bila kita da teguh dgn kedudukan kita , psti ad je yg nk menjatuhkannya ,
    mmg pahit tapi bagus utk kit jadikan sbg stu cbaran kan ?

    BalasPadam