Makanan si ibu mengandung untuk tambah darah ! - BEN ASHAARI

Makanan si ibu mengandung untuk tambah darah !



Bilik kelahiran Aariz nun di Prince Court. Teringat detik detik dia dilahirkan. Selepas selamat dilarhirkan, wife kena 'marah' ngan doktor ! Aku dengar apa yang dia kena tegur tu ! Dan memang patut pun sebab wife tak dengar cakap doktor ! Apakah puncanya ?

Wife tak patuhi part makan ubat tambah darah ! Kalau tak silap aku la.. Hahaha.. tapi memang dia kena tegur sangat la masa tu. Sangat merbahaya ok ! Boleh kehilangan nyawa. Sepatutnya kena patuhi arahan doktor. Jangan memandai mandai walaupun dah berkali beranak haa ! 

Satu lagi masalah yang sering dihadapi oleh wanita mengandung ialah Anemia atau kekurangan zat besi. Wahai bakal bapa bapa sekalian alam.. rajin rajin amik tau perihal isteri anda yer ! Apa itu Anemia Kurang Zat Besi ?  Ia adalah satu keadaan di mana badan kekurangan sel darah merah yang sangat penting untuk membawa oksigen ke seluruh tubuh badan. Anemia sebenarnya mempunyai banyak jenis namun anemia kekurangan zat besi (iron deficiency) adalah yang paling kerap dihidapi oleh individu terutamanya wanita hamil dan juga kanak-kanak.

Maklumat yang aku amik dari HelloDoktor ni boleh membantu korang. InshaAllah. Maka sila baca dan hadamkan yer ! 

Anemia akibat kekurangan zat besi akan terjadi apabila tubuh badan individu mengalami kekurangan zat besi untuk menghasilkan sel darah merah yang bermutu. Zat besi pula merupakan elemen yang penting dalam pembentukan sel darah merah. Kekurangannya akan mengakibatkan badan tidak mampu menghasilkan hemoglobin (Hb) iaitu sejenis protein penting dalam sel darah merah yang mencukupi untuk membawa oksigen ke seluruh tubuh badan.

Apa gejala anemia kekurangan zat besi?
Kondisi ini seterusnya akan mengakibatkan tubuh badan kekurangan sel darah merah dan akan mengalami pelbagai gejala yang agak membimbangkan seperti:
  • Kerap letih
  • Mudah marah
  • Pening kepala
  • Sukar menumpukan perhatian
  • Kurang selera makan
  • Keinginan untuk makan ais atau yang bahan bukan makanan
  • Mata putih kelihatan kebiruan
  • Kuku rapuh dan senang patah
  • Tangan dan kaki sejuk
  • Kulit pucat
  • Lidah pedih
  • Berasa pusing kepala apabila berdiri dari posisi duduk
  • Degupan jantung menjadi cepat
  • Sesak nafas

Pada awalnya, anemia kekurangan zat besi boleh jadi terlalu sederhana dan boleh hilang secara sendiri tanpa disedari oleh anda. Tetapi apabila tubuh badan anda mengalami kekurangan zat besi yang melampau dan anemia bertambah teruk, tanda dan simptom anemia akan menjadi semakin kuat.

Ok... korang kena baca maklumat maklumat tu yer. Jangan pandang ringan. Bukan apaa.. nanti kesannya pada isteri dan anak korang gak ! Haaa.. masa tu tak berguna dah ! Ada paham ? 

Ini menarik perhatian aku.. 

Antara makanan tambah darah ialah  madu, kurma & kismis. Doktor menegaskan bahawa individu yang menghidapi anemia perlu menggantikan gula dengan madu dalam makanan dan minuman mereka. Di samping itu, ambil kurma dan kismis kerana ia mampu membantu meningkatkan sel darah merah dan memberi tenaga tambahan buat wanita yang sedang hamil.

Eh... gi sambung baca sendiri kat Makanan Tambah Darah Untuk Ibu Hamil Cegah Anemia


1 ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.