Aku ulangi apa yang arwah ayah aku lakukan pada aku !

by - September 03, 2020

" Bye daddy.. " Qhaliff melambai  sebelum masuk ke dalam sekolahnya.  Yer , itulah rutin aku setiap hari. Hantar dan ambil dia di sekolah. Aku tak nak kasi dia naik bas sekolah buat masa sekarang dan kalau boleh , biarlah aku je hantar dia hingga tamat persekolahan. 

Itulah yang arwah ayah aku lakukan pada aku dan adik beradik yang lain. Dia dan ibu ku menghantar ke sekolah dengan bas sekolah.. yang mereka miliki. Bermula dari van sekolah hinggalah dah ada beberapa buah bas dan sekarang diteruskan perniagaan itu oleh abang dan adik perempuan aku. 

Sayu bila dengar Qhaliff ucap 'bye' pada aku. Teringat ketika aku di bangku sekolah menengah.. ketika arwah ayah menurunkan aku di persimpangan sekolah.. di awal pagi hari. Tiba tiba menitis airmata. 

"Kesian dia.. awal awal pagi lagi dah bangun bekerja. Mencari sesuap nasi. Tapi aku masih tak mampu membanggakan dia. Tidak pernah membawa pulang apa apa anugerah pun ke rumah.. " tunduk sayu. Berjalan lemah ke sekolah. 

Semalam.. ketika amik Qhaliff balik sekolah. Dia masuk ke dalam kereta pastu senyap. Muka monyok. 

" Camana sekolah ari ni ? " tanya aku. Dia senyap. Aku pandang dia. 

" Ada orang buli Qhaliff ke? Pukul Qhaliff ? " tanya aku lagi. 

" Takda... " ringkas jawabnya. Kemudian dia menangis. Dia pun cerita apa yang berlaku pada dia di sekolah. Aku tersenyum. Fuh , cabaran aku untuk memujuk dia. Bukan mudah nak pujuk dia bagi dia happy semula ! Hahahaa..

Tapi aku kan jaga dia dari kecik lagi. Aku tau apa yang boleh mengembalikan keceriaan dia.. Hahaha.. terus singgah di satu kedai runcit ni. Aku beli Sneakers. Yer , aku pun suka makan coklat bila aku dalam keadaan stress atau berduka. Coklat mengembalikan mood aku semula. 

Seperti yang aku jangkakan.. lepas dia makan , dia ok. Terus aku nasihati dia.  Apa yang perlu dia lakukan jika ingin menangi pertandingan di sekolah. Bukan sekadar masuk dan menang begitu saja. Ramai yang bagus bagus dan kita kena bersaing. Yer , dia seperti aku. Sukar menerima kekalahan. Hahaha.. Lebih baik tak masuk terus . Begitulah katanya.. 

" Wasting time je buat topi tu ! " katanya. 

" Qhaliff.. bukan soal menang atau kalah. Tapi apa yang kita dapat bila kita sertai. Qhaliff tau ke buat  topi sebelum ni ? Tak tau kan ? Sekarang Qhaliff dah tau kan ? Pastu Qhaliff kena improve lagi mewarna. Tengok camana Qhaliff color ni ! Haa.. Tengok camana Zahra rajin mewarna hari hari kat rumah. Kalau Qhaliff nak menang , Qhaliff kena berusaha. Kena rajin buat latihan. Barulah boleh bersaing dengan yang lain lain. Kalah atau menang, itu rezeki dari Allah. Yang penting , kita cuba. Faham ? " pujuk aku lembut. 

" Faham... " dia jawab dan kemudian bermain dengan Aariz. Adiknya yang senantiasa mencari abangnya untuk bermain bersama. 

Satu lagi yang arwah ayah aku suka buat ialah berpiknik di tepi sungai bersama sama keluarga. Setiap kali cuti hujung minggu, mesti kami sekeluarga pergi ke sungai Congkak mahupun Sungai Tekala. Dua sungai ni memang seronok untuk berpiknik. Dan lokasinya lebih selamat. 

Kemudian di situ, aku dan arwah ayah akan mencari ikan mahupun udang. Huhuh.. Aku ulangi semula dengan anak anak hari tu.. 


Kadang kadang , kita ingat dengan memberikan mainan , hadiah atau bawak melancong ke tempat tempat best tu cukup dah mengembirakan anak anak.. Padahal tidak. Apa yang mereka inginkan ialah perhatian dari kita..  Dan kita pulak , hari hari sibuk mengadap telefon pintar atas alasan kerja !

Bayangkan mereka dah besar nanti.. datang lawat kita dan duduk abiskan masa dengan mengadap telefon pintar jer.. atas alasan kerja ! Asal balik.. dah !

You May Also Like

6 comments

  1. huhu mcm putaran masa yer.. dulu kecik kecik kita dilayan macam tu lah.

    BalasPadam
  2. Presence is more precious than present bak kata orang putih :)

    BalasPadam
  3. Yes..masa bersama. Itulah yang diinginkan oleh anak sebenarnya.
    ammi pun rasa mcm tu sebab bila kita bawak anak-anak ni gi taman lets say..dorang akan berjalan sambil peluk kita..they show us their appreciation. Allahhhh. Bukan kemewahan yang dorang nak rupanya...MASA

    BalasPadam
  4. Betul tu kadang2 kita ni cerminan parents kita so apa parents kita buat dekat kita, mesti ada yang kita ikut ✨

    BalasPadam
  5. Rasa bahagia bila melihat anak2 riang gembira bila dapat beriadah bersama mereka..

    BalasPadam