Cadang dan kritik dalam dunia blog dan kehidupan kita ..

by - Ahad, Februari 27, 2011

 

Dalam satu mesyuarat ... Cadangan diperlukan untuk mengeratkan lagi perhubungan kejiranan di taman itu .. Maka keluarlah pelbagai jenis cadangan ... Paling tidak pon ada 5 cadangan setelah puas berfikir ..

Bila dah bagi cadangan , maka tibalah masa untuk mengkritik cadangan itu .. Pergh.. bukan sorang yang akan kritik tapi ramai !! Pergh.. bab kritik atau tentang ramai.. tapi bila bab nak membantu atau bagi cadangan semua pakat malas nak fikir ..

Ini yang aku nampak .. bila nak kritik , mmg sedap !! Bila suruh buat atau bagi cadangan , haprak !!!: " Lu pandai cakap je la bai .. Takat cakap aku pon boleh.. Cuba usahakan sesuatu dari dok cakap kosong jer !! " ..

Kalau pk dengan akal sebenarnya , nak membangunkan sesuatu lebih sukar dari nak memusnahkan... Blogger yang ada sekarang ni .. majoriti dicop blogger sampah , sebenarnya bijak ! Mereka tak bodoh sebenarnya.. Mereka menggunakan apa saja isu atau publisiti untuk menarik pembaca.. Kena bijak ! Bila pembaca masuk ke blog mereka , penyampaian mereka jika kreatif pasti akan mengujakan pembaca tersebut seterusnya membuatkan pembaca tersebut berminat untuk kembali ke sana .. Jika sebaliknya , maka itu adalah yang terakhir ..

Mmg benar .. dunia blog ni , dunia pelbagai pelbagai pendapat .. macam macam pendapat boleh kita baca .. Tapi ada yang bertindak selamat dengan berdiri diatas pagar.. Mungkin ada sebab .. Jadi tak perlu nak fikir bukan bukan ..

Kesimpulan .. DIGI , MAXIS , CELCOM dan TELEKOM.. Masing masing ada strategi untuk menjual produk mereka .. Terpulang pada citarasa pengguna .. Tak perlu nak kutuk .. Ari ni kita kutuk yang itu , entah esok esok kita guna yang itu..

Jangan lupa .. dunia blog ni kecil ... jangan berlagak sombong ..atau nak tunjuk bijak .. Takat keluar pendapat nak bagi ramai sokong , ramai boleh ... tapi cuba usahakan sesuatu.. Meriahkan dunia blog.. Jangan omong kosong jer ...

You May Also Like

14 comments

  1. setuju tu ben....memang banyak kepala dalam dunia nie kan..dan macam2 ragam...kalau leh tu jgn sampai la sampai nak jatuhkan org lain.. Setiap org pun ada pegangan masing2..dan kita tak semestinya bersetuju dengan pegangan die..begitu jugak sebaliknya..so pandai2 la sesuaikan diri

    www.adybudika.com

    BalasPadam
  2. setuju dgn pendapat abg Ben tu. kita kena pastikan yang kualiti penulisan tu perlu diberi keutamaan. setiap org ada tujuan berblog. kita jgn musnahkan impian org. mungkin niat dia nk menyampaikan sesuatu yg baik, tp mungkin gaya penulisan tersilap ke. jgn la 'bunuh' blogger tu sblom dia sempat bertatih. beri dia peluang. (cakap kat diri sendri gak ni. huhu)

    BalasPadam
  3. dengan ragam yang pelbagai ini membuatkan saya kadang2 terbit perasaan ragu bila berkawan. masih ingat sampai sekarang nasihat ibu saya,, "kawan boleh jadi musuh, dan musuh boleh jadi kawan". abg ben ada turun jb ke dalam waktu terdekat ni??

    BalasPadam
  4. adat dunia....ada syurga ada neraka, ada pompuan ada lelaki, ada malaikat ada setan, ada positive ada negative, ada yang setuju ada yang tak setuju,

    yang penting...

    lu pikir la sendiri...ahhaahahaha

    BalasPadam
  5. Oo mak aii..panjang nyer sume mengomen entri nih....habis luper ape yang aku nak komen tadi....he he

    BalasPadam
  6. sebab bermacam ragam nih jugak la ada blogger jd silent reader or "underground" blogger.....
    takut d kriktik dan takut mempromosi d sebab kan makhluk bermacam ragam..
    huhhhhhhhhhhhhhhhh..

    BalasPadam
  7. betul kata cik sessy tu..
    apa pun, kene contohi BA ni.. terus maju kehadapan walau rintangan mendatang..
    Jemput ke:ALL IN ONE

    BalasPadam
  8. yer betul bro...

    Salam singgahan selanjutnya

    BalasPadam
  9. hurm, betul jugak ape yg abg ben katakan tu, tapi tu lah hakikat yang sebenar, perkara2 tu dah menjadi rutin dalam kehidupan, tapi melalui kritik jugak lah kita dapat melihat kelemahan kita, disitulah kita akan nampak dimana kelemahan kita yang harus diperbetulkan dan sekaligus meningkatkan kualiti kita, kritikkan tu mesti ada. barulah lahirnya cadangan.

    BalasPadam
  10. ingat masa sekolah2 dulu ... lepas cikgu ajar .. cikgu tanye ade yg nak tnye pape ..sume senyap ... bukan tak nak tnye tp tak tahu nk tanye ..
    n then bila someone tanye .. kite ketawakan dia .. sbb kita tahu soalan yg dia tanye tu kita dah tahu .. (dlm hati ceh tu pun nk tnye )

    padahal xsalah pun ..
    hihi eh lari topik ke tak eh ..

    BalasPadam
  11. betul2...
    OE pun tak tahu nak bagi cadangan...

    eh... apa tadi yang dibicangkan?
    (lost pula tetiba)
    (n_n)

    BalasPadam
  12. Yezaa..betul tue Encik Ben..Kita kini kekurangan golongan yang mmeberikan pendapat..Kita juga ramai yang hanya pandai membangkang tetapi tidak tahu mengusulkan..Jika semuanya tidak boleh diperkatakan maka isunya sudah tidak ada lagi..Bek dok diam tanam jagung..Golongan yang suka membangkang dan semuanya tidak baik dimata dia ini parasit..Tak boleh tgk org lain nak memajukan dan memeriahkan dunia blog..

    BalasPadam
  13. betul tu bro ben .
    pndai bro ulas isi kaitkan dgn kawasan kejiranan ;)

    BalasPadam