Sinus telinga rupanya !

by - Selasa, November 24, 2015

 

Tertanya tanya sejak Qhaliff kecil lagi , apa menda lubang kecil di cuping telinga dia tu ! Jawapan tak dapat sehinggalah tadi , wife bagi aku satu artikal mengenai sinus telinga !

Sama macam Qhaliff ! Bila ditekan , akan keluar kotoran tapi takde la nanah dan sebagainya. Apakah sinus telinga ini merbahaya ? Aku sendiri tertanya juga pada awalnya.. Siap ada sampai dibedah gitu ! Huhh.. Biar benar ???

Kalau nak tahu dengan lebih lanjut, sila baca artikal dari Dr. Ahmad Nordin ini..

image

Gambar : Cuping teliga Qhaliff

 

Ada satu soalan di ruangan komen dan ianya dibalas oleh doktor tersebut..

Assalam doc ank sya b’umr 5bln dan mpunyai lbg d tlga sprti pic d ats tpi smkin ank sya m’bsr lbg itu smkin kcil dan alahamdullilah stakat ini ank sya sht dan aktif. adakah sya prlu b’jmpa pkr??? Mohon dr dpt m’bntu sya mcri pnylesain utk ank sya

Jawapan :

“ Waalaikumussalam ,

Kebanyakan sinus telinga tidak perlu sebarang rawatan & pemeriksaan lanjut. Jika ia menjadi bengkak, merah & mengeluarkan nanah- silka jumpa doktor untuk rawatan antibiotik.

Jika anda kurang pasti dengan penjelasan saya, anda boleh berjumpa doktor anda. “.

 

Kena pantau gamaknya ni ! Hurmmm…

You May Also Like

8 comments

  1. baru hari tu saya kena sinus telinga. based on apa yang doktor ckp telinga kita ni ada tujuh lubang, then masa tgh dalam proses pencantuman nak jadi cuping telinga tu, ada satu lubang yang tak tercantum. then dia akan tinggal lubang macamtu. untuk pengawasan, jangan biarkan dia gosok dkt tempat telinga tu kalau gatal sbb tangan kita tau tau je la kan byk kuman. so nnti jadi infection. infection yg jadi tu sgtla sakit sampai ke kepala dan mata. even nak bercakap pun sakit. huhu

    BalasPadam
  2. i have that too!! and apparently telinga tu selalu ada problem... hmmm senang dapat infection.

    BalasPadam
  3. assalamualaikum papa ben...anak jagaan mama skg ni pun ada mcm ni...tertanya2 juga kenapa terjadi begini...alhamdullilah ada penerangan dr papa ben ini barulah mama tahu apa itu sinus telinga..terima kasih dgn info ini...:)

    BalasPadam
  4. Owh...sekali pandang macam lubang jerawat..

    BalasPadam
  5. asalam Bro Ben..mudahkan saja. telinga Qhalif tu 'Tanda Lahir " anak lelaki saya no 4 telingan dia juga berlekuk biasa cuping telinga tak ikal telinga dia ikal..saya kata tanda lahir. betul tak. Qhalif sihat ja kan..apapun sinus nak belajar jga apa tu..

    BalasPadam