Hentikan menggunakan telefon pintar sebelum tidur ! - BEN ASHAARI

Hentikan menggunakan telefon pintar sebelum tidur !


Aku tau... semua yang ada telefon pintar di masa kini akan 'luangkan sedikit masa ' sebelum tidur dengan layan media sosial atau membaca.. kan kan ? Tak kisah la apa pun alasanya tapi aku yakin sangat... korang tau apa kesan jangka panjangnya kan ? 

Yup.. rabun ! 

Jangan pandang ringan bab rabun ni. Silap haribulan , pakej dengan silau sekali ! Bila silau , nak memandu pun dah sukar ! Segalanya terganggu.. kan kan ? Hilang sedikit nikmat dariNya.  Hurmm.. dan muda muda dah rabun ! Hurmm..

Tapi ni lagi dasyat.. 

Aku terbaca status seorang kawan di Facebook...



Selepas aku membaca statusnya , aku terdiam.. Aku ingatkan sakit je kena dahi sebab terlepas dari tangan dek kerana terlelap ! Hahahah.. Tapi rupanya boleh jadi lebih merbahaya ! Hurmm.. Aku akui aku selalu gak buat dan memang beri kesan pada mata dan juga dahi. Sesekali anak dara aku yang tidur di lengan aku jadi mangsa.. Hahahaa..

Tapi kalau kita sedar , menggunakan telefon pintar sebelum tidur terutamanya atas katil dalam keadaan gelam akan membuatkan mata lebih letih. Kesannya bila bangun pagi , akan terasa cam berat jer... sebab tak hilang letih lagi ! Walhal bukan baru lepas panjant bukit pun.. kan ? Haa.. tu sebab mata yang letih !

Maka... sama sama kita ubah perangai gini ! Nak tidur , letak phone atas meja. Jauh dari kepala orang lain dan juga kepala sendiri ! Dan tidur.... Dapatkan tidur yang nyenyak dan aman.. 

6 ulasan:

  1. Yaaa sangat betul. Buat je experimen sendiri sebelum tiudr tengok hp dengan sebelum tidur tak main hp..akan rasa perbezaannya ketika bangun tidur...

    BalasPadam
  2. BAHAYA JUGA TUE, SAYA SELALU TENGOH HP SAMBIL BARING SAMPAI TERLELAP MALAM

    BalasPadam
  3. Dua tiga hari ni tengok Kdrama guna phone sebelum tidur.
    Tapi tak tidurlah duduk kat bucu katil lampu pun biar terpasang.

    BalasPadam
  4. baik.InshaAllah kena ubah cepat-cepat ni.

    BalasPadam
  5. Tapi kdg tak boleh nak tgk juga.. Hahaa

    BalasPadam
  6. Masih dalam usaha. Sekarang dah kurangkan banyak dari sebelum ni.

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.