Kadang-kadang aku macam tu jugak !

by - November 28, 2013

 

Hurmm .. kedekut ? Bukan .. Takde duit ? Hurmm .. pon bukan ! Tapi apa ? Hurmm .. Lebih pada was was ! Kang aku bagi , bukan dia yang guna . Mesti sindiket .. Kesian tu , mmg la kesian .. Dah tu camana ? Kang kasi , galakkan diorang lak .. haih.. Serba salah .. Akhirnya terpaksa kata ‘takpe la ’ utk dia  . Nak sumbang tapi was was ..

Selepas mendengar kata kata bijak pandai yang ada benarnya di situ , sejak itu aku mula terfikir dan nak berubah. Ditambah lagi dengan sebuah cerekarama yang baru baru ni aku tengok , Kaabah Depan rumah .. menguatkan lagi semangat aku untuk melembutkan hati aku ni .. Benar , bersedekah itu mudah tapi sukar !

Rezeki aku murah bulan ni . Bila tengok duit yang melebihi dari biasa .. membuatkan aku tetiba kedekut ! Sayang pulak nak belanjakan .. Huhuh ..

Tapi kejadian hari ini , merubah segalanya ! Dan Alhamdulillah , aku tidak terpedaya dengan pujukan syaitan agar ‘ jangan bagi’ .. Aku melakukannya kerana Allah.

Bila ada kawan kata mungkin sindiket atau mungkin mereka menipu , aku teringat kata kata bijak pandai .. Biarlah mereka nak tipu. Itu urusan mereka dengan Allah. Urusan kita ialah , bantu mereka yang memerlukan bantuan .. InshaAllah ..

Benar .. bila kita bersedekah , kita berkongsi rezeki yang mana ianya milik Allah . Bukankah itu satu sikap yang terpuji ? Sama sama kita berubah ke arah yang lebih positif ! InshaAllah …

You May Also Like

7 comments

  1. yeahh..alhamdulilah abg ben... :)
    takpe. kita memberi ,Allah lebih suka . sindeket or apa2 tu belakang cter , itu hal dia dengan Allah kan.. yang penting kita da beri apa yg kita mampu dan brsngka baik

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah...
    Saya pernah bertanyakan tentang perkara ni dengan mereka yang bijak pandai... mereka kata jika kita bersedekah dengan golongan itu, kita akan ada dapat dua pahala, satu pahala bersedekah, yang keduanya pahala kita ditipu.. wallahualam...

    BalasPadam
  3. terbaek la abg ben...sy pun kadang2 x mampu untuk menghilangkan syak wasangka pd hamba Allah gini...sbb sllu pk sure ade sindiket...tp kdg2 bile tgk pd ank kecik yg diorg usung tu...kesian sgt...terus teringat ank2 kat umh...huhuhuu

    BalasPadam
  4. saya pun selalu juga rasa was2... tapi hulur juga.. serba salah tapi kemudian...'takpe la'...

    lepas tu terpikir.. mungkin Allah sedang menguji kita melalui mereka... sama macam telemovie ' Kaabah Depan Rumah' tu...

    maka...redha... ^_^

    BalasPadam