Kursus Pengetahuan Asas Kereta di TOC

by - Rabu, November 25, 2015

 

Pengetahuan asas mengenai kereta amatlah penting ! Hehehe.. Dan aku tak tau langsung mengenai kerana aku segan nak amik tau ??? Tak jugak.. Info yang aku tau , jarang digunakan.. dan ini masanya untuk kembalikan segala pengetahuan mengenai ! Jangan terlalu harap bantuan orang luar bila berlaku sesuatu kecemasan seperti tayar pancit , masalah over heat , penggunaan tayar yang betul  dan macam macam lagi ! Serius !! Kena amik tau walaupun sekadar asas !

Dan pastinya tertanya kat mana pusat yang menyediakan kelas pembelajaran seperti ni ? Banyak sebenarnya tapi antara yang terbaik ialah TOC AUTOMOTIVE COLLEGE yang terletak di Petaling Jaya.

Baru-baru ni , aku amik kursus jangka pendek di TOC Automative College. Kursus asas Car Maintenance 101 yang mengajar kita asas pengetahuan mengenai  kereta.

image

Mula mula tu segan la gak tapi selepas berfikir panjang , semua ni penting pada aku ! Aku sebagai lelaki dan juga ketua keluarga yang selalu guna kereta pastinya kena tahu semua ni..

Di TOC , segalanya berubah ! Bila tengok pelajar pelajar lain yang turut hadir , rasa malu tu berubah. Heheh.. Rugi wooo kalau malu malu ni ! Kena selamba dan tanya je apa nak tanya !

Kelas satu hari ni bermula jam 9 pagi dan berakhir 1 petang. Pendek tapi padat ! Dan sangat sangat berbaloi bagi aku yang tak tau apa apa langsung pasal kereta !

Di sini turut menyediakan cafe. Kalau nak bersarapan sebelum kelas bermula pun ok.. Kang bila kelas dah mula , tak pikir dah nak makan ! Pikir nak tanya itu ini je nanti.. hahaha…

image

Selesa , bersih dan terjaga ! Itu yang aku nampak di TOC Automotive College ni. Maka keyakinan untuk menuntut ilmu di sini semakin memuncak gituuu… hehee..

Ok.. jam 9 pagi ! Kelas bermula..

image

Ok ok .. aku tak nak cerita apa yang ada kat sini ! Tapi aku nak cerita apa yang aku lalui.. Pengalaman 4 jam aku disini membuatkan aku tak takut dah pada kereta andai rosak di tepi jalan ! Tapi jangan laa rosak lak kan.. Jangan dipinta gituuu.. Cari pasal namanya !

Tenaga pengajar yang bertauliah serta buku modul pembelajaran sebagai penambah maklumat.. Kursus Car Maintenance 101 ini di buat dalam bahasa Malaysia dan juga English. Maka , korang leh tanya dalam dua bahasa tu tanpa rasa segan ! Selamba je laaaa ! Malu rugi laaa ..

image

image

image

Kursus dimulakan dengan penerangan secara ringkas di dalam bilik kelas yang selesa dan berhawa dingin. Nampaknya dalam ni ramai tak tau pasal kereta termasuk aku laaa… Ngaku ni ! Jujur..

Selepas setengah jam briefing.. para pelajar dibahagikan kepada dua kumpulan. Dan kursus praktikal dimulakan ! Teruja okkkk ! Aku dah set dalam kepala nak tanya macam macam !! Bayar ni.. bayar ! Bila dah bayar , sila manfaatkan ..

image

Pembelajaran dimulakan dengan pengenalan tayar. Segala infomasi mengenai tayar , akan diterangkan. Tahun pengeluaran , size , angin tayar , kerosakkan pada tayar , pemanduan berhemah untuk mengelakkan tayar cepat haus dan macam macam lagi pasal tayar !

Soalan ringkas aku .. antara soalan laa … heheh.. mengenai tayar pada mereka..

Macamana nak tau tayar kereta kita tu kekurangan angin atau terlebih angin ? Apa kesannya pada tayar jika kita biarkan keadaan itu berlaku ?

Maka pengajar memberi jawapan yang tepat dan jitu. Aku cuma perlu angguk anggukkan kepala ! Tak paham ??? Tanya lagiii… Jangan biarkan hidup anda diselubungi misteri !

image

Saya tukar tayar kereta saya setahun sekali. Normal ke ? Sebab bila gi servis kereta, orang tu cakap tayar dah botak. Saya tengok ok je lagi ? Ada je bunga. Camana nak tau tayar tu ok lagi ke tak ? ”.

Biar soalan kita nampak cam ‘ bodoh ‘ tapi ianya adalah ilmu buat kita dan rakan rakan lain ! Dalam kursus ni , kita jangan berlagak pandai ! Kalau dah pandai , tak yah amik la kan ? Amik kursus advance lak ! Haa.. Ada macam macam kursus tauuu !

image

image

Soalan seterusnya….

Saya nak isi angin tayar.. Camana nak tau had angin yang sesuai untuk tayar kereta saya tu , yer ? “ .

Sebenarnya , aku tau dah.. tapi saja nak tau gak .. mana la tau kot kot dia ada ilmu lain.. heheh ..

image

Part tayar je macam macam aku dapat ! Maklumlah , tayar ni memainkan peranan penting ! Hari hari guna kereta ! Dari awal pagi hinggal ke malam hari.. Pastinya aku nak kereta aku dalam keadaan tip top dan selamat ! Dan tayar memainkan peranan penting..

Selepas tu penerangan mengenai enjin lak.. Cam minyak enjin , coolant , brake , camana nak buat jump-start yang betul dan selamat , apa nak buat bila berlaku over heat.. Langkah langkah keselamatan..

image

image

image

image

image

 

Cara nak buat jump-start yang betul ?

image

image

OOOoooooooooo… ! Baru aku tauuu ..

“ Kenapa tak letak cabel hitam tu kat bateri ?? “ .

Dan dia pun terangkan .. Dan aku …

Ooooooooooo “. Lagi sekali ! Hahahaha .. Baru pahamm.. Kenapa dan mengapa ! Huhuhuh..

Perghh.. aku rasa 4 jam dalam ni singkat sangat ! Terlalu banyak input yang aku terima. Sangat sangat bermanfaat ! Lepas ni kalau gi servis kereta , tak la aku ternganga lagi.. kalau orang tu kata ini rosak itu rosak , ini kena ganti , itu kena tukar ! Perghhh..

image

Kursus Car Maintenance 101 berakhir tepat jam 1 petang. Aku dan pelajar lain dapat sijil kehadiran.. hehehe..

image

image

 

image

Berbaloi ?? Gilaaa tak berbaloi ! Dah la leh tanya macam macam.. Tanya je apa soalan pasal kereta , inshaAllah mereka akan bagi penerangan yang selengkapnya..

Ok..ada kawan tanya camana nak join kursus jangka pendek ni atau kursus kursus yang ditawarkan di sini.. Untuk kursus Car Maintenance 101 ni , harganya RM200 untuk seorang. Tapi kalau datang berkumpulan , leh dapat diskaun. Jika berminat , boleh je call 03-7955 2811 atau layari www.toc.edu.my .

Bagi korang yang ada anak baru abis belajar dan tak tau nak buat apa.. aku syorkan hantar mereka belajar disini sebab ada kursus permotoran yang diiktiraf kerajaan. Sijil lanjutan untuk SKM pun ada.. Sijil Kemahiran Malaysia !

Fuh..bagus tul TOC ni ! Aku syorkan korang.. yang tak tau apa apa pasal kereta ni , amik kursus ni. Jangan memandu kereta tanpa sebarang ilmu ! Bahaya woooo.. kan kan ?

You May Also Like

15 comments

  1. Wow best laa dapat g kursus ni mcm2 blh tahu..dari tak tahu byk yg dah tahu..tgk pada Ooooo tuu mesti byk ilmu yg masuk dlm masa 4 jam tu..Tahniah.boss..hehehe kita setakat tahu minyak nak abih ok laaa lampu lip lap lip lap heheheehe lain2 kena study lagi gamaknyer..

    BalasPadam
  2. Bagus ye tempat nie,nak kena ambik tau gak kan pasal keta nie,nie tau bawak je..ehehe..

    BalasPadam
  3. wow... bgs la kursus ni... bg gol wanita ni sgt perlu nak kendali kereta dan penjagaan...

    BalasPadam
  4. Saya pun kurang pengehtahuan ttg kereta. Tau naik..start enjin..jalan

    BalasPadam
  5. Bagus info ni...punyala tak amik tahu sebelum ni...

    BalasPadam
  6. Menarik sangat ni! Nak memandu bukan sekadar tahu bagaimana nak pulas stereng dan kontrol pedal minyak kan. Boleh tahu dari A-Z tentang kereta dan bahagian-bahagian yang penting, supaya kalau berlaku kecemasan kita tahu nak buat apa dan macam mana :D

    BalasPadam
  7. Sebagai bekas graduan automotif, teringin juga nak join bengkel cenggini. Bokeh refresh ilmu yg dah berkarat ni... Hahahaha

    BalasPadam
  8. Sangat bagus kursus pengetahuan asas kereta. terutama wanita supaya tidak dtipu. lelaki pun perlu join utk tambahkan pengetahuan asas. bagus ada kursus mcm ni.

    BalasPadam
  9. Bengkel yg sgt bagus. Reen ni pandai bawa kereta je... hehehe.. tayar pancit je dah panik. call bpk, call abg dtg tukar tayar.. hehe

    BalasPadam
  10. menarik..teringin nak join...sebab saya zero tentang kereta..hahahahaha

    BalasPadam
  11. Erkkkkkk kalau tanya juju sure juju garu kepala tepi jalan kalau kereta rosak huwaaaaaaa kena ambil kursus TOC lah cm ni...mana tahu malapetaka nak jadi masa suami outstation jauh...haishhhhhhhh

    BalasPadam
  12. dah merasa skali bila tayar pancit pastu blur taktau buat apa... hahaha... Rs mcm aku wajib pegi jer ni..

    BalasPadam
  13. kalau ada lg mmg kena grab peluang ni.
    mmg kena amik tahu pasal keta sendiri.
    nak harap org lain mmg susah.
    tmbh2 time emegency.

    BalasPadam
  14. untung laaa boleh kursus,kita dok curi2 ilmu mekanik kat bengkel je la tu pun time free huhuuu

    BalasPadam