Lepas 6 bulan ambil vaksin , apa jadi ??

by - Julai 06, 2021

 

Termenung ! Apa akan jadi pada aku selepas 6 bulan ? Sejujurnya.. aku pun tak tau apa boleh jadi pada aku , sebentar lagi ! Samada tak ambil vaksin atau dah ambil... soal ajal ni , bukan hak kita. Aku bukanlah yang arif untuk bicarakan soal ajal maut ni. 

Bagi aku la... kalau nak persoalkan semua ni, boleh jadi giler bang ! Aku tak nak pertikaikan apa apa. Sekarang ni aku serahkan pada yang bijak pandai. Aku mampu berfikir dan buat keputusan. Dan buat masa ini , keputusan aku nak bantu kerajaan putuskan rantaian Covid 19 yang mana telah membuatkan ramai rakyat Malaysia hilang punca pendapatan dan juga kemurungan.  Salah ke ? 

Aku tak nak persoalkan bab makanan sunnah kerana aku dah lama pun amalkan. Memang banyak membantu dari dulu. Minyak zaitun, madu, habbatus sauda. Bukan baru sehari dua aku nak telan ! Lama dah woii ! 

Letih nak berlawan hujah bab ni. Selepas melihat kawan kawan rapat  aku ada yang dimasukkan wad dek kerana Covid 19.. bukan saja positif tapi bertarung nyawa untuk kembali pulih dan sihat.. ko rasa semua ni satu sandiwara lagi ? Setiap hari aku membaca posting rakan rakan di Facebook , pemergiaan orang tersayang.. kehilangan ibu dan ayah.. ko rasa ianya drama petang petang untuk menagih simpati?

Percaya atau tidak.. kita sedang berperang. Kalau zaman arwah ayah aku dulu, mereka berperang dengan Jepun dan komunis.. Dan ianya kembali... kita berperang lagi ! Tapi kali ni berbeza walaupun ianya berulang. Kenapa ianya berlaku ? Hanya Allah saja mengetahui. 

Tapi yang pasti.. aku sangat bersyukur kerana berlaku di negara kita , ketika ni. Kalau kita fikirkan kembali keadaan sebelum pandemik.. ianya sangat sangat sangat menakutkan ! Cuba ingat kembali keadaan sebelum pandemik. Apa yang berlaku ketika tu ? Dan Covid 19 telah mengubah cara hidup kita. Tu pun masih ramai tak sedar diri dan terus leka dan alpa seolah olah dia akan hidup untuk 100 tahun lamanya. 

Kau nak percaya atau tidak.. suka hati kau ! Tapi jangan susahkan orang lain. 

You May Also Like

1 comments