Nak jalan jauh esok ? Kereta ok ke tak ? Asas pemeriksaan kereta untuk anda !

by - September 18, 2020



Tips dari Page Balai Polis Yan Kedah  , periksa kereta untuk perjalanan jauh yang mana bagi aku sangatlah bermanfaat tanpa kira waktu. Jika kita amik berat kenderaan kita , ianya bukan mampu panjangkan usia kenderaan kita malah tidak memberikan masalah kepada kita di tengah jalan.  

Setiap kali aku di lebuh raya , mesti nampak ada kereta breakdown. Jika mereka bersama keluarga , terasa kasihan pada anak anak dan juga orang tua. Pernah berlaku pada aku baru baru ini. Aku yang senantiasa pastikan kereta dalam keadaan baik pun , masih tetap berlaku. Bayangkan jika aku tak amik berat ? Mesti lagi kerap.  Nasib baik tu aku bersama kawan ketika tu. Di hari matahari di atas kepala. Sangatlah panas dan berpeluh peluh. Terus hubungi pihak insuran kita untuk tarik kereta kita ke bengkel. Percuma ! Jangan risau part tu yer.. Tapi dalam lingkungan tertentu. 

Usia kereta tidak memainkan peranan yer. Tak kira baru atau lama.. pastikan kereta kita dalam keadaan bersedia untuk berjalan jauh . Kita perlu tahu asas asas kenderaan kita. Di mana letaknya tayar simpanan , kat mana air.. minyak hitam , bateri , tanda tanda kecemasan .. keadaan tayar dan sebagainya. Jangan tahu bawak je ye...

Semoga bermanfaat untuk kita semua.



1) Pemeriksaan Keadaan Minyak Petrol/ Diesel : Periksa indicator minyak. Untuk jalan jauh sila pastikan minyak terisi penuh atau sekurang2nya separuh tank.. Kalau tak macam mana nak jalan jauh dengan lancar

2) Pemeriksaan Keadaan Minyak Enjin : Cabut dipstick dan bersihkan, Pasang kembali distick semula. Kemudian angkat kembali dipstick dan periksa ketinggian minyak hitam harus berada pada level min dan max.Tambahkan minyak enjin jika level minyak berada di bawah tanda min.

3) Pemeriksaan kandungan Minyak Brake : Periksa level minyak brake pada tabung harus berada diantara min dan max. tambahkan jika kurang. Hati-hati jangan sampai minyak brake tumpah ke body kendaraan, bersihkan dengan air jika minyak brake menitis pada body.

4) Pemeriksaan Minyak Power Stering : Periksa level minyak power steering pada tabung harus diantara Min dan Max tambahkan jika kurang.juga periksa keadaaan minyak power steering (warna keemasan = ok , warna gelap =ganti).

5) Pemeriksaan Air Radiator (coolant) : Periksa jumlah air radiator pada tangki cadangan. Jumlah air radiator harus berada pada aras min dan max, tambahkan jika kurang.Buka tutup radiator dan periksa jumlah air radiator harus penuh, tambahkan jika kurang (*jangan membuka tutup radiator pada saat enjin panas). Jangan isi banyak lepas dari aras nanti air coolent melimpah keluar

6)  Pemeriksaan fungsi Wiper : Buka tutup pengisian air wiper (tutup tabung/tangki air bertanda khusus atau bertuliskan washer fluid only), isi sampai penuh kemudian tutup kembali.
* untuk mencegah tersumbatnya nozzle gunakan air suling atau air minerel. kerana air ni tak ade klorin ..
* jika naktambah sabun cairan pembersih Windshield Washer Fluid lagi bagus


7) Periksa Getah wiper : Periksa Getah wiper kalau ade kerosakkan. Onkan Motor wiper pancutkan air pada nozzle lihat pergerakkan wiper lancar atau tidak.

8) Pemeriksaan Aircon sistem : Hidupkan temperature max dingin dan max blower. Periksa kipas pendingin condenser harus berputar, kemudian periksa sign glass kondisi tidak boleh terdapat buih udara didalamnya.kalau berbuih2 itu tandanya gas dah nak habis... atau terdapat kebocoran gas berlaku pada pipe..


* Sign glass adalah kaca transparan yang terdapat pada pipe AC, untuk melihat refrigerant.
Periksa suhu hembusan angin dengan tangan.ada rasa tak wap aircon kat tapak tangan..


9) Pemeriksaan Drive Belt, Aircon Belt dan kipas berfungsi : Drive belt adalah tali penggerak dari enjin memutar komponen tambahan antara lain pully air con, kipas radiator, alternator, dan compressor AC. Drive belt tengok lah kalau kat tepi2 belt dah berbenang dan berbulu2 tu tandanya dah sepatutnya tukar .On kan enjin Periksa fungsi kipas berjalan lancar…






Terima kasih. Semoga Allah lindungi kita dalam perjalanan nanti. 

You May Also Like

0 comments