Putuskan rantaian Covid 19 dengan segera atau kita akan hadapi masalah besar !

by - Jun 21, 2021

Kerajaan dah buat pelan. Segalanya bakal dapat dikawal penghujung tahun 2021. Jika segalanya mengikut perancangan. Kerjasama semua pihak amatlah diperlukan. Kesan buruk dah nampak. Ramai kehilangan pekerjaan. Ada yang cuba bunuh diri. Ada yang hilang kewarasan akal fikiran. Ada yang dah rancang untuk bali ke kampung. Tak tau nak buat apa dah kat bandar bandar besar ni. Yang bergaji tetap walaupun bekerja dari rumah..masih boleh menarik nafas lega. Yang meniaga, selagi ada yang support.. boleh terus bertahan. Sampai bila ? 

Kilang ? Tutup kilang ? Yer , memang aku sokong. Tapi rasanya jika kilang ditutup.. ramai bakal dibuang kerja dan juga kerajaan akan hilang sumber pendapatan seperti cukai yang mana duit cukai tu dapat membantu rakyat. Harapnya kerajaan dapat selesaikan segera masalah kluster kluster kilang ni. Perlukan penguatkuasaan yang lebih tegas dan keras terhadap kilang kilang jika mereka melanggar SOP.



Ada yang memekak menjerit bagai terutama di media sosial mengkritik kerajaan. Dari menjerit menyalahkan kerajaan , kan lebih baik berganding bahu membantu kerajaan putuskan rantaian Covid 19 dan seterusnya menghidupkan kembali sektor ekonomi. Sekurang-kurangnya kita mampu teruskan kehidupan. 

Nak bantu camana ??? Bantu membuat awareness atau menyedarkan masyarakat pentingnya mengambil vaksin serta mematuhi SOP  seperti yang disarankan.. Samada korang nak percaya atau tidak Covid 19 ni , kes harian beribu setiap hari. Berpuluh mati dan ramai lagi dalam kritkal. Kalau tak nak percaya sekali pun, ikut je la arahan kerajaan alang alang dah bergelar rakyat Malaysia. 


Jika kerajaan gagal... makin ramai hilang pekerjaan. Makin ramai susah. Kes jenayah bakal meningkat. Hidup kita akan terancam. Tengok muka anak anak kita.. apakah masa hadapan mereka? Apakah nak mereka mula keluar umah di usia 13 tahun untuk mencari pekerjaan... demi untuk meneruskan kehidupan? 

Ramai kenalan yang juga peniaga.. dah mula mengeluh. Hutang perlu dibayar. Tapi bisnes tak dapat dibuat. Hanya mampu berdoa agar pintu dibuka semula dan ekonomi dapat bergerak semula. Itu saja jalan keluar yang dapat menyelamatkan kita. 



Dan bila dah selesai masalah ni.. barulah selesaikan kemelut politik ! Jika sibuk nak tukar kerajaan, ada ada cerita baru... dan ianya pasti mengambil masa lebih panjang. Diorang sembang atas kertas boleh la. Bila dah ada jawatan.. macam macam alasan diberikan ! 

Bantu kerajaan bererti bantu diri sendiri... kita sama sama kena keluar atau... THE END.

You May Also Like

3 comments

  1. Saling membantu dan beri kerjasama.

    BalasPadam
  2. betul tu..kilang ditutup..rmai hilang pekerjaan,..maknan pula akan jadi limited..hope semua jgn pentingkan diri sndiri je

    BalasPadam