Anak anak tertekan bila dibandingkan !

by - Sabtu, November 09, 2013

 

Hurmm.. SPM dah bermula 2-3 hari lepas .. kan ? Ke baru 2 hari ? Tak kira la.. Janji dah mula.. Dalam minggu ni kan ? Hehehe.. Teringat aku sewaktu aku amik SPM dulu ..

Hurmm.. Sebenarnya bagi aku , nak amik SPM tu tak la stress mana pon. Tapi yang buat stress tu bila kengkawan sepermainan sewaktu kecil pon turut sama amik dan ibu memasing dok pakat berkata anak mereka la yang bagus !

Adoiiiiiiiiiiiiiiiiiii .. tertekan gueee masa tu ! Nak banggakan orang tua aku ke atau nak kasi aku ni berakal ? Hurmm.. mana satu ni ? Maka aku amik keputusan , buat je la yang terbaik . Cemerlang atau tidak , yang penting aku dah amik pon exam dan belajar dengan tekun sblm tu.. Selebihnya aku serahkan pada Allah. Tak larat aku nak stress !

Hurm.. Dengarnya ada pelajar mati akibat stress baru baru ni .. Kesian sangat. Semakin ramai pelajar stress akibat persaingan semakin hebat di dalam kelas mahupun sesama kengkawan. Bagus tu bagus tapi ini akan memberikan kesan buruk pada pelajar tu nanti.

InshaAllah Qhaliff dan adik adiknya nanti  , aku tak akan membandingkan mereka sebaliknya akan berusaha memberi ilmu dan didikan agar mereka berakal ketika membuat penilaian mengenai kehidupan ini .. Yang penting , mereka perlu tahu mana dosa , mana pahala dan yang mana lebih penting .. Dunia atau akhirat dalam membuat apa jua keputusan ..

Aku bukan tak nak anak anak aku nanti tergolong dalam manusia bijak pandai  tetapi dalam dunia yang semakin mencabar dan penuh godaan , mereka lebih perlu berakal serta berilmu dari sekadar punya pendidikan ! Maklumlah , orang skang ni ramai pandai pandai tapi tak reti guna akal ! Kalau guna pon untuk jalan yang tak betul. Tu yang perlu dibetulkan ..

Semoga Allah melindungi anak anak kita dan memudahkan urusan mereka dalam kehidupan mereka nanti ..

You May Also Like

4 comments

  1. ilmu dunia & akhirat sama2 kita kejar. tapi yg paling utama tentulah bekal kita untuk akhirat nnti. salam kenal abg ben.. :)

    BalasPadam
  2. betul2.. teringat dulu kami pun slalu dibandingkn sesama adik-beradik.. ada baiknya tp ada juga buruknya.. jadi sebagai pengajaran pada masa akan datang.. :)

    BalasPadam
  3. jiran2 sy suka mcm tu, bandingkn sy dgn anak dia.. even da msuk u pn still nk ckp mcm2.. mcm good good je.. hihi

    BalasPadam
  4. Macam dah jadi trend banding2kan anak dengan anak orang lain. Tak terpikirkah anak akan menjadi tertekan bila gunakan cara sedemikian. Niat dah betul agar anak lebih kuat berusaha tetapi kena pandai pilih caranya.

    #lebih tertekan tengo bila ada ibubapa yang asyik2 memuji anaknya depan orang ramai...tahulah anaknya pandai tetapi tak payah di canang satu dunia...huhu

    BalasPadam