Kesan sampingan vaksin dos kedua mula terasa ?

by - Julai 05, 2021


 Hari ke 3 selepas disuntik. Hari pertama, Jumaat. Hari ni, Isnin. Kira hari ke tiga la kan ? Huhuh.. Selepas disuntik di Klinik Kesihatan.. memang takda rasa apa la berbanding dos pertama yang mana terasa la lengan mula lenguh selepas sejam disuntik Yang dos kedua ni, sehari baru terasa tapi hilang bila aku workout. Tapi bahagian bahagian badan aku yang bermasalah sebelum ni cam leher, pinggang, lutut... terasa lain macam ! Haaa... tapi sekejap je la.

Yang paling ketara kesan sampingannya ialah nafsu makan dan mengantuk. Asyik nak tidur jer dan kelaparan. Pergh.. dia punya nafsu makan ,wife tengok pun pelik. Dia tanya aku takkan macam tu sekali. Aku jawab... "Tunggu awak punya turn lak. nanti tau la , camana punya lapar ! ".

Makan makan dan makan. Nak selamat , tidur awal ! Tapi selepas dua hari asyik makan.. terasa satu hal lagi. Rasa nak memerut tapi bila masuk tandas.. payah benar nak keluar. Bila gangguan penghadaman ini  berlaku, awas.. tu bahaya ! Kenapa ? Kepala akan  sakit ! Tidur terganggu. Ini yang berlaku pada aku semalam..dek kerana banyak sangat makan dan makan tak seimbang ! Jarang berlaku pada aku melainkan aku main bedal je makan. 

Apa yang aku buat ? Aku mengantuk tapi tak leh nak tidur sebab sakit kepala. Awalnya aku tak syak sebab perut tu. Aku ingat sebab aku tak cukup rehat. Aku amik sebijik panadol. Makan. Terasa lega tapi masih belum boleh tidur ! Perut terasa memulas tapi tak nak keluar. 

Teringatkan aku ada beli satu produk yang mana aku pernah buat review dan ianya sangat sesuai dengan aku dek kerana bahan yang digunakan tu, adalah bahan yang aku suka gunakan ketika buat jus detox.. heee.. aku bancuh dan minum. Boleh baca di review Demitox.

Dan tak sampai setengah jam.. terasa dah lain macam. Aku masuk tandas dan tunaikan hajat yang tertangguh. Alhamdulillah... dua kali masuk tandas , akhirnya aku dapat tidur lena ! Dan subuhnya, aku bangun tanpa rasa sakit kepala dah. Huhuh.. Terasa segar tapi mengantuk tu ada la. Mungkin dek kerana cuaca sejuk. Heeee.. Yang pasti, sekali lagi masuk tandas dan lega sangat. Huhuh.. 

Hari ni dan hari seterusnya kena kembali jaga diet pemakanan. Tak leh main lantak dah. Jangan dok salahkan vaksin je. Hahaha. Aku tanya mak aku yang sama hari amik vaksin yang juga dos kedua. Dia pun takda kesan sampingan melainkan nafsu makan yang membuak je la. Ok la tu.. 

Buat rakan rakan yang nak amik vaksin tu... nasihat aku , satu je. Jaga makan. Elakkan pengambilan gula yang tinggi yer.. 

You May Also Like

1 comments