Dapur Tanpa Sempadan...

Jumaat, 25 Disember 2015

Berhenti kerja untuk jadi blogger sepenuh masa ?


Aku dah nak masuk tahun ke 7 berblog. Dan nak masuk tahun ke 3 , bergelar blogger sepenuh masa. Seronok ke jadi blogger sepenuh masa ? Camana pulak dengan pendapatan ? Apakah mampu blog mampu 'bela' andai menjadi blogger sepenuh masa ? 


Hurm.. Menjadi blogger ni , atas niat masing masing. Aku tak nak bicara pasal orang lain. Aku bicara mengenai diri aku. Sejak kecil lagi aku minat menulis. Sememangnya aku bercita cita nak punya novel karangan aku. Dan aku berjaya mendapat tawaran menghasilkan novel sendiri tetapi.. aku belum punya masa lagi..  

Apa yang boleh aku buat dan nampak jalannya ialah menjadi blogger ! Nak jadi blogger ni , sebenarnya tak susah pon. Cuma perlu ada ilmu , pengalaman dan minat ! Kalau ketiga tiga ni ada , inshaAllah setiap penulisan yang terhasil di dalam blog , akan jadi perhatian dan menarik pembaca pembaca dari pelbagai lapisan umur , bangsa dan latar belakang.. 


Ada kawan tanya.. Dia nak berhenti bekerja dan menjadi blogger sepenuh masa ! Wah.. Bagus tu ! Tak semua orang berani ! Tapi persoalannya , apakah sudah cukup bersedia untuk menjadi blogger sepenuh masa ? Sumber pendapatan ? Kalau berharap dari blog 100% , aku rasa payah melainkan blognya dah cukup mantap ! Perlu ada pendapatan sampingan yang kukuh andai baru bermula berblog. 

Aku sendiri.. bekerja selama 4 tahun terlebih dahulu dan berblog ketika ada masa. Masa aku ketika tu sememangnya dihabiskan untuk blog. Dan Alhamdulillah , strategi aku tercapai. Aku berjaya menaikkan blog dan pendapatan mula masuk dari blog. Pelbagai sudut ! Cuma aku belum lagi berniaga online buat masa sekarang. InshaAllah , akan ada nanti.. 

Nasihat aku begini.. Buat perbandingan gaji dengan hasil pendapatan dari blog. Strategi jangka panjang dengan dunia internet perlu ada . Sebab alang alang nak habiskan masa dengan internet , maka perlu ada backup plan andai blog 'tergugat' buat sementara.  Jika income dari blog lagi bagus berbanding makan gaji .. aku rasa ok dah ! Yang penting , income dari blog perlu berganda dari gaji sewaktu bekerja.. Kalau gaji 2k , maka income dari blog perlu 6k ! Dan berbelanjalah cuma 2k setiap bulan. Baki , simpan untuk masa depan .. 

Zaman sekarang ni , berbisnis lebih menguntungkan sebenarnya. Makan gaji ibarat hidup untuk bayar cukai dan hutang ! Hanya berniaga saja mampu makan lebih dari tu ! Cuma , perlulah ada strategi dan meniaga sesuatu yang benar benar menguntungkan.. sekali pun nasi lemak atau air kopi ! 

Kalau tanya aku.. apakah aku akan berhenti berblog dan kembali bekerja andai blog tidak menguntungkan lagi ? Jawapan aku , selagi orang menggunakan internet , maka peluang untuk menjana pendapatan dari situ terbentang luas ! Usaha perlu ada dan idea perlu dikemaskini senantiasa ! 

Kesimpulan.. pandang cermin dan tanya diri sendiri.. Apakah kemampuan anda ! Sejauh mana anda mampu berlari ! Apakah backup plan anda ? Kalau dah berkawin , camana pula dengan pasangan anda ? Fikir masak masak..  Bukan semua orang berjaya hidup dengan blog tetapi ramai orang berjaya makan gaji... hingga pencen ! Yang penting , pendapatan sampingan perlu ada ! Atau kekalkan saja blog sebagai pendapatan sampingan dan sekadar minat saja.. 

Masa depan , perlu perancangan yang teliti atau anda kan terduduk menyesal . Atau , sebaliknya! Yer, siapa sangka ,ka ? Dengan blog.. selain dapat duit , dapat merasa apa yang dah lama ingin dirasa , seperti.. 





Dan banyak lagi ! Tapi ingat.. ia tak datang semudah itu ! Terlalu banyak rintangan yang aku hadapi untuk merasai semua ini.. Dan syukur , alhamdulillah.. Aku ada keluarga serta rakan rakan yang sering memberi sokongan tak berbelah bagi ! Terima kasih.. 

9 komen :

Khadijah Firdaus berkata... [Reply to comment]

biasalah tu. mana-mana pun ada cabarannya yang tersendiri. lawatan dari neskopi.com

Etuza Etuza berkata... [Reply to comment]

Blogger hebat di Malaysia antaranya Ben..seorang blogger yang berani. Ramai blogger kelihatan sekadar minat..mybe blog Etuza.Adalah sifut dalam blog,.dari Nuff..betul apa yng di katakan oleh Ben..kena ada elemen minat, pengalaman dan pengetahuan, bijak atur masa pasti boleh berterusan..
Tips hebat bagi saya dan blogger baru..teruskan usaha ya

Scarlett O'Hara berkata... [Reply to comment]

Bukan senang nak jadi blogger sepenuh masa kalau niat untuk menampung hidup dengan blogging.Hanya orang-orang hebat je yang layak bergelar blogger sepenuh masa.Salah seorangnya Be kerana ia bukan sekadar bermodalkan sebuah laptop, internet dan hujung-hujung jari.Kalau blogging separuh masa pun susah nak beri komitmen, baik lupakan saja nak jadi blogger sepenuh masa.Melainkan, duit memang telah penuh di bank untuk menyara hidup.Apa pun, tahniah Ben, kerana menjadi blogger pertama yang memberi ilham kewujudan blog Scarlett's Petals.Juga terima kasih kerana sungguhpun telah menjadi selebriti internet, Ben masih sudi memberi tunjuk ajar kepada blogger-blogger baru dan lama biar pun ia tidak diwar-warkan.Moga terus maju.

Scarlett O'Hara berkata... [Reply to comment]

Kadang-kadang, bila kita tengok orang lain berjaya menjadi blogger sepenuh masa, kita pun nak jadi blogger sepenuh masa.Tapi kita tak tau susah senang orang lain tu untuk jadi blogger sepenuh masa.Betul tak Ben?

AZIAH ROSLI berkata... [Reply to comment]

baguslah ben ashaari ni, dari dulu follow memang storyteller.

Shark Kay berkata... [Reply to comment]

berani buat keputusan memang berbaloi,
berani ukur kemampuan sendiri cerah masa depan,
tahniah ben.

Keladi Ubi berkata... [Reply to comment]

Betul tu...bukan senang untuk mendapat kejayaan dengan sekelip mata, banyak rintangan dan halangannya,...apa2 pun...bila lah saya berpulang untuk jadi blogger terhebat macam bro ben...saya sentiasa ikuti blog bro ben, sebagai idola saya...

Khamsi Abdullah berkata... [Reply to comment]

Tak tahu kenapa, tapi masih lagi kagum setiap kali singgah blog abg ben. Rare!

http://www.stanzaku.com

Hanafi Abdullah berkata... [Reply to comment]

teringin pulak nak jadi blogger sepenuh masa..tak perlu berharap keja makan gaji..nak bebas masa katakan.

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI