Dapur Tanpa Sempadan...

Sabtu, 6 Ogos 2016

Takkan sebab Chia Seed ??

 

Sewaktu mengandungkan Qhaliff dan Zahra , masalah yang dia hadapi ialah tekanan darah rendah ! Sebelum dapat tau mengandung , dia amalkan minum air campuran Chia Seed. Aku tak minat nak minum sebab aku dah ada minuman aku sendiri , detox lemon + epal hijau.

Dan baru baru ni , aku cuba minum air Chia Seed ni. Dan mula rasa sedap lak ! Huhuhuh.. Ala rasa cam sirap selasih tu laaa.. Tapi ni air suam jer.. Sedap !

Dua hari aku minum.. dan terasa sesuatu perbezaan pada aku ! Takkan kot ? Hurmm..

image

Aku ada masalah ngan siku aku dan lutut yang membuatkan aku tak leh nak workout berat berat  termasuk nak jogging ! Mampu jalan jer !

Tapi selepas aku minum air Chia Seed ni , aku leh workout tanpa ada rasa sakit kat sikut lagi ! Dan aku boleh berlari dengan lajunya di atas treadmill ! Huhh !! Takkan kot sebab Chia Seed ??

Apakah kelebihan Chia Seeds ni ? Apa itu Chia Seed ? Chia seed merupakan jenis biji-bijian kecil yang berasal dari tanaman Salvia Hispanica L. Tanaman ini tumbuh di Mexico dan Amerika Selatan

image

image

Aku google dan jumpa satu blog. Entrinya dah berusia 4 tahun ! Adeh.. Nape aku tak tau lansung pasal Chia Seed ni ?? Dah lama rupanya !

Menurut blogger yang menulis entri tu , Nur Nilam Sari ..dia dan kawan-kawannya dah mencuba Chia Seed. Kesannya ialah :

1. Rasa jauh lebih bertenaga untuk menjalankan tugas-tugas kita seharian. Ini disebabkan vitamin dan nutrien mencukupi di dalam badan kita. Juga disebabkan ia bersifat antioksida, dapat membuang toksin daripada badan.

2. Rasa kenyang sepanjang hari, jadi bolehlah kawal kuantiti nasi yang kita ambil semasa makan tengahari   dan malam. Sesuailah dengan kata-kata " Lose Weigth Without Starving ". Ini kerana apabila kita makan 'chia seeds' ni  , ia kembang di dalam perut menjadikan perut kita penuh dan terasa kenyang .

3. Boleh menyelesaikan masalah sembelit dengan sangat berkesan.

4. Yang bestnya, pengambilannya membolehkan kita mengawal emosi dan mood kita yang kadang-kadang tidak stabil. Jadi kita boleh menghadapi kehidupan harian kita dengan lebih selesa dan ceria walaupun berdepan dengan macam-macam benda.

5. Boleh membantu sesiapa yang ada sakit-sakit sendi.

6. Membantu mengawal paras gula, jadi sesuai sangat untuk pesakit kencing manis. Dalam erti kata sains chia seeds ni boleh memperlahankan proses pertukaran karbohidrat kepada gula di dalam badan.

7.Mengelak anda daripada dihidrasi iaitu kekurangan air di dalam badan.

8. Makan 2 sudu besar sehari bermakna  anda dah berjaya menyediakan badan  dengan 7g  fiber, 4g protein, dan  5g  omega-3 fatty acids.

9. Memperolehi tidur yang sihat dan nyenyak.

10. Pendek kata, macam-macam lagilah.

**Kena simpan stok dalam rumah ! Patut la aku asyik kuar masuk tandas ari ni ! Huhuhuh.. Cer baca kelebihannya sekali lagi ! Huhuh.. Ada can la hilang boroi pasni.. Hahahaa..

11 komen :

Daus Redscarz berkata... [Reply to comment]

Menarik ni.. boleh cuba nanti...

Fieza Sani berkata... [Reply to comment]

Sama le kita abg ben..sya pun bru cuba Chia Seed ni.Bila google jumpa blog Nur Nilam Sari ni..baca2, banyak kot kelebihan dia..ptt le sya happy je..x de moody pun..hehe..abg ben, beli chia seed brand ni kat ne?dlm botol lagi senang..sya beli kat artis fouziah gous..dia pun jual chiaseed ni..

Kak Sue berkata... [Reply to comment]

Good info nie..nak cuba gak nanti..tq Ben..

iffah hussin berkata... [Reply to comment]


Bagus Chia seed ni... Sy pon mengamalkannya

Salina Johari berkata... [Reply to comment]

Sal mmg nak amalkn lepas pantang...baru tau gak kelebihan dr member..

yanie yusuf berkata... [Reply to comment]

Ingatkan telur katak.. Wahh bgus bny khasiat jugak.. 👍👍

Shiqeen Sattar berkata... [Reply to comment]

Thank you for sharing

Mama Kembar 3 berkata... [Reply to comment]

Kawan i pernah rekemen amalkan ni, tapi tak ambil peduli sgt masa tu. Nampak gaya kena try gak lah ni, i pun slalu sakit lutut

Othman Zan berkata... [Reply to comment]

Assalamualaikum. Lama dah minum chia seed ini. Buat overnight oat pun letak biji chia seed. Alhamdulillah.. segar je rasa.

Nina Mirza berkata... [Reply to comment]

Menarik !! Nak cari kasi MyGang try.... thanks Abg Ben

nurul hashikin berkata... [Reply to comment]

ibu mengandung boleh ke mkn chia seed ni?

Peringatan



Ini adalah blog peribadi.Sebarang pendapat yang saya luahkan di sini adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana mana pihak kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya.

Sebarang PRINT SCREEN terhadap blog ini adalah dilarang kecuali atas keizinan tuan punya blog. Tuan punya blog tidak teragak agak mengambil tindakan undang undang jika hak persendirian ini dicabuli.

Pendapat penulis tidak semestinya kekal .

Terima Kasih ..

BEN ASHAARI