Memikirkan nasib anak cucu..

by - Jumaat, Mei 22, 2015

 

Perancangan kami suami isteri untuk anak anak.. Sebulan seorang seratus untuk Tabung Haji , PTPTN , Insuran dan simpanan tetap ! Yer , untuk Qhaliff dan Zahra !

Perlu buat gitu untuk elak mereka berhutang ketika sambung belajar nanti atau ketika nak menikah ! Nak beli kereta dan rumah tu, dah memang kena berhutang ! Aku bukan bekas Perdana Menteri atau Menteri Kewangan sekarang ni.. Huhu.. Lahir lahir terus jutawan.

image

image

Sian anak anak kita sekarang ni.. Muda muda dah berhutang. Kalau dapat mak bapak yang bekerja keras untuk anak anak mereka , ok la.. Kalau kena yang dah tak larat ? Nak tak nak kena buat pinjaman untuk belajar.. Nak kawin ? Hurmm… Kalau dapat bakal keluarga mertua yang sederhana pemikirannya , ok la gak.. Sederhana permintaan untuk perkahwinan ! Leegaaaa !!

Terfikir gak masa depan diorang.. apakah pekerjaan yang mampu menjamin masa depan diorang , di zaman ni ! Hurm.. setakat ni  yang boleh ‘hidup’ , kerja dengan kerajaan je la ! Kalau dulu , kerja dengan bank dah sedap dah ! Sekarang ni , kerja ngan bank.. biasa biasa jer la nasib..

Entah laa.. kita sebagai orang tua , kena sediakan payung untuk anak anak kita.. Jangan pk asal kita lepas dah !

You May Also Like

4 comments

  1. Betul..kos sara hidup semakin tinggi..bandar..luar bandar tiada beza..

    BalasPadam
  2. betul. nak belajar, x dapat under upu. sambung private. umur 24 hutang 200k. T______________________T

    BalasPadam
  3. mcm keadaan sy la ni. muda2 dah banyak utang. nsb baik kete lum beli. tp dlm perancangan nak beli. :(

    BalasPadam