Punca peningkatan kes Covid 19 di Malaysia ?

by - Julai 13, 2021



Bila kita renungkan kembali dari awal lagi, segalanya berpunca dari satu jer... PENTINGKAN DIRI SENDIRI ! Tak kira la dari golongan mana sekali pun.. semuanya jenis PENTINGKAN DIRI SENDIRI. Kenapa sikap ini wujud sedangkan kita di Malaysia ni , rata rata jenis berpendidikan ? Rata rata dah bijak pandai ? Salah sapa ? Asuhan mak ayah ? Guru guru di sekolah ? Bukankah pendidikan bermula dari rumah ? Ke sebab pemimpin ? 

Sikap pentingkan diri sendiri ni tak menguntungkan sesiapa pun ! Hari ni kau boleh terlepas. Tapi untuk berapa lama ? Lambat laun akan kena juga ! Bukankah sepatutnya berfikir dengan lebih waras ? Akal dah ada tapi mengapa nak turutkan rasa hati tu ?

Nah... setiap hari kita  'dihidangkan' dengan  video kes kes Covid 19 menyedihkan.. sayu dan ada juga yang menakutkan kita ! Kenapa ini semua boleh berlaku ??? Sedangkan kita dah tau cara untuk putuskan rantaian atau cara untuk elakkan dari semua ini berlaku atau berlaku pada kita mahupun ahli keluarga kita ?

Sedikit kecuaian dan kealpaan... habis satu keluarga ! Habis kawan kawan kita ! Habis kenalan kita ! Masa tu nak tepuk dahi ? Nak menangis tak berlagu ? Haih.. aku dah tak larat nak tengok status kawan kawan kita yang kehilangan orang tersayang dek kerana COVID 19 !! Punca ? Sikap PENTINGKAN DIRI SENDIRI ! 

Kita tengok kes kes Covid 19 di kawasan kawasan yang dulunya HIJAU.. Sekarang semua dah merah ! Kenapa ? RENTAS NEGERI !!!! Kau kata kau ada kerja ! Tapi kau menyimpang ! Kau menyimpang ke tempat tak sepatutnya kau pergi ! Sudahlah menyimpang , kau tak patuhi SOP ! Gi jumpa mak ayah.. sedara mara.. Apa dah jadi ??? 


Kluster kilang dan kerja... ni satu hal lagi ! Sikap pentadbiran yang PENTINGKAN DIRI SENDIRI punca jadinya peningkatan paling ketara di Malaysia terutamanya di Selangor ! Pekerja yang tak patuhi SOP satu hal lagi. Dah kata berkali kali.. kalau tak sihat jangan ke pejabat.. dia bantai pergi gak ! Apa jadi ? Kawan kawan yang tak bersalah.. bawa pulang penyakit untuk ahli keluarga ! Kau tak rasa bersalah ke ???? Kau tak kasihan ke kat kawan kawan kau yang tak bersalah tu ? Dah la pergi pejabat.. ajak berbual.. ajak membawang ! Yang bos bos lak ajak meeting bersemuka ! AllahuAkhbar.. Tak reti membaca ke atau korang rasa ini semua satu sandiwara semasa ? 

Dan contoh paling mudah.. kita sendiri sebagai ibu bapa tunjuk contoh pada anak anak. Ada mak ayah aku tengok... langgar arahan kerajaan yang minta kita duduk rumah. Tujuannya untuk elakkan VIRUS tu masuk ke dalam rumah. Tapi sayangnya... ada mak ayah yang engkar.. bantai keluar rumah juga.. bukan sebab nak gi beli barang keperluan tapi untuk riadah. Kau rasa ??? Anak anak kita memerhati dan mereka mencontohi ! Yer.. mak ayah aku boleh buat.. kenapa aku tak ?

Sikap sesetengah pemimpin sendiri yang pentingkan diri sendiri ? Ini tak perlu nak dibincangkan. Kita tahu level kebijaksanaan diorang tu di mana. Tak payah nak dipertikaikan. Kepada Allah sahaja  kita serahkan hal mereka.

Kawan kawan.. ramai dah tepu duduk rumah. Ramai dah burnt out ! Tertekan atas pelbagai masalah. Jangan jadikan pemimpin sebagai contoh. Jangan jadikan rakan rakan yang langgar SOP itu satu contoh. Ramai lagi di luar sana senantiasa berikan contoh yang baik untuk kita ikuti. Tak perlu kita nak semakkan kepala dengan perangai mereka yang sendiri mengundang bala untuk mereka.. Kita jaga diri kita sendiri.  Patuhi SOP seperti yang disarankan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia. 


Terima kasih pada mereka yang turun membantu insan insan yang memerlukan.  Semoga Allah berikan ganjaran buat anda semua di akhirat kelak. Yang sanggup gunakan kewangan sendiri untuk bantu. Terima kasih ! Anda hero negara. 

Kau nak percaya atau tidak, terpulang. Yang pasti.. mereka yang ikut.. mereka yang patuh, InshaAllah akan dijauhi dari virus Covid 19 ini . Semoga Allah lindungi Malaysia ! 



 

You May Also Like

3 comments

  1. Hilang kata-kata bila kes kian meningkat. Sebenarnya kena mula betul-betul, sungguh-sungguh daripada awal lagi. Tapi,,

    BalasPadam
  2. speechless. kes hari nie pun dah 11 ribu

    BalasPadam
  3. Aku serius nak baca sekali tengokkk gambar first tu terus lari bertempiaran komen2 nak marah aku. Hahahaha

    BalasPadam