Penapis air merbahaya rupanya ??? Biar betul ? - BEN ASHAARI

Penapis air merbahaya rupanya ??? Biar betul ?

Er... baru baca artikal ni di HelloDoktor.Com . Hurmm.. Aku guna penapis air Coway. Sejujurnya , aku mudah nak dapatkan air panas mahupun air sejuk dengan menggunakan mesin penapis air ini berbanding dulu , terpaksa jerang air untuk dapatkan air panas dan sejukkan air di dalam peti ais. 

Kenapa aku guna penapis air ? Beberapa kali kes bekalan air terputus di kawasan perumahan aku. Bila disambung semula , air yang keluar dari kepala paip itu sangat mengerikan warnanya. Berkeladak ! Itu belum ditambah lagi dengan kejadian baru-baru ni berlaku di daerah Selangor.




Ok.. apa kes yang kata penapis air ni merbahaya ? Ok... di artikal tersebut ada beberapa info yang bagus untuk kita renungkan semula. Bukan apa... ada yang sakit kepala dok pikir nak amik penapis air yang mana ada agen agen dok kata air yang disalurkan ke rumah rumah ni , tak bagus untuk diminum. Hurmm.. 

" Untuk pengetahuan kita semua, syarikat pengurusan bekalan air di Malaysia seperti Syabas, Sains dan Ranhill SAJ dan lain-lain telah menetapkan standard taraf kualiti air di negara kita yang berpandukan standard World Health Organization (WHO).

Oleh itu, kandungan klorin dan florida dalam air di negara adalah selamat untuk digunakan sebagai air minuman. Jadi, pemasangan penapis air di dalam kediaman anda adalah alternatif pilihan anda sendiri, bukannya satu keperluan.

Di negara kita, syarikat bekalan air telah membekalkan air yang mengandungi klorin dan florida dan pelbagai mineral lain kepada kita. Ia sebenarnya adalah satu kaedah yang paling jimat, selamat dan efektif dalam mencegah penyakit karies gigi.

Pun begitu, sudah banyak kajian kini yang membuktikan alat penapis air dengan sistem osmosis berbalik akan mengurangkan atau menyingkirkan terus kandungan mineral-mineral ini. Jadi, ia akan memberi kesan secara tidak langsung kepada kesihatan mulut kita.

Dalam erti kata yang lebih mudah, ia sebenarnya mungkin akan mengganggu sistem yang telah dicipta oleh manusia dalam membekalkan mineral-mineral yang diperlukan oleh kesihatan mulut kita. Jadi, apakah yang boleh anda lakukan? "

Tak salah pun nak guna penapis air ni. Kalau berkemampuan , gunalah. Jika tidak , jangan bergolok gadai gitu. Yang penting sebelum korang nak amik penapis air tu , korang kena pastikan terlebih dahulu yang sistem penapisan air yang korang nak gunakan tu telah berdaftar dengan badan regulasi seperti SIRIM dan pastikan diselenggara secara berkala seperti 3 bulan sekali. 

Sejujurnya bagi aku , memasang penapis air ni satu bebanan juga. Nak kena bayar setiap bulan dan kadar sewaan tu bukanlah murah. Tak tau la kot sekarang ni ada yang murah murah dah. Kalau ada , baguslah. Jika tidak , elakkan la amik yang membebankan. Heee.. Macam kes aku ni , uhuk.. terbeban ! Hurm... panjang ceritanya kalau nak aku cerita. Bukan nak amik sangat tapi sebab....... 

Bagi yang tak mampu tu , sila jerang air dengan cerek jer... Hee.. Air kita masih selamat untuk diminum. InshaAllah. 

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.