Kau sado sado ni nak gi mana ?

by - Ogos 27, 2020


Tahun 2012-2019

Selalu je kawan kawan cakap gitu kat aku.. Aku ulang alik gym ni dari umur 22 tahun lagi. Ketika tu, badan aku dah berlemak abis dek kerana dok makan nasi kandar ari ari ! Tak sedar pun !! Yang buat aku sedar ketika nak pakai baju melayu. Tak muat !!! Barulah ketika tu aku tau aku dah membesar bagai johan. 

Sebelum tu, aku aktif bersukan. Main badminton, bolasepak... jogging.. tapi sejak bekerja siang malam.. susah dah nak bersukan. Stress datang menjengok aku.  Ari ari dok fikir nak selesaikan kerja. Bila rehat, turun gi makan nasi kandar. Ayam masak madu 2 ketul. Wajib ! Fuh....

Kemudian aku start main besi. Beli bench.. barbell.. plate.. Letak dalam bilik tidur. Nak gi gym , malu. Dalam kepala , kat gym penuh dengan raksasa ! Maksud aku brother brohter katang ! Sado sado gitu. Malu la Kita boroi dan berlemak. 

Satu hari , ada kawan memaksa aku gi gym selepas tengok aku serius. Dia pun tak la besar mana pun. Baru nak main cam aku. Dia kenal owner gym tu. Aku pun ok jer la. Bila masuk ke gym tu, aku terkejut la.. 

" Eh, macam ni je ke ? " bisik hati aku. Kalau aku tau , lama dah aku gi gym. Huhuhu... Kenapa ? Gym ni bukan selalu je penuh orang. Ada waktu waktu dia la. Maka kita kena pandai cari waktu tak ramai orang. Nah.. ketika tu, belasah la workout.

Sejak tu, aku mula buat kawan dalam gym tu. Ada dah bertitle Mr. Malaysia pun sekarang ni. Tapi aku berworkout bukanlah mengejar apa apa pencapaian. Aku sekadar lakukan untuk diri aku. Jaga kesihatan , mental dan fizikal. Sebab aku kenal diri aku ni camana. Pernah tekanan darah naik melambung lambung dek kerana stress kerja. Tak berbaloi ! Makan tak hengat satu hal lagi ! 

Alhamdulillah... mula kelihatan perubahan ketika umur aku 28 tahun. Maklumlah , main natural jer. Aku cuma amik susu HL, ayam golek dan telur jer setiap hari. Tak nak usik apa apa suppliment lagi selagi belum serius nak keluar masuk gym. Huhuh.. 


Tahun 2020

Di gym , banyak kali dah orang tanya aku... 

" Abang main berapa lama dah ? " 

Aku senyum... Dari usia 22 tahun dan sekarang , 44 tahun. Berapa tahun ? Badan aku naik turun jer. Boroi bila stop sekejap. Tu pun sebab nak fokus jaga anak. Besarkan si baby tu dulu baru boleh gi gym... macam sekarang. 

Untuk apa semua ni ? Hurm.. Kadang kadang kita tak sedar yang kita ni mampu memberi motivasi pada orang lain.  Kalau kita boleh lakukan , dia mesti lagi boleh ! Takda apa yang mustahil melainkan kita sendiri yang tak nak lakukan ! 

Dan aku sendiri nak buktikan bukan semua lelaki lepas kawin tu boroi ! Bila ada anak tu je boroi ! Atau takda masa untuk diri sendiri ! Yang paling penting ialah motivasi untuk anak anak juga. Mereka tau , menjaga kesihatan tu penting. 

Sebagai blogger juga , aku kena jaga personaliti aku. Bukanlah nak tayang badan atau muka. Tapi perlu juga kelihatan kemas setiap kali gi event dan sebagainya. Di gym yang aku gi tu, berapa ramai dah dok tanya bagaimana nak turunkan berat badan dan sebagainya. Nah , itu pun juga ilmu. Bila mereka tengok kita , mereka teruja juga untuk menjaga kesihatan dengan cara yang betul. Takda la dok bedal ubat kurus tak tentu hala ! 

Dan paling utama ialah bila kita bersenam gini.. wajib jaga pemakanan ! Tu nombor 1 dan paling susah. Setiap hari kita akan nampak menu menu sedap viral di media sosial. Macam aku, tak jadi hal dah. Lali. Apa yang ada depan mata aku, aku makan. Nak kata pantang sangat tu tak la. Cuma kalau boleh aku elak yang manis dan masin. 

Maka jawapan aku, aku sado nak gi mana ? Aku sado nak pastikan baju baju aku 10 tahun lepas masih boleh dipakai dengan kemas , seperti 10 tahun lepas. Dan gi gym ni awet muda. Heehehe.. Tak nak kelihatan tua sebelum usia ! Heeee...

You May Also Like

4 comments

  1. idola bang ben..

    Jangan lupa baca artikel terbaru saya ya Cara Buat Duit Dengan TikTok

    BalasPadam
  2. hahah..tak salah kalau nak main gym asalkn pandai setting masa dgn kluarga sekali kan. nice sharing..boleh bg motivation plak pd org lain

    BalasPadam
  3. Sebenarnya kisah abg ben boleh dijadikan motivasi dan semangat kepada suami² yang kat luar sana,yg bila dah kawin tak semestinya perut akan boroi.. bak kata pepatah nak seribu daya, taknak seribu dalih..

    BalasPadam