Manfaat yogurt greek

by - Selasa, Mei 21, 2024


Ada dua jenis yogurt greek , sepengetahuan aku. Yogurt yang biasa tu , tinggi gula manakala yogurt greek pula , rendah gula. Manfaat yogurt greek ni banyak terutamanya mereka yang gemar bersukan dan juga nak menjaga kesihatan. 

Berbeza dengan yoghurt biasa, greek yoghurt memiliki kandungan protein yang lebih tinggi. Dengan tercukupinya kandungan protein, maka tubuh lebih mudah dalam menjaga pertumbuhan sel, membangun otot, dan memperbaiki  bahagian yang rusak. Tak hanya kesihatan, protein juga penting untuk menjaga kecantikan.

Antara manfaat mengamalkan yogurt greek dalam diet pemakanan harian kita ialah : 
  1. Sumber kepada pelbagai nutrien seperti protein , magnesium , kalsium , fosfurus , kalium dan juga mengandungi lemak lipid.
  2. Bagus untuk kesihatan tulang
  3. Baik untuk perut
  4. Makanan pemulihan selepas bersenam ( recovery )
  5. Boleh membantu merendahkan kolestrol
  6. Mengurangkan risiko diabetis type 2
  7. Berpotensi mengurangkan risiko penyakit metabolik




Yogurt greek sedap bila dicampurkan dengan buah buahan seperti mangga , pisang , buah delima , berries atau dicampurkan dengan sedikit madu tualang atau madu tulang. Bila boleh ambil yogurt greek ni ? Bila bila masa saja bila lapar ! Tapi awas.. bila sedap tu, jangan makan banyak pulak ya. Ambillah secara sederhana. 

Untuk info lanjut mengenai Yogurt Greek ni , korang boleh baca di SINI. SINI. 


 

You May Also Like

1 comments

  1. Greek yogurt sememangnya pilihan terbaik. Harganya juga lebih tinggi berbanding pilihan yogurt lain. Boleh gantikan santan dalam masakan. Lebih creamy.

    BalasPadam