Bila isteri anda mengandung , apakah makanan yang sesuai untuk diambil ? - BEN ASHAARI

Bila isteri anda mengandung , apakah makanan yang sesuai untuk diambil ?

3 kali jaga wife ketika mengandung. Part makan tu antara yang susah. Maklumlah , dia ada masalah dengan darah rendah. Kalau tak silap aku , masa mengandungkan Aariz , dia terpaksa cuti berbulan lamanya untuk elakkan kandung bermasalah gara gara tekanan darah rendah ! 

Ok.. mula mula aku nak cerita pasal pemakanan. Benarkah si baby dalam perut tu selalu 'teringin' ? Atau sebenarnya si isteri tu yang nak ? Apakah patut tunaikan walaupun kita tau akan memudaratkan mereka ? Masalah juga kan ? Hurmm... Alhamdulillah , masa aku mengandung.. eh wife aku mengandung , dia punya teringin tu tak la melampau sangat. Aku yang banyak teringin ! Tu pun lebih pada makanan segera jer. Hehehee.. Tapi tak bagus ok ! 

Aku tak mengandung tapi suka amalkan.

Mula mula.. kena tau 3 perkara yang mana sering aku dapat pertanyaan , satu tika dulu. Buah buahan apa yang bagus untuk wanita mengandung ? Haaa.. Berdasarkan dari web HelloDoktor , disenaraikan beberapa jenis buah buahan yang bagus untuk dimakan.. Aku rasa yang tak mengandung pun bagus untuk makan. Heeee..

Antara buah-buahan terbaik sepanjang tempoh kehamilan adalah :

  • Oren  -  Merupakan sumber yang baik untuk folat- vitamin B yang membantu mencegah kecacatan otak dan tulang belakang, vitamin C- mengandungi antioksidan yang dapat mencegah kerosakan sel, dan membantu badan menyerap zat besi dan air. Buah dari kumpulan sitrus ini dapat membantu anda kekal hidrasi. Oren turut mempunyai folat dan kandungan air yang tinggi. Oren adalah baik untuk memastikan seseorang individu kekal terhidrat dan sihat. Vitamin C boleh membantu mencegah kerosakan sel dan membantu penyerapan zat besi. Folat pula boleh membantu mencegah kecacatan tiub neural, yang boleh menyebabkan keabnormalan otak dan tulang belakang pada bayi. Kecacatan tiub saraf boleh menyebabkan keadaan seperti spina bifida, di mana saraf tunjang tidak berkembang dengan baik, dan anencephaly, di mana sebahagian besar otak dan tengkorak hilang.
  • Mangga - Kaya dengan vitamin A dan C. Secawan potongan buah mangga memberikan 100% daripada keperluan harian vitamin C dan lebih daripada satu pertiga jumlah keperluan vitamin A yang disyorkan RDA (Recommended  Dietry Allowance). Bayi yang lahir dengan kekurangan vitamin A berkemungkinan untuk mengalami masalah imun yang rendah dan berisiko untuk menghadapi komplikasi selepas bersalin, seperti jangkitan pernafasan. Mangga adalah buah yang terbaik untuk diambil ketika hamil, tetapi pastikan anda juga mengambil buah-buahan lain.
  • Delima - Buah delima merupakan sumber buah-buahan yang padat dengan sumber tenaga yang baik. Ia boleh memenuhi keperluan vitamin K – penting untuk mengekalkan tulang yang sihat, kalsium, folat, zat besi, protein, serat – bantu mengatasi kesakitan akibat sembelit, tenaga dan pelbagai nutrien lain yang diperlukan wanita hamil. Kajian turut mencadangkan, mengambil jus delima berkemungkinan dapat mengurangkan risiko kecederaan kepada plasenta
Haaa.. ada banyak lagi buah buahan yang bagus untuk dimakan. Contohnya pir , avocado , epal ,anggur dan banyak lagi.. Korang boleh rujuk di. artikal Buah-Buahan Terbaik Ketika Hamil 


1 ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.