Jika sayangi anak anda ..

by - Ahad, Julai 29, 2012

 

Semakin banyak kes di paparkan di dalam akhbar , kebelakangan ini yang mana bayi tercampak keluar dari kereta .. Dari maklumat berdasarkan akhbar tu , kebanyakkannya si ibu duduk depan dengan anak kecil mereka .

Full stop . Aku tak nak memandai mandai bagi fakta betul atau salah. Tapi apa yang aku tau , tempat kanak kanak kecil adalah di belakang.

Begini kedudukan yang sepatutnya .. Walaupun belum tentu selamat 100% bila berlaku kemalangan tetapi cara begini mampu mengelakkannya dari tercampak keluar .. InsyaAllah ..

Ada yang kata tak mampu nk beli car seat untuk anak kecil .. Jadi mereka memangku mereka . Ini amatlah bahaya sebenarnya. Kereta kita boleh dihemtam dari pelbagai sudut sedangkan fokus kita adalah di depan saja. Bayangkan jika dihentam dari belakang dan si ibu sedang berbual dengan si suami yang sedang memandu . Pasti si kecil bleh terlepas kan ? Carilah car seat second hand atau yang murah asalkan anak kita selamat ..

Anak anak bermain dlm kereta .. Hurm… ni pon masalah gak .. Marah dah .. Larang pon dh .. Tapi degil .. Nak tak nak , kena la tegas skit . Jangan tunggu ada cedera baru nak nyesal .. Sebaiknya ,dari kecil lagi dh didik dlm kereta , duduk di tempat masing masing ..

Jangan sesekali ajar anak kecil duduk di tempat memandu. Hurm.. Ramai bapak dok rajin ajar anak kecil mereka bermain strering kereta . Hurm.. Ini mmg bermasalah. Bila mereka boring dalam kereta , mesti nak duduk kat seat ayah dan nak main stering sedangkan si ayah sedang memandu. Tak kasi menangis .. Salah sapa ? Masa ni , nak jerit pon tak guna kan ?

Segala keputusan awal mampu mengelakkan masalah di belakang hari .. Fikir sblm bertindak ..

You May Also Like

7 comments

  1. yeah, sgt betul apa yg abg ben cakap.. sayanglah orang yg tersayang..

    BalasPadam
  2. Mencegah lebih baik dari mengubati !

    BalasPadam
  3. Sgt setuju.. dari anak first cik mama memg akan buat cam ni, selamat dan seng cik mama nak berkomunikasi ngan hubby.. hehehhe

    BalasPadam
  4. encik ben , itu kisah rakan saya,Senior satu sekolah sye dulu.DIa koma sehari dan sekarang masih belum diberitahu tntg kematian anaknye bimbang menggangu emosi beliau ..

    BalasPadam
  5. setuju sangat2 dengan kata2 dan pandangan abg Ben.. juga menjadi pengajarn buat saya agar lebih berhati2 dan memastikan anak saya selamat...

    BalasPadam