Apa dah jadi di Amerika Syarikat tu ?? - BEN ASHAARI

Apa dah jadi di Amerika Syarikat tu ??

DC Blackout ?

Dah beberapa hari aku dok follow perkembangan di USA. Ikutkan lama dah sejak Covid 19 ni. Kenapa aku ikut ? Bagi aku , apa yang berlaku di sana , sedikit sebanyak akan memberi kesan pada kita di Malaysia terutama dari sudut ekonomi dan juga keselamatan.

Dengan Presiden Trump yang entah apa apa tu satu hal.. rasanya rakyat dia pun dah lama meluat dan menanti masa jer nak meletus. Rasanya isu terbaru inilah yang membuatkan rakyatnya bangkit dan meluahkan segala apa yang tak puashati melalui protes di jalan raya seterusnya membuatkan negara tu dalam keadaan huru hara ! 

Kes George Floyd tu bukanlah satu kes yang baru. Banyak kes serupa tu berlaku di negara tu cuma rakyat masih bertolak ansur dan bersabar. Bagi aku la. Dan bila ada isu ni ditambah dengan isu Covid 19 , maka perasaan mereka memuncak la.. Presiden lak dok dengan perangai bangang dia tu. Seolah olah aku rasa memang dia nak negara dia ni , dalam keadaan begitu. Dah tiba masa untuk kurangkan penduduk negara dia ??? Hurmm... terutama yang bermasalah kan ? Tu pandai pandai la korang selidik sendiri la. 

Apa yang merisaukan aku pada pagi pagi ni ialah apa yang berlaku di sana , kita turut terima kesannya. Aku nak tepuk tangan dan kata padan muka pun tak boleh gak ! Bayangkan jika Amerika tu tergugat. Abis syarikat syarikat besar runtuh terutama yang melibatkan internet. Apa jadi dengan dunia internet ni ? Hurm... 

Manakala di negara negara lain , turut mengalami masalah tersendiri. Krisis tanaman , bencana alam dan sebagainya. Dan di Malaysia , sedikit demi sedikit mula terkesan. Ramai dah mula menganggur dek kerana syarikat besar menamatkan operasi. 

Apa kita kena buat... bersedia. Pastikan jangan membazir terutama duit dan makanan. 


2 ulasan:

  1. SELAMAT HARI RAYA!!! Best entry ini :) done follow, follow me back.. thanks http://acuyuhan.blogspot.com/

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.