Saya pon tak tau apa itu GST !

by - Selasa, April 28, 2015

 

Aku percaya masih ramai tak tau apa itu GST ! Aku pun tak tau apa itu GST ! Serius , aku memang tak tauuu.. Aku cuma tau , di resit setiap pembelian barangan yang aku beli ada tertera bayaran tambahan sebanyak 6% ! Bukan saja barangan malah perkhidmatan pon ada !! Elektrik contohnyaaa !

Maafkan aku.. Memang aku memekak kat FB pasal GST tapi aku tak tau apa makna dia ! Pentingkah aku perlu tau makna penuhnya ? Apakah akan keluar dalam ujian nikah kawin yang bakal aku duduki sekali lagi nanti ??? Takde kan ?

Tapi aku tetap amik tau.. Sebabnya bayaran yang ditambah tu membebankan aku dan bakal mematikan semangat aku untuk berbelanja di lain hari !

Contohnyaa… baru baru ni aku ada gi satu gym ni.. Biasanya bayaran adalah RM5. Tiba tiba aku diminta tambah sebanyak 30 sen !! Aku bagi je la.. Malas nak bising tapi memang spoil laaa.. Aku tak salahkan mereka pon. Mereka kena bayar cukai dan aku sebagai pengguna , kena bayar cukai setiap apa saja aku guna dan beli ! Dah la tol kena bayar.. jalan raya pon ada kena cukai !

Penting kena amik tau setiap sen yang kita keluarkan dan ke mana perginya duit tu yang dikatakan setiap hari hasil dari GST adalah rm42 juta !! Nak tengok hasil dari GST ni nanti !! Dan kalau boleh , pemimpin akan datang , hapuskan GST yang maha mengarut ni !! Membebankan rakyat !!!!!!!

Bagi yang tak tau maka GST tu .. maknanya ialah Goods and Services Tax. Tak perlu malu.. Mantan PM pun tak tau apa itu GST.. Yang tahu , Ahmad Maslan jer.. Sebab tu dia dapat 3.85 .. Kalau dapat 4.00 , aku rasa dia jadi Presiden USA dah..  Apa kelas jadi Timb. Menteri kat Malaysia ni.. Rugi laaa .. Mesti dia nak cipta belon ke bulan punya ..

You May Also Like

10 comments

  1. Heheheheh GST?
    Asben juju cakap GST tu GENG SONGKOK TINGGI ben hahahahha...

    BalasPadam
  2. sapa si maselan tu?? hahahah orang ID tak kenal...

    BalasPadam
  3. Sepanjang Apr ni, aku belum jumpa lagi barang-barang yang aku beli harganya turun atau lebih murah. Semuanya lebih dari harga biasa aku beli Mac lalu. Kata 3.85, harga akan lebih murah. Murah celah mana?

    BalasPadam
  4. okay da faham kot makna gst entahlah..

    BalasPadam
  5. Terbaik pulak posting ni...hahaha

    BalasPadam
  6. tu la tu abg ben.. saya pun x paham.. tp nampak gst nie memang membebankan rakyat. ye lah, kalau macam zakat, org yang mampu je kene bayar, asnaf akan terima bantuan. tp, gst ni, org kaya ke, pertengahan ke, hatta yang tak mampu pun kene tanggung gek.. salah satu faktor yang akan mengakibatkan jenayah dalam negara bertambah... secara logiknya la.. mana taknya... ada rakyat yang tak mampu nak tanggung kos hidup.. espeacially yg duduk kawasan taraf hidup tinggi macam kat kl kan... tu yg ada meragut la, mencuri la, melacur la.. saya pun ternanti-nanti tindakan dan kesan gst pada masyarakat ni nanti. kalau pekerja dapat kenaikan gaji.. yang tak bekerja? yang berstatus gelandangan macam mana pulak? kalau salah guna duit gst ni, jom kite tuntut ramai2x kat akhirat nanti...

    BalasPadam
  7. ahmad maslan jugak dapat nama..
    hahahaha.

    BalasPadam
  8. sy pun x tau apa itu gst sbb mls nk tau..ehek

    BalasPadam
  9. @tarmizi
    saya pun paham singkatan GST tu je lah. yg intipatinya tak jugak

    BalasPadam