" Ben !! Buang sampah tuuuu .. busuk dah !! "

by - Sabtu, September 24, 2011

 

image

Masih aku ingat .. Satu tika dulu , sewaktu aku berusia belasan tahun ..

 

"  Bennn .. o  Bennnn ... " , mak aku menjerit .. Satu taman leh dengar ngauman mak aku tu ..

 

"Adoi... mak aku dah jadi tarzan tuu .. " , kata aku pada kawan kawan aku .. Aku tika itu , dalam kepala hanya tau 'main , main , main !' .Selagi tak maghrib , selagi tu tak balik rumah ..

 

"Buang sampah ni .. " , perintah mak aku ..

 

" Laa ,tuu angah ada tuu .. dok tengok kartun jer !", aku membangkang perintahnya ..

 

.......

 

Sekarang , sesudah berkahwin barulah tahu kenapa emak aku 'suka' memerintah aku buat itu dan ini .. Tujuannya adalah untuk mendidik agar ringan tulang dan belajar memimpin diri sendiri dan keluarga tanpa di suruh oleh sapa sapa lagi ..

 

Ketika ini , apa yang aku lakukan bukan lagi atas perintah sebaliknya disiplin diri dan juga KEIKHLASAN kita terhadap rumahtangga aku .. Bayangkan jika aku lakukan keranaTERPAKSA ? Bayangkan juga jika aku tunggu mood IKHLAS untuk melakukan sesuatu pekerjaan ? Apakah akan terjadi ? Bersepah ! Rumah macam Titanic karam 10x punya wooo !!

 

Blog Pilihan : Miss Watie

You May Also Like

6 comments

  1. Betul tuh! Tapi I belajar semua tuh dari SBP. Dah emak jauh... bapak jauh... kan? Semua kena buat sendiri. Sampai lah sekarang dah jadi habit. :-)

    Sekarang pon I tengah membersihkan rumah. Phase 1 dah selesai. Phase 2 planning nak buat minggu depan diikuti Phase 3. Banyak sampah nak kena buang nih! :-p


    Terbaru dari Logokoko:

    [U] Hujung minggu yang terganggu

    [11PG] Gambar lori Alam Flora eksiden...

    [U] Here In My Home

    BalasPadam
  2. Perkara yg selalu dipraktikkan akan jadi habit.. Jadi kene paksa dulu, lelama kang terbiasa la.. Selamat menjadi pemimpin!.. Taklama lagi...bertambah pengikutnya..

    BalasPadam
  3. LIKE!
    attitude menjadikan ia habit..
    Moga anak nnti pun rajin .. :)

    BalasPadam