Mentari muncul lagi..

by - Julai 17, 2021


Alhamdulillah... Syukur pada Allah. Terasa lega sedikit di hati. Setiap pagi aku naik ke bilik atas dan menikmati cahaya mentari dan menghirup udara segar. Rindu nak brisk walk pagi pagi. InshaAllah.. Mukim aku ni pun dah 'dilepaskan' dari PKPD dan dibenarkan untuk berjogging bersyarat. Tak pe.. janji boleh berjalan untuk hilangkan kemurungan. Yer, kemurungan sebab melihat ramai kenalan seorang demi seorang.. termasuk keluarga disahkan positif. 

Tapi semalam, KKM keluarkan data terperinci. Menarik nafas lega aku. Yelah , selama ni aku ingat kes berbelas ribu ni semuanya dalam kategori merbahaya. Dirujuk pada gambarajah yang disertakan.. Alhamdulillah.. tahap 1 dan 2 tu yang buat berbelas ribu. Dan tahap 1 dibenarkan kuarantin di rumah.  Yang tiada bergejala. Diharap mereka ikuti SOP yang diberikan. InshaAllah.



Walaubagaimana pun. kita kena tetap berhati hati terutamanya varian Delta sekarang ni yang dikatakan sangat merbahaya. Mampu menjangkiti orang lain dalam tempoh 15 saat jer. Maka gunalah face mask , kerap cuci tangan , jarakkan diri dari orang lain untuk elakkan diri dari dijangkiti. Bukan apa.. aku baca status kawan kawan , ramai yang kata tak tau dari mana dapat.. ada yang duduk rumah je pun dapat tapi kita kena tau... mesti ada punca ! Bukan senang senang dia nak mai masuk rumah gitu je. Mesti ada yang bawak masuk. Haa ! Apa pun kena 200% berhati hati. Tak kena , Alhamdulillah. Kena , memang serabut ! Kalau tidak melibatkan orang lain , ok la.. Sian pada yang ada anak kecil tu je la nanti. 

Berdasarkan gambarajah , kluster yang bikin naik tahun ni adalah dari kluster komunti. Balik kampung masa cuti sekolah , Ramadan dan Raya hari tu memang bikin negeri negeri hijau menjadi merah. Kemudian menjangkiti mereka yang bekerja. Nah... memang naya tul ! 

Maka, Raya Haji bakal menjelang... ada yang cuba nak balik kampung tu.. tolong la jangan kasi mereka sampai ke depan rumah. Perembat mereka balik ke tempat asal ! Tak kisah la dia sihat sekali pun.. suruh je diorang balik ! Cukuplah pengalaman Raya Aidilfitri yang lepas dijadikan pengajaran. Contoh yang aku dengar di satu tempat ni. Memang jadi kluster berbulan bulan dek kerana satu hal jer ! Ramai kehilangan nyawa lak tu. 




Sama sama kita teruskan berdoa. Semoga Allah lindungi Malaysia tercinta ini. 


 

You May Also Like

0 comments