Panaskah aku ?

by - Isnin, Februari 28, 2011

 

Bosankan ? Isu kutuk mengutuk .. kata mengata tak abis abis .. Aku terasa ker ? Serius aku kata , aku malas nak terasa .. Malas nak sakit hati ... Tidak menguntungkan di dunia langsung...

Aku ada baca beberapa entri dari rakan blogger yang cuba mengeluarkan pendapat mereka .. Bagi aku tak salah.. Tapi bila mereka mengelarkan seseorang dengan gelaran yang tak sepatutnya , itu mengaibkan .. Tak tau erti mengaibkan ? Bukak kitab ! Jangan bagi takfsiran berdasarkan akal serta logik yang masih cetek ilmu tu ..

Isu kononnya blogger mengedik di dalam vlog ... Bagi teguran dengan bijak.. Sertakan dengan fakta dan dalil .. Gunakan pendekatan psikologi.. Bukan gunakan cara yahudi ... Terus mengecop seseorang itu dengan sesuatu yang memalukannya .. Banggakah dapat memalukan seseorang ?

Jangan suka suka menjatuhkan air muka orang .. Ari ni mungkin dia mengedik.. Sapa tau satu hari nanti dia pulak bagi khutbah agama kat korang , mana nak taruk muka ? Nabi sendiri pon tak terus gunakan kekerasan bagi melembutkan hati orang orang kafir.. Diberinya peluang .. Disampaikan dengan kata kata dari Allah bagi melembutkan hati orang orang kafir.. Inikan pula kita nak berdakwah sesama saudara ??

Dia mengedik.. Bagitau , tak manis anak dara berkelakuan begitu.. Susah ke? Terus nak kata dia pelacur blogger ? Siapa 'kau' nak berkata sedemikan rupa ? Apa hak kau ? Cermin diri tu dulu .. Orang mungkin tak nampak dosa kau tapi Allah Maha Mengetahui.. Jangan berlagak suci !

Kalau nak kutuk aku .. silakan...nak keji aku ... silakan .. Tapi bukan dalam blog aku.. bukan dengan cara menjatuhkan air muka aku .. Kalau itu berlaku , aku pon tau perjalanan undang undang dalam negara ini .. Aku ikut prosedur ... Bukan ikut hukum rimba .. Aku manusia .. Manusia yang berpelajaran.. Ada akal , hati dan perasaan ..

You May Also Like

34 comments

  1. penting kan etika ketika ber vlog,
    semua ada cara&pendapat tersendiri cam blog jugak..ada pelbagai gaya.

    (o_0)

    BalasPadam
  2. ada jugak ek org cm ni zmn IT ni..sepatutnya org skrg bijak pandai dah matang nk fikir baik buruk.

    BalasPadam
  3. tak baik kutuk mengutuk kan..hackers lihat Vlog yuyu zulaikha, ada yang kutuk2 dia. Berblogging bukan untuk cari musuh, yang perlu dicari dalam berblogging adalah KAWAN...

    BalasPadam
  4. hihihihihihi,....
    sy on geram gn dorg n buat entry gk,..hihihih


    http://mylifemimie.blogspot.com/2011/02/si-pengkritik-blog.html

    BalasPadam
  5. kita sokong Abg ben !
    nabi pun menegur secara lemah lembut .
    diorang tak de hak nak judge and mengaibkan orang lain . astafirullah .. tak phm la ngn manusia hati cmni ..

    BalasPadam
  6. setuju!! pikey la sket...masing2 follower bsepah...mmg la ramai yg akan bca psl ni...x pyh la smpai mention nama

    BalasPadam
  7. saya dah malas dah amik tahu pasal ni~ hmmm.. minta maaf pasal saye, nama abang ben pun dorang petik.

    minta maaf minta maaf minta maaf T_T

    BalasPadam
  8. betul tu abg ben..tegur secara lemah lembut bukan tak boleh..ni terus2 cakap mcm tu.. Mcm dia tu berkuasa sgt nk describe org mcm tu..

    BalasPadam
  9. bertandang sekejap...hehehe...
    sy paling x suke...org nak kutuk org laen...sbb kite xde hak nk menilai org mcm tue...itu lah saya..
    sy nk follow abg ben ea..hehhe..peace...

    BalasPadam
  10. betul, saya sokong sangat.. orang skrang ni kan selalu sangat letak hukum kat orang... kita ni sebagai manusia tak hak pun nak letak hukum kat orang...


    saya ada buat post entry pasal bende ni...lebih kurang la,,,,,


    http://aazzrruull.blogspot.com/2011/02/blog-aku-suka-hati-akulah.html








    ok, thanks....

    BalasPadam
  11. what can i say?? i dont care what others people wanna say....saya suka dikritik :D

    MATI BERULANG KALI?!

    BalasPadam
  12. betul tu. kutukan tu biar lah yang membina bukan menjatuhkan..

    jom ketahui kenapa kita perlu letak gambar BF diblog

    http://syafiqa-belle.blogspot.com/2011/02/3-sebab-kenapa-kita-perlu-letak-gambar.html

    BalasPadam
  13. betul tu..sy sokong ape yg abg ben kate..kalo nak tegur owg, tegur la dgr berhemat..jgn terus nk tegur dgn kate2 yg kasar..manusia ni ade hati dan perasaan..kalo kne kat batang hidung sndiri, bru tau kot..

    BalasPadam
  14. rasanya sudah2 la kot isu ni diperpanjangkan lg. konsentret nk tulis psl info berilmu je dlm blog. ok?

    BalasPadam
  15. Biasa la tu.. Ade je org2 dengki kat luar sana tu.. buat derkkkkk suda..

    Jemput-jemput: Saat Aku Kau Pilih
    Cara Dapat Side Income Dengan HeartBeat!

    BalasPadam
  16. manusia suka dengki dgn kejayaan org lain. mengutuk selagi boleh selagi org tu tak jatuh terlangkup...selagi tulah mcm2 dibuat....mencik la manusia camnie

    BalasPadam
  17. kenapa nie Bro? Take it easy and let it go buat hati lebih tenang. Serahkan pada yang Maha Kuasa :)

    BalasPadam
  18. kesian sangat kat blogger yuyu
    blogger tersebut mentalitinya sangat rendah
    selalu sangat entry dia menjatukan blogger pemes lain
    Dia dan 'Ringtone'-nya

    Lewat nada dering ponsel, Anda bisa menebak karakter seorang pria. Seperti ponsel, ringtone juga bisa mencerminkan karakter seseorang. Coba cek keterangan berikut:

    1. Standar
    Ringtone yang digunakan merupakan standar pabrik, alias yang dipakai yang tersedia di ponselnya saja. Si dia dengan ringtone in bisa dimasukkan dalam kategori laki-laki apa adanya, seleranya tidak neko-neko. Kemungkinan lainnya, ia tipe yang tak mau repot atau susah.

    Tapi biasanya laki-laki dengan ringtone ini cenderung menganggap ponsel bukan untuk gaya, tapi memang kebutuhan. Kalau dari ciri-cirinya dia laki-laki yang sibuk, kemungkinan ia tak punya waktu untuk mengunduh nada dering baru.

    2. Lagu Top 40
    Laki-laki yang ponselnya bernada dering lagu-lagu top 40 alias yang sedang hits, kemungkinan adalah tipe lelaki yang cukup bergaul. Dari nada deringnya, bisa ketahuan jenis yang disukai sehingga bisa ditebak karakter aslinya.

    * Pop
    Laki-laki dengan selera musik ini biasanya mempunyai temperamen yang tidak meledak-ledak. Tenang, cukup sensitif, mudah bergaul, dan bisa cepat berbaur di mana saja. Ia bukan tipe yang senang memanjangkan persoalan. Tapi, terkadang moody dan mudah bosan.

    * Rock
    Biasanya laki-laki yang ringtone-nya lagu-lagu rock mempunyai karakter diri yang kuat, cuek, enggak peduli penilaian orang tentang dirinya, dan spontan. Romantis? Bisa saja, tapi bukan dengan cara mengirimkan bunga.

    * R&B
    Karakternya easy going, fun, dan menghadapi hidup tanpa kening berkerut. Ia juga tipe yang cuek, senang bergaul, tapi pembawaannya cukup cool. Ia memiliki kepercayaan diri yang tinggi dan terkadang cenderung egois dan fokus pada pemikirannya sendiri.

    * Dance
    Wah, laki-laki dengan ringtone ini kemungkinan besar anak dugem dan sangat bergaul. Ia lelaki yang peduli dengan penampilan dan biasanya pintar memikat perempuan. Ia adalah tipe romantis yang bisa tiba-tiba saja mengajak Anda berdansa di bawah bintang-bintang.

    * Rohani
    Ia tipe laki-laki yang religius, sederhana, dan agak introvert. Ia juga cenderung hati-hati dalam bicara dan berperilaku. Orangnya juga cukup serius dan tidak bisa main-main untuk hal-hal yang dianggapnya penting. Hidupnya sederhana dan emosinya lumayan labil.

    * Dangdut dan Daerah
    Karakternya humoris, meski terkadang jayus dan jahil. Ia bisa membuat dunia tersenyum dengan lelucon-leluconnya, meski terkadang overdosis. Dalam mengerjakan sesuatu sebenarnya ia cukup serius, meski kadang angin-anginan. Makanya, ia butuh sesuatu yang bisa membuatnya fokus.

    * Anak-anak
    Senang mendapat perhatian dan kejutan, terutama dari orang-orang yang dicintainya. Selain itu, yang menonjol darinya, ia bisa menjadi sangat lucu, pendiam, tapi sedetik kemudian ia bisa mendadak sedih.

    3. Suara Otomotif
    Ia laki-laki maskulin, gentle, berkepribadian kuat, senang tantangan, dan terkadang suka larut dengan dunianya sendiri. Ia juga tidak suka menjadi pusat perhatian. Meski begitu, anehnya, perempuan acap kali datang ke kehidupannya tanpa perlu diundang.

    4. Rekaman Suara
    Ia cukup kreatif dan mempunyai rasa ingin tahu yang lumayan besar terhadap semua hal yang menarik perhatiannya. Laki-laki penyuka dering semacam ini juga tipe orang yang senang mencoba. Selain itu, terkadang untuk menaikkan egonya, ia membutuhkan pengakuan dari orang lain, terutama dari orang-orang terdekatnya.

    BalasPadam
  19. Aduii, beberapa hari ni macam panas ja isu ni. Semua kawan blogger dok cerita pasal ni. kesian kawan2 blogger yang kena kutuk tu kan...

    Apa pun kita menulis bukan kerana nama. Tapi Kerana Sifat kasih dan Sayang sesama Insan- Ramli sarip (",)

    BalasPadam
  20. sama-sama blogger pun nak gaduh2..geramnya...eeeee

    BalasPadam
  21. sokong apa yg abg ben kata ni.
    jgn membuta tuli hukum org.
    sedangkan diri sendiri belum tentu baik.

    BalasPadam
  22. macam2 lah...betul kate abg ben nie...

    BalasPadam
  23. huhu cayalah abg ben..sokong sgt! kena dengan cr yg betul bukan sebarangan...

    BalasPadam
  24. sokong entri ni.. grrr kalau x tau perkataan aib tu x pyh la nak smbg pandai.. kn kn kn

    BalasPadam
  25. macam2 manusia ada dalam dunia ni kan...ish,ish,ish...

    BalasPadam
  26. part bwh tu sy suka en ben...yala ngra ni bukan tiada undng2,silap sikit mebawa padah..hehee

    berhati2 djln raya..cool^^

    BalasPadam
  27. Kalau niat ikhlas dia nak menegur, sepatutnya boleh hantar email jer. Private message.

    BalasPadam
  28. tak perlu bersangka buruk dgn sesama manusia .. hanya Allah yang mengetahui nya .. org yg bahagia bila mati dlm islam wpun hidup dalam kufur ..org celaka bila mati dlm kufur wpun hidup penuh iman ..

    BalasPadam
  29. ngaa~
    dah nmanya dunia maya...
    segalanya maya..
    well... human..
    Sering perlukan perhatian.
    n suka dipuji^^
    so, kne la mntak puji kan :P
    mntak sket2 je ye~ jgn lebeh2...
    takut lupa diri. kita cuma hambaNYA (^_~)

    BalasPadam