Tips mudah elak kelaparan di siang hari pada bulan Ramadan !

by - Isnin, Mei 06, 2019

Alhamdulillah. Ramadhan tiba lagi. Dan tahun ni , aku tak nak jadi macam tahun tahun lepas. Azam aku berlainan kali ni.Sebelum ni , aku gagal di saat saat akhir menyebabkan aku keboroian di hujung tahun dan ianya berpunca ketika di bulan Ramadhan. Makan tak hengat punya !!

Kelainan yang aku maksudkan ialah , bersahur mudah tapi mengenyangkan. Selepas membaca tips di  Instagram Lazz Susu Kambing , aku cadang tahun ni nak kembalikan cara sihat dan teratur ketika berpuasa memandangkan aku tau , tahun ni aku kena aktif di kala berpuasa ! Kena amik Qhaliff sekolah , antar wife , pergi event dan sebagainya. 

Caranya.. Mula mula aku order Lazz Susu Kambing. 2 kotak susu kambing Asli, 2 kotak Lazz Cafe dan 2 kotak lagi , aku mintak pos ke mak mertua di Kelantan. Dan tak lupa juga untuk mak aku yang turut sukakan Susu Kambing Asli dari Lazz ni ! 


Tips mudah dari Lazz Susu Kambing ni , senang jer. Ada yang bersahur dengan nasi dan lauk pauk yang hebat hebat belaka. Menurut tips dari Lazz , nasi yang dikenali sebagai sumber karbohidrat , hanya mampu bertahan selama 3-4 jam dalam membekalkan tenaga. Maka disyorkan ambil makanan yang mempunyai kandungan serat  yang  tinggi di mana ianya mampu memberikan kekenyangan dan tenaga  selama 7-9 jam lamanya ! Nah.. cukup hingga berbuka puasa gitu ! 

Maka dicadangnya susu kambing bersama oats atau barli. Kata orang , oats semasa dalam perut dia kembang. Hee.. tu sebab kenyang kot ? Pastu yang bagusnya , mampu mengurangkan kadar kolesrol dalam badan. Dan bagi mereka yang ada masalah dengan perut aka penghadaman , inshaAllah senang nak membuang ! Heee..


Tapi aku punya menu sahur lagi mudah. Hee.. susu kambing asli Lazz tu memang wajib dah. Tapi aku sertakan dengan buah pisang serta kurma ! Haaa... aku nak perut slim di bulan Ramadhan ni. Selesa sangat untuk pengerakkan ! 

Kurma tu wajib ada juga tau ! Sumber tenaga yang cukup bagus selain pisang. Kalau diamalkan setiap hari walaupun di bulan bulan biasa , akan kelihatan hensem gitu ! Ada kawan berbangsa cina kasi tips camana nak kelihatan 'teruna' hanya dengan kurma. Tu kena tunggu entri lain yer. 

Abaikan mangga tu yer. Saya tak mampu kunyah mangga tu. Hee.. 

Nah.. di bulan Ramadhan ni , sila elakkan makanan berasid tinggi. Tak kira la sewaktu bersahur mahupun ketika berpuasa. Contoh makanan berasid tinggi ni ialah cuka , limau , air gas , makanan dalam tin , kacang, soya , tenusu lembu dan juga pulut. Ketika berbuka , amik makanan yang kukus , gril , sup atau rebus. InshaAllah.

Dan 45 minit sebelum berbuka , akan dilakukan senaman ringan. Er , nak kata ringa tu tak la sangat tapi sebab yakin dengan saki baki tenaga yang ada dihujung waktu , maka sebaiknya aku bakar je kalori yang ada dan kemudian nanti ganti la semula kan ? Tapi pelan untuk berbuka pun , menu aku mudah jer !


Gitulah adanya. Maka bagi mereka yang nak follow aku berpuasa dengan cara yang sihat , jomm ! Segala tips mengenai kesihatan boleh di dapati di instagram Lazz Susu Kambing seperti untuk ibu mengandung , lelaki berhenti merokok  dan banyak lagi , termasuk juga untuk pembelian. Ni memang korang patut cuba dan amalkan !

Instagram : https://www.instagram.com/lazzsusukambinghq/
Web :  www.lazzdelivery.com
Whatsapp untuk tempahan atau pertanyaan : wasap.my/60182777290


You May Also Like

7 comments

  1. Ala.. x beli lg. Smlm tlupa beli..

    BalasPadam
  2. Haida pun dah beli dah sebab last year dah cuba memang terbaik untuk elak kelaparan. So tahun ni repeat lg. Thanks juga pd A.Ben sebab syorkan Lazz ni tahun lepas.

    BalasPadam
  3. Dah order gak susu Lazz ni, tak sabaq nak start minum masa sahur esok.

    BalasPadam
  4. lazz nie tiap2 tahun oder untuk sahur..mmg boleh tahan lapar seharian

    BalasPadam
  5. Memang tidak di nafikan lagi , tahan lapar , duh tiber teringat lazz cafe

    BalasPadam
  6. Kita pun nak restok gak untuk puasa ni.

    BalasPadam