Sekarang baru aku faham ...

by - Khamis, September 29, 2011

 

Entri Hari ni hari ayah dan bonda.. Esok hari saya pula yer.. yang aku keluarkan tadi , memberi respon yang pelbagai. Heheh.. tak perlu maki hamun pun untuk bagi yang tesirat dan tersurat.. Yang penting bentuk penyampaian kita ..

 

Apa yang aku paham neh ?? Bapak aku laa... Duluuu punya cerita laaa.. Kalau aku mintak apa apa la kan yang takde kaitan dengan pelajaran , dia jawab apa tau ??

 

" Hang besaq nanti , ada duit .. beli sendiri .. !! "

 

Wah.. bapak aku ! Kerek !! Tak pee tak peee.. nanti besar aku beli sendiri... Tamo tunjuk kat abah !!  Hehehe.. Tu pemikiran budak budak laa...

 

Tapi bila dah tua cam aku ni , baru aku tersedar ... Tujuan bapak aku buat begitu , mudah je ... SIMPAN DUIT ! SIMPAN DUIT ! SIMPAN DUIT !

 

Penting sangat ke ? Ramai ingat simpan duit ni , hanya untuk kawin je.. Rumah ? Ala .. sewa je bang.. Tapi terlupa ke ? Sampai bila nak sewa ? Kalau dah tua nanti , takde keje .. mana nak duduk ?? Sewa rumah makin naik.. Mana ada sewa rumah makin turun.. Reban ayam pun mahal okeh !

 

Pentingnya rumah bagi kita , satu je.. Bila dah tua , nanti ... kita tak perlu duduk rumah orang tua ! Dan ingat , jangan sesekali ajar anak kita dengan manjakan mereka .. Apa yang mereka mahukan , suruh beli sendiri dengan simpan duit .. Kelak , dia takkan susahkan kita atau sapa sapa dengan berhutang ..

 

Bila dah tua , kita tak kacau mereka , mereka pun tak terasa hati dengan kita ..

You May Also Like

5 comments

  1. yup, betul tu...

    alhamdulillah mak ayah didik kami untuk kumpul duit sendiri kalau nak beli ape2 yang jadi kehendak..jarang juga nak guna duit mak ayah kalau nak beli ape2..cukuplah kecik2 dulu diorang bersusah payah untuk kita..

    BalasPadam
  2. sama la kita abg ben. mcm tu lg best. baru tau betapa susahnye nak cari duit.

    bila susah nak dapatkan sesuatu, kita akan belajar menghargainya.

    BalasPadam
  3. ayah selalu tanya kalau kami adik beradik nak sesuatu "benda ini penting x dalam hidup awak?"

    mula2 merajuk, bila dah besar baru paham. beli barang ikut keperluan, jangan men hentam je.

    macam xde kene ngena je kan? ehe

    BalasPadam
  4. Sekali sekali kena dengar lagu ayah & ibu dari aruah Sudirman....

    BalasPadam