Risau anak anak tidak mampu membaca , menulis dan mengira ?

by - Julai 06, 2021


Tak dinafikan ianya berlaku dah pun sekarang ni. Merisaukan ? Hurm.. bagi aku , ianya memang merisaukan lebih lebih lagi jika silibus yang sedia ada perlu diikuti. Memang garu kepala dik oi ! Aku sendiri boleh menangis woiii ! Hahahaha.. 

Paksa anak anak belajar ? Ko giler ke apa ? Dah la mereka ni terkurung lama dah. Aktiviti luar takda. Main dalam rumah pun, kena marah. Pastu suruh belajar.. belajar dan belajar ? Elooo ! Kita yang satu ketika dulu bebas pun, kalau asyik dok belajar saja.. boleh tertekan yer ! Masing masing tak sabar menanti cuti sekolah untuk rehat dan bermain ! Bermain di luar rumah yer.. Bukan dalam rumah ! 

Budak budak sekarang ni.. aku tak rasa diorang ni bermasalah. Cuma mereka ni tak diajar dengan teknik yang betul. Ditambah lagi dengan tekanan yang mereka hadapi.. cikgu yang mengajar pula dok tertekan dengan kejar silibus ! Mampus ! Atas bawah kena. Yang nak tau... setiap kali ujian besar , ramai je berjaya ! Hampehhh ! Apa jadi pada emosi budak budak tu, sapa pun tak tau. Mereka tertekan dalam diam. 

Kenali anak anak kita. Hanya ibu bapa yang prihatin akan nampak di mana kelebihan anak mereka. Contoh macam Zahra... dia ketika tadika dulu, memang teruk la. Tapi aku biarkan je. Biar dia enjoy di tadika. Berkawan dan bermain. Bila masuk Tahun 1, ajar asas. Membaca dan Mengira. Bab nak jawab soalan di luar kotak tu...biarlah dulu ! Aku nak dia tau apa dia buat. Bukan sekadar hafal untuk lulus peperiksaan.

Begitu juga dengan Qhaliff.. Aku tahu kemampuan dia. Aku tak harap dia jadi genius atau ada IQ tahap Najib Tun Razak tu.. memadailah dia tahu apa yang dia buat tu...dia boleh jawab dan selesaikan dengan baik. Nasib baik ada kelas tambahan yang dia ikuti setiap hari. Aku suruh dia duduk , tonton dan jawab. Betul atau salah, tak pe.. Yang penting , dia ikuti. Pastu nak main.. mainlah.. 

Aku cuma berharap.. selepas berakhirnya pandemik Covid 19 di Malaysia dan dunia ni, Kementerian Pendidikan kaji semula silibus yang ada sekarang ni. Mungkin boleh masukkan skill skill survival dari awal lagi. Kita dah nampak kan kesan pandemik untuk kita. Tu belum lagi jika berlakunya Perang Dunia. Bagaimana nak survive jika tiada kemahiran ?

Oh ya... bagi yang ada anak di Tahun 5 dan 6 , mencari kelas tambaha... boleh cuba di FlyHigh Training Centre ni. Aku memang syorkan sangat. Qhaliff yang amik untuk Tahun 3 pun dah banyak perubahan dia terutamanya Bahasa Malaysia dan Matematik. Sebelum ni lemah sungguh dia. Huhuhu.. 



SEMINAR IMPAK MAKSIMUM 2021 GURU CEMERLANG

BM • BI • MATEMATIK • SAINS 
UNTUK TAHUN 5 & 6
TERHAD KEPADA 100 PELAJAR SAHAJA


πŸŽ“Teras PBD dan DKSP
πŸŽ“Persediaan awal melangkah ke sekolah impian(PKSK/UKKM)
πŸŽ“'Wrap up' sessi Sekolah Rendah

πŸ‚ Yuran:-
1 Subjek-RM50
2 Subjek-RM100
3 Subjek-RM150
4 Subjek - RM180

Tenaga Pengajar
πŸŽ“ GB Shahril 
πŸŽ“ Sir Hazwan
πŸŽ“ Cikgu Bob
πŸŽ“ Cikgu Shukry Supaat

RABU
πŸŽ“ Bahasa Melayu
πŸ•°️ 8.00am - 11.00am
πŸŽ“ Matematik
πŸ•°️ 2.30pm - 5.30pm

KHAMIS
πŸŽ“ Bahasa Inggeris
πŸ•°️ 8.00am - 11.00am
πŸŽ“ Sains
πŸ•°️2.30pm - 5.30pm

Tarikh Bengkel
1) Sesi 1 - 29 & 30 Mei 2021
2) Sesi 2 - 21 & 22 Jul 2021
3) Sesi 3 - 28 & 29 Ogos 2021
4) Sesi 4 - 25 & 26 Sept 2021

πŸ’₯πŸ’₯πŸ’₯πŸ’₯πŸ’₯πŸ’₯πŸ’₯πŸ’₯πŸ’₯

Pertanyaan & Penyertaan :


You May Also Like

2 comments

  1. Risau dan sedih bila mengenangkan ada anak sedara sorang tu termasuk dalam golongan 70% tersebut.

    BalasPadam
  2. betul--kesian anak2 sekarang. belajar tak cukup sempurna. nak taknak mak ayah kena ajar juga sikit2 kat rumah

    BalasPadam