PKP 3.0 bakal disambung sehingga Raya Haji ?

by - Jun 27, 2021

 

Sewajarnya disambung sehingga lepas Raya Haji. Aku sokong ! Kenapa ? Korang sendiri pun tahu kenapa kan ? Masih ramai tak reti nak ikut SOP ! Bukan saja saja suruh ikut tapi kalau kita nak putuskan rantaian Covid 19 ni , kita kena betul betul ikut arahan. Ni macam budak sekolah je. Bila cikgu keluar kelas bising. Cikgu ada.. menikus. Yang buat perangai ni lak , bukan budak budak.. orang orang besar ! Camana kerajaan nak tamatkan atau longgarkan PKP ? 

Kluster kerja atau kluster kilang jadi punca ? Betul. Memang betul. Ada yang suruh tutup je kilang. Betul. Tutup 2 minggu tu memang betul Paling tidak pun seminggu. Tapi akan beri kesan pada semua pihak. Kita tak nampak sebab kita pengguna. Namun begitu, kerajaan kena tegas pada pemilik kilang ni. Cari solusi bagaimana nak bendung penularan Covid 19 di dalam kilang seterusnya menjangkiti komuniti. Bagaimana nak pastikan pekerja pekerja ikut SOP di kilang atau pejabat ? Ada yang pandang remeh hal gini. Apa susah.. Gi duduk pusat kuarantin je pun ! Haih... Yang naya ialah mereka yang tak bersalah bakal dijangkiti. Kena pulak dah berumur dan ada penyakit kronik.

Pihak majikan kena lebih tegas. Ada yang serahkan bulat bulat pada pekerja. Korang pandai pandai la jaga diri memasing ! Ni masalahnya dan sebab inilah kerajaan buat keputusan tegas. Rakyat ada yang setuju dan ada yang tidak. Cubalah kita bersatu ? Bantu kerajaan. Ikut SOP... Yang bekerja, jika pekerja tak ikut SOP.. halau balik. Potong gaji ! Bukan apa.. jika pejabat ada kluster, satu pejabat bermasalah. Lagi banyak kerugian. Ada kes yang tak sihat pun gi kerja ! Haih...

Dan ada yang jenis  amik kesempatan paling mudah.. bila swab test menunjukkan positif, gi duduk kat pusat kuaranti. Dapat cuti.. gaji jalan ! Haish... Bila tanya mana dapat.. entah. Automatik jadi sporadik walhal tak ikut SOP. Berbual rapat satu hal. Bermesyuarat bertemu muka. Bersentuhan. Berkongsi makanan. Sediakan sanitezer ? Hurm... Jagalah diri sendiri !

Masjid surau buka untuk solat raya. Apasal boleh jadi kluster ? Mesti ada sebab kan ?


Kita nampak apa jadi pada Ramadan lepas. Kes kluster Ramadan dan Raya telah mengorbankan ramai warga tua. Kalau korang gi tanya sendiri , korang akan dapat jawapan. Aku tak nak tulis dalam ni sebab nanti aku lak yang bermasalah.

Raya Haji tak lama lagi. Dah ada yang berkira kira nak balik kampung. Mak ayah di kampung , pastinya rela anak cucu balik. Rindu yang tidak berketepian. Ada yang tak kisah risiko. Tapi sanggupkah kita yang menjadi punca buat mereka ? Maka sebab tulah aku tak hairan jika PKP 3.0 ni sehingga abis raya. Bukan tak boleh kasi balik raya tapi masih ramai tak berdisiplin ! Tak dengar cakap. Dan pesan.. buat jugak. Bila dah jadi kluster.. sapa susah ? Semua orang susah !! Semuaaa orang !


Sebelum kita nak salahkan kerajaan.. nak kata kerajaan bangsat la.. kerajaan pembunuh la.. kita tengok kembali punca punca kepada penyebaran Covid 19 kali ni. Jawapan mudah ialah.. KKM dah bagitau berkali kali.. IKUT SOP ! 

Susah sangat ke nak ikut SOP ? Ke tak tau apa tu SOP ? Nah... mulai hari ni , kita sendiri kena tegas. Bukan kita jaga kita dah.. kita kena tegas. Jangan tunggu kena virus baru nak tepuk dahi ! 




Orang awam cam kita .. cam aku ni lak. Aku nampak je masih ramai yang engkar. Bukannya jenis tak sekolah tinggi. Tapi jenis bijak bistari. Yang berharta. Yang berpangkat.. Tak reti reti nak ikut SOP ! Yer.. aku tahu masing masing sihat . Tapi kita kena tunjuk contoh pada anak anak.. jiran tetangga. Pada orang sekeliling kita ! 

Perlu kita tahu.. barisan hadapan perubatan kita dah kepenatan. Jangan ingat diorang dibayar gaji dan elaun , dah mencukupi. Mereka pun ada emosi. Rindu keluarga di rumah. Dan paling penting, mereka menpertaruhkan nyawa setiap hari untuk berdepan insan insan yang dijangkiti virus merbahaya ini ! 

Nak longgar SOP boleh.. tapi kita kena buktikan dulu yang kita takkan menyusahkan orang lain selepas ni ! Dan aku berharap , andai PKP 3.0 ini diteruskan dengan tiada sedikit kelonggaran.. kerajaan perlu dapatkan moratorium tanpa perlu buat permohonan seperti PKP 1.0 yang lepas. Dan bantuan bekalan makanan perlu diberikan segera pada keluarga keluarga yang memerlukan dengan pantas.. tanpa sticker parti politik atau muka muka menteri ! 

Kita sedang berperang bersama sama. Jangan kita berada satu  tahap yang mana kita perlukan utamakan diri sendiri ! 

Semoga Allah lindungi kita semua.



You May Also Like

1 comments

  1. SEMUA kena ikut SOP. Tapi sayangnya TIDAK SEMUA mahu mematuhi SOP. Angkara yang tidak patuh SOP, yang ikut SOP terheret sekali.

    ibaratnya A sungguh-sungguh patuh SOP. B langgar SOP. Dek kerana ramai macam B, kes meningkat. Kesian A terseret dalam situasi PKP yang sepatutnya sudah boleh selesai.

    BalasPadam