Nak vitamin D tapi risaukan panas mentari ?

by - Jun 17, 2021

Selepas solat subuh..aku buka tingkap. Hirup udara segar. Alhamdulillah.. nikmatnya ! Nyaman dan bersih je rasa. Maklumlah, banyak kenderaan tak leh berada di atas jalan raya buat masa ni. Yang 'tertentu' je boleh bergerak atas jalan raya. 

Bagus waktu ni kalau berlari atau berjogging sekitar taman. Tapi aku rasa cam rugi lak. Kalau keluar jam 7 pagi , mau mau dalam 8 lebih abis dah. Aku nak curi juga Vitamin D dari matahari. Tapi masalahnya , atas jam 9 pagi baru ada cahaya mentari yang mengandungi Vitamin D ni. Dan waktu tu, nak berjalan atau berlari... ada yang dah tak selesa ! 

Tapi tempat tinggal aku ni, di kawasan bukit tinggi. Walaupun matahari dah mula meninggi atas jam 8 pagi , tapi udara masih nyaman. Maka aku buat keputusan... atas jam 8 baru aku mulakan langkah aku dari rumah aku hinggalah ke satu titik terakhir. Eceh... 

Peneman aku setiap kali nak berjalan ialah cermin mata separuh hitam Adidas aku dan juga Samsung Earbud serta jam tangan Amazfit. Kena lengkap ketiga tiga ni baru syok berjalan. Paling penting ialah cermin mata Adidas aku ni la. Untuk elakkan silau dan pedih mata ketika matahari memancar ke muka.




Bagus ada spek yang aku buat kat Eyes Vision Optical ni. Ada power dan pada masa sama separuh gelap. Boleh guna ketika memandu , berjalan jalan dan juga menonton television di waktu malam. Mereka yang bermasalah dengan silau, aku syorkan buat macam ni. 

Sekarang ni, PKP. Tapi kedai cermin mata masih dibuka. Kalau korang ada masalah dengan mata , cermin mata rosak atau nak dapatkan yang baru.. boleh terus je hubungi Mr. Jun samada melalui whatsapp atau telefon je terus. Senang je nak berurusan dengan mereka. Ramai je yang mesej untuk dapatkan cermin mata baru samada untuk diri sendiri atau untuk anak anak. Maklumlah.. kang sekarang ni kena kerja dari rumah dan juga belajar online. Pastinya nak lindungi mata masing masing kan. Rosak nanti, satu kerugian ! Hilang satu kenikmatan melihat keindahan dunia. 


Bagi yang stress duduk di rumah.. cubalah buat aktviti sihat ni. Awal pagi, keluar berjalan atau berlari lari anak di kawasan yang tidak ramai orang ( kawasan taman rumah sendiri yer ) , sekurang kurangnya untuk setengah jam. Kemudian , jemur diri jap... 5 minit pon ok dah. 

Dan masa nak berjalan atau berjemur tu.. lindungi mata anda yer..  Ok ? Jangan stres stress tau. Kita sama sama doakan kita keluar dari pandemik ini secepat mungkin. 

 

You May Also Like

1 comments

  1. musim panas sekarang xboleh bw bincang..kadang smpai sakit kpla. tp still kena dptkan jgk vitamin D tu

    BalasPadam