9 kawasan tarikan pelancongan Eko di Selangor yang patut dikunjungi.

by - Jumaat, April 23, 2021

Jauhi kesibukan bandaraya ! Jauhi orang ramai. Cari tempat mendamaikan untuk menikmati kehidupan. Sebab itulah kita perlu kekalkan hutan dan selamatkan kawasan kawasan hijau kita di Malaysia ini. Semakin banyak hutan ditarah.. semakin botak negara kita. Apa yang kita nak tinggalkan untuk anak cucu kita nanti ? Nak gi melancong ke negara luar.. entah bilanya ! Kalau dulu, kena simpan duit. Sekarang ni ??? Huhuh.. Apakah kita akan melihat keindahan dunia melalui internet dan menikmatinya melalui kaca television sajakah selepas ni ?

Oleh itu... ayuh kita sama sama.. jaga hutan kita ! Sama sama kita perjuangkan agar pihak pihak terbabit lebih peka dalam mengekalkan kehijauan bumi Tuhan ini atau kita akan melihat debu debu merah satu keindahan. Tak mustahil ! Sekarang ni pun kita dah nampak kesan manusia terhadap alam sekitar !



Nah... Bagi mereka yang tak boleh merentasi ke negeri lain cam aku ni.. apa kata kita layan je dalam negeri masing masing. Selangor sendiri kaya dengan tempat tempat menarik untuk dilawati ! Heeee.. kan kan ?

Bila gi ke sana.. tolong jaga kebersihan dan keindahan alam yer. Jangan gi rosakkan lak. Huhuhu.. Jom tengok 9 tempat menarik di Selangor ni yang sesuai untuk kita dan keluarga beriadah..

1) FOREST RESEARCH INSTITUTE MALAYSIA (FRIM), KEPONG

Antara tempat menarik untuk melakukan aktiviti dengan gabungan alam semula jadi adalah di Forest Research Institute Malaysia (FRIM), Kepong. Dengan keluasan 600 hektar, ia dikelilingi oleh Hutan Simpan Bukit Lagong di mana tempat ini menyediakan pelbagai aktiviti kepada pengunjung yang datang. Salah satu tarikan terbaharu di sini ialah ‘Sky Walk’, manakala antara aktiviti yang boleh dilakukan di FRIM adalah seperti berjoging di Rover Track, berjalan kaki di kanopi, berkelah dan berkhemah bersama keluarga, hiking, berbasikal malah berpeluang mempelajari tentang keunikan alam semula jadi. Bayaran masuk yang dikenakan adalah sebanyak RM5 dan tambahan RM5 akan dikenakan jika pengunjung membawa kamera untuk mengambil gambar. Satu fakta menarik - FRIM, Kepong ini pada mulanya merupakan tempat perlombongan, kemudian menjadi kawasan kebun sayur dan kini ianya merupakan sebuah kawasan hutan dengan suasana yang nyaman dan tenang yang boleh dilawati pengunjung.


Untuk maklumat lanjut, boleh hubungi: FRIM (03-62797000 atau 03-62797575).



2) TAMAN EKO RIMBA KANCHING

Taman Eko Rimba Kanching merupakan tempat aktiviti pelancongan eko yang wajib dilawati di Negeri Selagor. Tempat ini mempunyai suasana air terjun yang cantik untuk bergambar dengan laluan pendakian yang mencabar. Ini kerana Sungai Kanching mempunyai 7 lapisan air terjun setinggi 208-meter yang mana semakin tinggi dakian, semakin sukar perjalanan untuk mendaki. Bukan itu sahaja, pengunjung juga dapat meluangkan masa bersama keluarga dengan menikmati suasana alam semula jadi sambil berkelah. Bayaran masuk adalah RM1 (dengan MyCard) pada hari biasa, RM2 (dengan MyCard) pada hari minggu dan RM5 jika tanpa MyCard.


Untuk maklumat lanjut, layari www.selangor.travel atau hubungi 03-55132000.


3) SKYTREX SUNGAI CHONGKAK, HULU LANGAT

Dikenali dengan “Malaysia First Flying Fox Park”, tempat ini mempunyai elemen flying fox yang lebih panjang berbanding cawangan lain di Langkawi dan Melaka. Di samping itu, Skytrex Sungai Chongkak juga dikelilingi dengan kehijauan hutan serta aliran sungai di bawah laluan rintangan. Terdapat 3 pakej yang disediakan untuk pengunjung di mana setiap pakej mempunyai 25 halangan berbeza dan mengambil masa sejam untuk dilengkapkan. Bayaran masuk ke Skytrex Sungai Chongkak adalah dalam lingkungan RM50 hingga RM130 mengikut pakej yang dipilih.


Untuk maklumat lanjut, layari www.skytrex-adventure.org  atau hubungi +6013 276 9841.


4) BUKIT BROGA, HULU LANGAT

Bukit Broga merupakan tempat yang paling sesuai untuk mendaki bagi semua golongan umur kerana perjalanan dakian yang kurang mencabar dan mudah. Bukit yang hanya berketinggian 400-meter dari paras laut ini mengambil masa sejam untuk sampai ke puncak. Apa yang menarik, di puncak bukit ini dipenuhi dengan kehijauan lalang. Dengan gabungan rumput lalang dan pemandangan yang cantik, bergambar di puncak Bukit Broga amat sesuai untuk dijadikan kenangan. Selain itu, terdapat juga gerai yang menjual air kelapa di puncak bukit untuk pendaki menikmati pemandangan sambal melepaskan dahaga. Bayaran serendah RM1 dikenakan untuk mendaki bukit ini. Satu fakta menarik, pendakian Bukit Broga sebanyak 10 kali adalah bersamaan dengan pendakian ke Gunung Kinabalu. 


Untuk maklumat lanjut, layari www.mpkj.gov.my  atau hubungi 03-87377899 / 03-87371789.


5) WHITE WATER RAFTING, HULU SELANGOR

Terletak di Kuala Kubu Bharu, aktiviti white water rafting ini amat menyeronokkan bagi yang ingin mencuba aktiviti air lasak di sungai sepanjang 8km. Bukan itu sahaja, terdapat juga banyak aktiviti lain yang boleh dilakukan di Sungai Selangor. Aktiviti berakit ini sangat sesuai dilakukan secara berseorangan, serta bersama pasangan, keluarga dan kumpulan dari semua peringkat umur dari 8 hingga 88 tahun, menjadikan aktiviti ini ideal di Malaysia. Kadar bayaran dianggarkan dari RM199 hingga RM800 dengan penyertaan minimum seramai 2 orang.


Untuk maklumat lanjut, layari www.malaysia-whitewater-rafting.com  atau hubungi +6012- 4653307.


6) WATER TUBING, HULU SELANGOR

Water Tubing adalah salah satu aktiviti yang boleh dilakukan di pekan Kuala Kubu Bharu selain white water rafting. Aktiviti tubing ini menyeronokkan lebih-lebih lagi dilakukan bersama rakan-rakan kerana ia tidak memerlukan dayung, dan hanya perlu mengikuti arus sungai. Sekiranya arus kuat, maka kelajuan tiub akan bertambah laju. Jika sebaliknya, peserta perlu menolak air sungai dengan menggunakan tangan untuk bergerak ke hadapan dengan lebih laju. Anggaran harga untuk melakukan aktiviti tubing adalah RM30.

Untuk maklumat lanjut, sila e-mel ke rentasadventures@gmail.com  atau hubungi 011-11414674.

7) TAMAN ALAM KUALA SELANGOR

Taman Alam Kuala Selangor merupakan sebuah taman semula jadi yang dikelilingi dengan hutan paya bakau yang menarik. Ia juga mempunyai laluan hampir 4-kilometer untuk pengunjung selusuri dan menikmati persekitaran alam. Bagi penggemar burung, anda boleh ke menara tinjau yang disediakan untuk melihat dan mengambil gambar lebih kurang 150 jenis spesis burung dari serata dunia termasuk burung migrasi dari negara Siberia dan Rusia. Pengunjung juga boleh bergambar di kawasan paya bakau kerana susunan pokok-pokok yang cantik di sana. Selain itu, bayaran sebanyak RM4 akan dikenakan untuk orang dewasa dan RM1 untuk pengunjung di bawah 16 tahun.


Untuk maklumat lanjut, layari www.kuala-selangor.com atau hubungi 03-32892294.


8) 4X4 ADVENTURE TERATAK RIVERVIEW, HULU SELANGOR

Apa kata anda meredahi hutan dengan menaiki kenderaan jenis 4x4 yang menyeronokkan dan mencabar daripada lawatan biasa di bandar. Kenderaan jenis 4x4 yang disediakan akan menjelajah melalui jalan hutan yang kehijauan terus ke kawasan kampung-kampung tradisional, ladang buah-buahan, seberang sungai, kawasan paya dan batu-bata serta air terjun. Selain itu, pengunjung boleh berkelah dan berenang di sungai sambil menikmati keindahan alam semula jadi. Lingkungan harga untuk merasai pengalaman pengembaraan dengan kenderaan jenis 4x4 ini adalah mengikut kepada permintaan dan itinerari yang diinginkan oleh pengunjung dengan mininum 6 orang peserta.


Untuk maklumat lanjut, layari www.teratakriverview.blogspot.com  atau hungi +6012-5653397.


9) PARAGLIDING (BUKIT JUGRA, KUALA LANGAT & BUKIT BATU PAHAT, HULU SELANGOR)

Anda boleh terokai bandar Jugra dan Batu Pahat dan menyaksikan pemandangan alam semula jadi yang indah dari puncak bukit dengan melakukan aktiviti paragliding yang disediakan di Bukit Jugra, Kuala Langat dan juga Bukit Batu Pahat, Hulu Selangor. Dengan ketinggian 400 kaki dari paras laut, dua tempat popular ini wajib dikunjungi bagi sesiapa yang gemarkan aktiviti mencabar dan ingin mencuba pengalaman terbang di udara. Masa yang sesuai untuk melakukan aktiviti paragliding ini adalah pada bulan Mac hingga September dan bayaran dikenakan untuk melakukan aktiviti ini dianggarkan berjumlah RM320 seorang.


Untuk maklumat lanjut, layari www.mdkl.gov.my atau hubungi 03-31803694 / www.mdhs.gov.com atau hubungi 03-60641235.


You May Also Like

0 comments