Didik anak anak bermula sekarang !

by - November 25, 2020


Bukan mudah tapi tak mustahil pun. Anak anak aku pun aku dah latih mereka sejak dua menjak ni. Dan boleh je diorang ikut. Si Qhaliff tu memula , payah sekali. Nak tunggu 5 minit macam nak mati. Tapi akhirnya dia terlupa masa bergerak begitu saja.. Hinggakan aku pulak yang ingatkan dia untuk minum air. 

Banyak manfaatnya sebenarnya jika diamalkan gaya hidup begini. Paling ketara , perut tak buncit. Kedua , pencernaan. Ketiga , pernafasan. Keempat , awet muda ! Nahh... paling utama , dijauhi penyakit merbahaya ! Gituuu.. Banyakkan membaca yer.. 

Aku dah amalkan dua minggu. Alhamdulillah , sangat sangat lain rasa badan. Kalau tidak , aku dok pelik je apasal aku punya perut boroi ni tak surut surut ! Maunya tak.. masa makan , disulami air sejuk. Tau tau dah mengah dah ! Tak bagus gitu.. 

Macam anak anak aku, sebelum diorang aku nak suap makan.. aku suruh diorang pergi minum dulu. Sapa tak minum , kang masa makan tak boleh minum dah ! Kena tunggu setengah jam hingga sejam baru boleh minum. Heeee... 

Mula mula tu , Qhaliff cam tak percaya boleh buat.. Tapi dah masuk hari ke dua , dia pulak tegur ibu dia.. Jangan minum air lepas makan. Tunggu satu jam ! Nah... dia pun dah pandai. Bab kunyah lama lama ni , budak budak memang kunyah lama punya. Bagus la.. Kita orang tua kena ikut part ni. Jangan telan makan terus gitu jer. Tak bagus.. Kasi pecah lunyai baru telan. Senang nak  perut nak lakukan proses penghadaman.

Dah siap makan. Masing masing menanti untuk minum air.
 

Seperkara lagi.. tengok anak anak kita. Kalau yang obesiti tu, apakah punca jadi begitu. Cute ? Comel ? Sian diorang nanti. Kawal pemakanan dan berikanlah makanan yang berzat dan berkhasiat. 

You May Also Like

6 comments

  1. Comel jer pas makan kena tunggu tapi memang lelemak depa biasa jer..

    BalasPadam
  2. terbaik..blh ajar anak2 la..tapi kami ni suka mkn pedas2

    BalasPadam
  3. Memamg.. Husbnd pun tak bagi masa makan takleh minum.. Lepas makn je. Tapi takde tunggu lama sejam.. Hehehe

    BalasPadam
  4. nak try jugak lah, kalau makan pedas parah gak nak tggu setengah jam tu..

    BalasPadam
  5. baiklahh..bad habit nie kena betulkan nie..suka ngatt sulam air

    BalasPadam
  6. Oramg tua dulu2 pantang sungguh kan... Nak minum memang kena marah la... Tapi lepas ada kehidupan sendiri, buat2 tak tahu pulak... Terima kasih2 kerana mengingatkan diri yang alpa ni.

    BalasPadam