Whey Protein mampu turunkan tekanan darah tinggi ?

by - Jun 23, 2021

Aktiviti harian diteruskan sepanjang PKP ni. Ringkas tapi padat. Kononnya la padat. Hahahaa.. Buat buat padat je la. Daripada buat buat bodoh , kan ? Haaa.. Seperti biasa, selepas subuh , tunggu jam 8 atau paling tidak pun.. 750 pagi. Siap siap.. pastu keluar brisk walk sejauh 5km. Dapat la lebih sejam berjalan kaki. Sesuai untuk lelaki remaja seperti aku. Tak leh lebih lebih. Nak guna banyak tenaga untuk sepanjang hari. Heheeee... seperti lipat kain dan memasak. Eceh.. Heee... 

Nak ajak anak anak ikut sama. Tapi risau gak la. Mungkin boleh dikompaun. Maklumlah, syaratnya... sorang jer. Secara individu. Kalau depan rumah tu , mungkin boleh la si penguatkuasa tu bertolak ansur. Kalau dia tegas ? Fuh... berdarah nak bayar weh ! 

Ok..selepas workout.. aku amik whey protein dicampur dengan telur sebijik. Kalau ada guna susu segar , memang akan kenyang berganda. Aku tak nak terlalu kenyang. Aku nak sarapan pagi. Wife masak. Kang tak masak, merajuk lak. Heee.. Lagi pun sekarang ni PKP. Manfaatkan masa kekeluargaan bersama. 

Sebelum makan berat, aku amik roti sekeping dulu sebelum amik whey protein. Banyak manfaatnya whey protein ni. Ada yang ingat , untuk kasi badan sado ! Kasi badan besar ! Haish... tak laa ! Kalau banyakkan membaca , tau la apa kelebihanya whey protein ni.. Antaranya ? Boleh tengok pada gambar di bawah. 


Dan manfaat bagi mereka yang ada tekanan darah tinggi.. boleh baca di artikal INI. Jika korang ada penyakit buah pinggang, sila dapatkan nasihat doktor yer. Tak digalakkan. Atau yang ada penyakit kronik yang lain.. 

Kesan sampingan whey protein ? Boleh baca kat artikal INI. Aku tak nak copy paste. Korang kena rajin membaca selain bertanya pada yang pakar seperti doktor peribadi korang sendiri la.


Aku.. lepas brisk walk dan bersenam ringan di rumah, mulakan hari dengan amik whey protein. Sebelum tu telur setengah masak la. Lepas mandi , rehat.. aku amik tekanan darah aku. Seperti biasa la. Berkali kali aku amik.. dan keputusannya..

Macam aku pernah cerita dulu di artikal INI , aku perlu pantau tekanan darah setiap hari sebab minggu depan nak suntik vaksin untuk 2nd dose. Penting sebab aku akan ditanya soalan soalan kesihatan. Jika aku tak sihat, sebaiknya jangan suntik. Kena tangguh. Bahaya untuk aku. Dan jangan sesekali tipu bab kesihatan sebab risiko kita akan tanggung sendiri ! 



Alhamdulillah.. setelah aku tahu kelebihan whey protein ni, aku pastikan diambil secukupnya setiap hari. Sebelum ni tak berani laaa... hehehe...Maklumlah , harganya memang padu terutamanya whey protein. Sekarang ni ada macam macam jenis whey protein di pasaran. Kena pandai pilih dan tahu mana yang sesuai untuk kita. Jangan tengok pada harganya saja tapi juga pada kandungan. Kena pastikan tak tinggi gula / kalori dan banyak campuran di dalamnya. Tanya pada yang pakar yer.. heheee.. Cam aku sekarang ni , aku amik MMX Whey dari NutrionPro. Sangat sesuai untuk perut aku. Rasanya pun tak manis. 
  • Mengambil protein Whey pada waktu pagi dengan cepat menyebarkan asid amino ke otot anda dan mengatasi kerosakan otot.
  • Mengambil protein Whey sebelum bersenam diperlukan untuk merangsang sintesis protein dan meningkatkan jisim otot
  • Mengambil protein Whey selepas bersenam memberikan nutrien untuk pembaikan dan pertumbuhan semula selepas mengenakan otot anda di bawah banyak tekanan.
  • Mengambil protein Whey sebelum tidur untuk menghentikan otot anda daripada memasuki keadaan katabolik.
Dan perlu tahu.. whey protein ini cumalah suppliment yer. Kita masih perlu makanan utama untuk imbangan diet pemakanan harian kita. Jangan bergantung pada suppliment saja yer.. Tak sihat begitu. Makan sayur, buah... nasi tapi seimbang. Elakkan gula, garam yang tinggi , makanan yang terlalu berminyak serta berlemak juga. Nikmati kehidupan dengan cara yang sebenar... 

Apa pun pendapat aku, korang kena rujuk dulu doktor korang jika korang ada penyakit kronik. Stay safe ! 

You May Also Like

1 comments

  1. Adik Syu pernah beli & minum WP ni,harga pun boleh tahan 😂. BTW, jemput join bersegmen dengan Syu untuk pencarian bloglist 👉🏼https://syuderis.blogspot.com/2021/06/segmen-pencarian-bloglist-syu-deris.html

    BalasPadam