Mendekati golongan Gelendangan dan Miskin Kota..

by - Ahad, April 17, 2016

 

Satu peluang untuk aku , bagi menginsafi diri.. Betapa untungnya aku atau sebenarnya aku tergolong dalam mereka yang dalam kerugian ? Hurm..

image

Hurmm… Lokasi , Pusat Transit Gelendangan Kuaa Lumpur. Ok , aku baru tahu kewujudan tempat ni.. Menurut sumber , tempat ni baru je wujud dan Alhamdulillah.. mendapat banyak perhatian terutama syarikat besar dan NGO.

image

Berkumpul di sini.. Kemudian , para sukarelawan terdiri dari team GSL dan KBBA9 mula buat kerja…

Ramai pulak orang kat sini hari ni.. Menurut sumber , hari cuti memang ramai yang sudi datang dan memberi sumbangan dalam bentuk makanan.

Dan kami pon buat kerja.. Masukkan semua sumbangan ke dalam plastik dan kemudian masukkan ke dalam MPV..

image

Dan sumbangan kitorang ialah..

image

Kenapa ada buku latihan dan pen ? Ok , cuba fikir kenapa ? Haaa.. Bagitau aku jawapan… cepat !

Ok.. jom ke lokasi..

Dan , aku terkejut melihat suasana di sini..

image

image

image

Ramai betul gelendangan di sini.. Dan ramai pulak orang dok bagi makanan kat area ni..

Tiba-tiba mata aku tertarik sesuatu.. Dan aku diajak oleh ketua sukarelawan kali ni , ke sana.. sana tu , belakang bangunan ni… Dan aku pun pergi la..

Di belakang tu , aku tergamam..

image

Pada awalnya , aku ingat mereka ni gelendangan.. Tapi rupanya bukan. Mereka ni punya tempat penginapan sendiri dan juga pekerjaan di sebelah siang namun sebelah malam , mereka berkumpul di sini dan ‘belajar’ untuk menambah pendapatan sampingan dan juga anak anak mereka diberi pendidikan tambahan..

Sangat menarik ! Mereka diberi tunjuk ajar dan juga kemahiran seperti menjahit yang bertujuan untuk menjana pendapatan bagi membayar kos kos perbelanjaan harian seperti sewa bilik dan sebagainya..

image

image

Mereka ini bukan gelendangan.. tapi mereka ini digelar ‘ miskin kota’ . Maksudnya , diorang punya pendapatan harian tak mencukupi untuk terus hidup. Maka ada pihak tertentu mengambil inisiatif memberi tunjuk ajar bagaimana untuk menjana pendapatan sampingan ! Alhamdulillah. Mereka ni masih muda .. dan mereka telah berjaya mempunyai saham akhirat mereka sendiri.

Aku mencari ketua mereka dan alhamdulillah.. pesetujuan berjaya dicapai.. Kelab Blogger Ben Ashaari akan membantu mereka nanti dari sudut promosi !

Nantikan cerita aku pasal tu.. hehehe.. Ngantuk lak ! Esok kerjaaaa.. Miskin Kota ni bukan pengemis.. Gaji tak besar.. tak cukup.. Kena cari bisnis atau sesuatu untuk mereka terus hidup..

Hurmm… pengalaman malam ni , sangat menginsafkan..

You May Also Like

5 comments

  1. kita rasa kita susah, tp ada yg lebih susah dr kita..hmm
    abg ben, sy la yg minta bisnes kad abg semlm. kikiki.. blogger tak aktif :)

    BalasPadam
  2. owh, ada eh mcm ni..kekdg timm balik kje nmpk rmai la org gelndangan area kota raya tu..huhu..

    BalasPadam
  3. Tak sangka ada ramai gelandangan kat KL tu kan..Kalau Fida berkemampuan...teringin jugak nak bagi sumbangan..tapi Fida tak mampu..Eh..apa kata KBBA beli pillow yg tempat Fida jual.Kemudian bagi kepada gelandangan..

    BalasPadam
  4. Pen dan buku diberi kepada golongan gelandangan kerana:

    1. Pen dan buku boleh mengubah kehidupan kita
    2. Pen dan buku boleh menulis apa isi hati kita

    BalasPadam