Bersenam , jaga makan dah.. tapi kenapa masih ada 'darah tinggi' ?

by - Ogos 05, 2020

Tiga hari ! Sejak balik dari Kelantan , aku rasa lain macam. Nak kata demam... tak ! Nak kata tak sihat... macam yer tapi tak tau apa kes ? Makan Panadol , hilang kejap.. Tapi datang balik. Hurm... apa salah makan aku pulak kali ni ? Ari tu tau laa... makan sup gearbox.. terus pitam aku haa ! Huhuh.. 

Aku tak syak langsung la sebab tekanan darah aku naik. Ingatkan nak demam. Sebab anak anak dok selsema masing masing gara gara mandi kolam. Diorang ni manja skit... Main air, confirm selsema. Hurm... Tapi tetap nak main air ha ! Aduss... 

Maka malam tadi.. aku mintak wife buatkan air asam keping. Patutnya kena amalkan seminggu sekali. Minggu ni belum minum lagi. Huhuh.. Tu sebab naik ? Dan lepas minum , aku terus tidur.. Lepas subuh , sambung tidur.. Siap mimpi nak gi bercuti ke Jepun ! Hahaha. Punya la rindu kat Jepun tu haaa.. Hahahaha... Tapi sayang , tersadai kat airport sebab tak lepas nak gi. Covid 19 kan ! Huhu.. Menangis gueee..

Alhamdulillah... bangun pagi ni, sakit kepala semua hilang. Terasa kembali segar. Perlukah aku gi check doktor ? Huhuh.. Sah sah kena bebel. Kena bebel tu pun kena bayar tau. Bukan free punya bebelan. Hahaha...


Hurm.. Aku boleh kata hari hari bersenam. Asal ada masa je , terus ke gym dan di gym.. aku abiskan sekurangnya 2 jam bersenam. Jaga makan , 90% . Kekadang tu tak perasan akan kandungan makanan tu. Terutama bila makan di luar. Adeh... Aku rasa sebab tu kot ? Hurm.. 

Kena stop makan luar ? Huhuh.. Kandungan garam pada makanan jualan di luar tu sah sah tinggi, kan. Nampak gayanya... gitulah kot ! Kena stop makan luar skang ni.




You May Also Like

7 comments

  1. darah tinggi? bahaya tu. kena kurangkan minum air bergas, air manis, kurang ambik garam dan msg

    BalasPadam
  2. Ooo..baru tau air asam keping pun boleh turunkan tekanan darah. Hari tu mak Yaya blend peria katak campur epal hijau pun menjadi jugak.

    BalasPadam
  3. bila umur makin menigkat nie risau juga dengan penyakit darah tinggi even belum ada lg risiko nk dapat tetap ada sbb faktor pemakanan juga

    BalasPadam
  4. jaga diri! makanan kat luar moto pun banyak 🤪🤪🤪🤪

    BalasPadam
  5. Biasalah.. Bila dh lamtak sakit.. Tetiba sakit bdn lain maciam..

    BalasPadam
  6. kene stop gula putih,makan beras parboiled,oily food,garam,ajinomoto banyak pula.Puasa je lah hehe

    BalasPadam
  7. Asam keping tak lalu nak minum. Kalau air asam jawa ok lagi.

    BalasPadam