Beli rumah untuk masa depan ? Sapa mampu tolong ???

by - Isnin, Ogos 14, 2017

Pernah satu ketika , aku beri cadangan pada seorang rakan membeli rumah di Sepang. Cadangan aku ditolak ! Alasan , jauh dari ibukota Kuala Lumpur. Ada yang beri pendapat beli di kawasan yang sememangnya sudah pun padat tapi alasannya , harga rumah akan naik ! Hurmm.. Malas nak berbahas. Biarkan je la..
Aku beli rumah di Sepang.. er , bukan aku tapi wife. Dia mudah lulus pinjaman sebab penjawat awam. Hehehehe.. ni pon faktor penting juga kan , bila nak membeli rumah ! Ok... Kenapa Sepang ? Atau lebih tepat lagi di Bandar Baru Salak Tinggi ! Fuh , terus terang.. bila kali pertama aku diberitahu niatnya nak beli kat sini , aku geleng kepala ! Apa gile nak duduk di kawasan ceruk rantau ni ! Dengan kerisauan kes pecah rumah lagi.. Huhuhu.. tak sanggup aku ! Tapi , aku tak pergi tengok lagi taman ni.. haaa ! 
Ikutkan aku dah cukup selesa dengan kawasan Cheras mahupun Putrajaya tapi harga rumah di sini dah cukup melambung tinggi ! Takkan dapat rumah atas tanah punya !! Rumah atas tanah ni maksud aku rumah setingkat atau dua tingkat. Semua rumah memang atas tanah kannn.. hehehehe..
Nak tak nak , kena main kawasan pinggiran kotaraya seperti Kajang , Rawang dan sebagainya.
Aku ikut wife gi tengok rumah yang dia minat nak beli.. hasil dari perkongsian rakan pejabat. 20 minit dari Putrajaya , hampir 15 minit untuk ke KLIA ! Cantik gak ni.. Rekabentuk rumah pon , aku minat ! 
3 tahun selepas membeli rumah ni , tempat yang dikatakan tidak punya nilai komersial pada awalnya membangun dengan jayanya ! Harga rumah naik sekali ganda. Dan menariknya , ada IPTA dan juga IPTS berhmpiran kawasan ni. Pusat membeli belah juga telah dibina. 
Ada yang membeli rumah di kawasan ni dan jadikan rumah sewa ! Bayangkan harga rumah sewa di sini sekarang RM1500-2000 sebulan ! Fuh... rugi betul ! Cantik lokasi perumahan ni. Dan dijangka lebih banyak lagi perumahan akan dibuka di kawasan Sepang ni. Persoalannya , pada siapa nak dirujuk untuk dapatkan info yang betul dan tepat ??
Sekarang ni ada dah Property Guru sebagai contoh terbaik. Di situ ada bahagian yang memberitahu rumah rumah yang sesuai untuk dibeli yang mana kita nak duduk sendiri atau pun sewakan saja ! Heee.. 

Mudah sangat dah sekarang ni. Dan yang paling penting , yakin kesahihan akan maklumat di dalam Property Guru ni. Di Property Guru , mereka akan menilai dan membuat review setiap rumah yang dijual. Ini akan membantu  mereka yang tercari atau ingin membeli rumah kedua mereka. Selain tu , ada juga senarai perumahan terbaru juga di Property Guru.
Buat masa sekarang , di Property Guru ada satu kempen yang sedang dijalankan. Kempen ' My Dream Home' yang mana menawarkan RM50K sebagai hadiah utama... duit tu digunakan utk membayar downpayment rumah.   Berminat ? Nak tau cara nak dapatkan RM50K tu ? Haaaaa.... mudah jer.. 
Sila ke kempen 'My Dream Home' untuk mengetahui syarat dan juga cara-cara nak menangi hadiah yang ditawarkan ! 

You May Also Like

38 comments

  1. skrg kwsn dh xpenting..mslh nye bole beli ke x huhuhu

    BalasPadam
  2. Mmg x rugi beli rmh... Skrg lebih mudah nk Cari rmh sbb dh byk apps

    BalasPadam
  3. biasa usha kat mudah.com. Masa beli rumah dulu pun guna mudah. Lepas ni boleh usha Property guru, untuk 2nd house. doakan ya

    BalasPadam
  4. Bagus ada kempen my dream home...zaman skrg kena ada aset tetap at least 1 pun jadilah...nak sewa sampai bebila rugi.

    BalasPadam
  5. 50K untuk buat downpayment rumah bunyi mcm menarik.
    harap2 syarat dia x menyusahkan.
    heheh

    BalasPadam
  6. Kmi pun mampu beli umah kwsn luar bndr je tpi alhamdulillah dekat ngan tmpt keja..

    BalasPadam
  7. Sekarang memang selalu rujuk property guru untuk bantu cari rumah2 idaman kawan2.. sambil2 cari untuk diri sendiri juga...😊

    BalasPadam
  8. Wow.. nak cuba jugak la.. mana tau bleh beli rumah lagi. Hehhehe

    BalasPadam
  9. Beli rumah? Hurmmm dengan hidup yg kena down grade kena simpan impian je la dulu,menyimpan je la banyak2 tapi survey2 gak mna tahu ada tawaran hebat.

    BalasPadam
  10. Boleh recee2 rumah Kalau gini. Lagi mudah. Terima kasih Abg Ben atas perkongsian.

    BalasPadam
  11. Insha allah ada rezeki moga dapat capai rumah..

    -www.cikza.com-

    BalasPadam
  12. Rumah cantik..harga pun boleh tahan..kalau nak kene kumpul duit dulu

    BalasPadam
  13. Fuhhh hadiah dia best tuu kalau menang ..

    BalasPadam
  14. Wah..nak try jugak la. Mana tau kot bokeh apply

    BalasPadam
  15. Kalau dapat .. hehehe tapi ada syarat2 dia.. sila baca dan singgah link yang dinyatakan .. apa syarat2 dia .. Semoga berjaya

    BalasPadam
  16. Saya dulu pun fikir camtu bila husband ajak beli rumah kat Salak Tinggi, tapi bila dah 7 tahun dok sana rasa selasa sangat, banyak kemudahan. Property Guru ni memang baguslah, dapat bantu pembeli² untuk pilih rumah idaman mereka.

    BalasPadam
  17. mmg propety guru salah satu medium terbaik utk beli rumah...

    BalasPadam
  18. Skrg mmg selalu jer bukak web property guru utk cari aset tambahan yg berbaloi... hehehe

    BalasPadam
  19. beli rumah tak rugi.. memang dulu kite rase jauh, tapi akan datang kejap je ade pembangunan.. yg penting beli ikut kemampuan hihihi

    BalasPadam
  20. Rumah idaman kalau kawasan yg crowded mmg harga berganda2..kna betul2 pilih

    BalasPadam
  21. berguna juga entri ni. Memang tgh cari rumah pertama ni....ari tu ada tgk area cyber south sepang gak.... tp harga boleh tahan,,,

    BalasPadam
  22. ada kosong lagi tak kat situ....kawasan nampak lapang dan tenang ....besttt ...hehehehe

    tapi kita boleh ushar jugak kan property guru kot ada rumah yang sesuai untuk keluarga masing2

    BalasPadam
  23. Bandar baru salak tinggi? Adik ipar IQ duduk area situ jugak...da hampir setahun...IQ selalu ambik dan hantar dia kat rumah...kat situ makin lama makin sibuk..makin banyak krete...sape cakap xde market?

    BalasPadam
  24. Mampu tengok je la buat masa sekarang. Nak kasi settle komitmen yang mana perlu dulu baru boleh cari rumah kedua

    BalasPadam
  25. tgh berangan nak bli rumah..:)

    BalasPadam
  26. Harap ads rezeki nak beli rumah landed plak pasni, Amin...

    BalasPadam
  27. Menarik laaa kempen 'My dream home'

    BalasPadam
  28. wow dah ada property guru...dah tak susahlah nak mencari rumah yang diidam-idamkan & pada masa yang sama harga yang mampu miliki..

    BalasPadam
  29. akrg dlm urusan juga nak beli umah,,tunggu kelulusan bank

    BalasPadam
  30. Beli rumah mmg 1 pelaburan jangka masa panjang...aset di masa akan dtg

    BalasPadam
  31. Ada bagusnya juga kalau kita sewa rumah, bolehlah pindah randah kalau berlaku musibah , beli rumah cash lagi best,

    BalasPadam
  32. InsyaAllah.. ade rezki, nk juga ada rumah sendiri

    BalasPadam
  33. Penting ni utk riki² rumah masa depan. Mekasih aben share!

    -annnoura.wixsite.com/thejourney-

    BalasPadam