Bila marah , sila ingat ..

by - Isnin, Mac 02, 2015

 

Bila anak kita dah pandai berjalan,berlari .. maka bersedia untuk BERSABAR dengan tahap 8 petala langit ! Ketika ni ada kalanya tangan kita akan terbabas pada anak kecik kesayangan kita.. Dan malamnya , timbul sejuta sesalan !

Dengan Qhaliff pon aku selalu gitu. Dia memang saja suka buat aku marah ! Aku tahu sangat.. Bila cakap dengan tegas , dia wat bodoh. Takkan ikut kata punya.. Bila cakap dengan penuh kelembutan , baru dia ikut dan bebel.. Huhhhh..

image

Bila amarah aku datang , aku selalu ingat dia dikala dia kecil ..

image

Dialah penghibur aku dikala aku stress.. Kalau dia jatuh sakit , terasa sunyinya rumah tanpa gelak tawa dia.. tanpa suaranya.. Asyik dengar teriakkan dia.. huhuhuh..  Sedih..

Kena anggap anak kita di kala ni dalam proses nak membesar.. Nakal tu bijak .. kan ?

Tapi sedih la woiiii .. anak mai kat kita..

“ Pak ngah… nak roti ! “. Suka suka dia panggil bapak dia ni Pak Ngah ! Grrrr.. Kat ibu dia pun dia wat  gitu..

“ Mak Ngahh.. nak susu .. “.

“ Sapa ??? “ . Tanya mak dia balik..

“ Ibu… nak susu.. “. Huhh.. tau takut ! Mentang mentang nak susu ! Huhhh..

You May Also Like

10 comments

  1. pak ngahhhh...hahahhaa.kelaka betol budak kecik ni..

    BalasPadam
  2. memang pun... anak2 ni satu cabaran sebenarnya buat ibu bapa. Perangai... sokmo bikin hati panas dan tangan nak naik cepat. sabar je la...

    BalasPadam
  3. ha3.... sian... sentap bapaknya ye? sabo je lah yek....kih3

    BalasPadam
  4. hehehe suka2 dia jer nk panggil pak ngah.. itulah proses anak dalam membesar..

    BalasPadam
  5. Kadang-kadang kita bukan nak marah sabgat pun pada anak-anak. Tapi bila kita kepenatan uruskan hal kerja, kita dah set dalam kepala, balik rumah untuk rehat. Nasihat dari entri di atas memang betul. Cuma kita mungkin berasa sedikit lega sebab budak-budak ni dia tak merajuk/marah lama-lama pada kita, mudah dipujuk dan cepat sejuk. Memang kena selalu beringat la bila marah anak-anak ni.

    BalasPadam
  6. haah.kalau rasa nak marah kena ingat yang anak tu la pengubat stress dan yang bagi kita senyum selalu.

    BalasPadam
  7. hehehehe....cute jer dua beranak ni..

    BalasPadam
  8. Rasanya, elok jangan membiasakan diri kita dengan amalan tangan dan sebagainya, yg bolih memudaratkan anak2. Kita sendiri yg sedih nengok mereka tidur malam. Saya mengamalkan jelingan mata tajam, tanpa dtg tangan Tak pernah sekali pun. Anak saya 3 org, dari kecil hingga mereka yg sulong sudah 3 anaknya. Alhamdulillah, semua jadi anak baik.

    BalasPadam
  9. Rasanya, elok jangan membiasakan diri kita dengan amalan tangan dan sebagainya, yg bolih memudaratkan anak2. Kita sendiri yg sedih nengok mereka tidur malam. Saya mengamalkan jelingan mata tajam, tanpa dtg tangan Tak pernah sekali pun. Anak saya 3 org, dari kecil hingga mereka yg sulong sudah 3 anaknya. Alhamdulillah, semua jadi anak baik.

    BalasPadam
  10. kecik2 lagi Qhaliff dah pandai main 'politik' dgn ibu dan daddynya...bijak...bijak

    BalasPadam