Perempuan mengandung boleh minum cuka epal ke ? - BEN ASHAARI

Perempuan mengandung boleh minum cuka epal ke ?



Aku suka cuka epal ! Kalau dapat jenama yang ni , memang boleh seminggu je abis ! Hahahaa... Khasiat cuka epal ni banyak. Kenapa nak diamalkan ? Apakah kelebihannya ?  Hurm.. Kalau dibuat carian di Google, akan jumpa hadis berkaitan cuka ni. Bukanlah cuka epal tapi mengenai cuka. 

Apa itu cuka epal ? Cuka epal diperbuat daripada buah epal segar yang mana ianya mengandungi vitamin , pectin , potassum , sodium , magnesium , kalsium , fosforus dan zat besi. Juga mengandungi sumber anti-oksida seperti carotenoids dan beta-carotene yang berkeupayaan untuk meneutralkan radikal bebas yang berbahaya dimana boleh melemahkan sistem imunisasi. 

Cuka dapat membantu merendahkan paras glukosa darah , melambatkan pengosongan gastrik dan merendahkan tahap insulin untuk kehidupan yang lebih sihat. Dengan bahan utamanya iaitu asid asetik , cuka juga mampu membunuh bakteria dan digunakan sebagai bahan pengawet semula jadi. 

Sementara itu pemanis semula jadi yang terkandung dalam madu berasal dari fruktosa dan glukosa dan juga gula kompleks yang lain. Dikenali sebagai antioksidan dan antiseptik dengan ciri ciri pembersih , ianya juga mempunyai sejumlah kecil vitamin dan mineral ! 

Ada kawan tanya.. Apakah sesuai perempuan mengandung mengambil cuka epal ni ? Nah.. aku bukanlah doktor yang layak untuk memberikan jawapan. Tak berani aihh ! Kang salah info , naya jer. Tapi Google kan ada. Mereka yang ada info mengenainya pasti akan menulis di laman web mereka. 

Dan carian aku menemukan HelloDoktor.Com yang ada info untuk segala persoalan aku. Eh , satu jer persoalan aku tu. Hehehe.. Menurut HelloDoktor , cuka epal ni ada dua jenis  iaitu cuka epal organik dan dipasteur. 

Cuka epal organik mentah

Cuka epal dihasilkan oleh penapaian gula dari epal yang secara keseluruhan dihancur secara organik oleh yis dan bakteria. Dalam yang mentah, bentuk yang tidak ditapis, ia mengandungi kesan “ibu”– satu bahan berserabut yang bergelatin yang secara semula jadi membentuk semasa proses penapaian yang termasuk enzim-enzim semula jadi dan bakteria baik yang diketahui untuk menggalakkan kesihatan.

Cuka epal dipasteur

Pasteurisasi mendedahkan bahan makanan ke paras suhu yang lebih tinggi, memusnahkan mikrob tertentu yang boleh menyebabkan penyakit, penapaian yang tidak baik atau merosakkan. Sama ada mentah atau pasteur, asid asetik kekal sebagai bahan aktif utama dalam cuka epal dengan kepekatan minimum sebanyak empat peratus untuk memastikan penggunaan yang selamat dalam pengawet makanan dan pembersih.

Ok.. sebelum tu kita perlu tahu juga yer.. kita  tidak sepatutnya mengambil cuka epal dalam bentuk paling mentah atau tidak sepatutnya. Berikut senarai beberapa sebab penting yang perlu kita tahu : 

1) Masalah pergigian: Oleh kerana sifat cuka epal mentah yang sangat berasid, meminumnya boleh menyebabkan pelbagai masalah pergigian, yang paling serius yang secara beransur-ansur merosakkan enamel gigi kita 

2) Kerengsaan: Ia juga kerana sifatnya yang sangat berasid, meminum cuka epal dengan bentuknya paling mentah akan menyebabkan kerengsaan di dalam perut dan tekak kita

Cuka epal sememangnya mempunyai pelbagai khasiat. Kebanyakan ibu hamil akan mengalami pelbagai keadaan kesihatan yang tidak menyenangkan dalam kehidupan seharian mereka. Persoalannya; Adakah cuka epal selamat untuk ibu hamil?

Wanita hamil hanya perlu menggunakan cuka epal tidak dipasteurkan dengan penuh berhati-hati dan mempunyai pengetahuan tentang risikonya terlebih dahulu. Apa-apa pun, berbincang dengan doktor anda sebelum menggunakan cuka tanpa dipasteurkan semasa hamil.

Namun begitu, wanita hamil boleh menggunakan cuka epal yang dipasteur dengan selamat dan tanpa kebimbangan. Walau bagaimanapun, ia mungkin tidak mendapat manfaat kesihatan yang anda cari, terutamanya faedah probiotiknya. Pun begitu, perlu diingatkan bahawa terdapat suplemen probiotik yang lebih selamat, yang tidak membawa potensi risiko ini.

Berikut manfaat pengambilan ACV ( Apple cider vinegar ) bagi wanita hamil. Jom baca :

Manfaat mengamalkan ACV

1. Morning sickness

Jika terdapat apa-apa yang berkesan dalam memerangi keadaan ini, terutamanya semasa trimester pertama anda, ia adalah cuka epal. Ia boleh membantu mengawal asid perut yang bertanggungjawab terhadap rasa mual kerana ia mempunyai tahap pH neutral sendiri. Satu dos umum yang baik untuk diikuti dalam melawan keadaan ini adalah mencampurkan dua sudu ACV dengan satu cawan air, dan minum pada waktu awal pagi.

2. Meningkatkan pencernaan

Sejumlah cuka epal sehari akan sangat membantu pencernaan anda, terutamanya untuk wanita hamil. Hal ini adalah kerana selalunya mereka cenderung mengalami ketidakteraturan dan sembelit semasa kehamilan.

Kadang-kadang bakteria berbahaya di dalam perut menyebabkan masalah pencernaan, tetapi cuka epal mengandungi sifat antibiotik yang dikenali untuk melawan bakteria berbahaya ini memihak kepada bakteria yang baik yang membantu pencernaan.

3. Mengelakkan jangkitan saluran air kencing

Oleh kerana semua perubahan saluran kencing anda semasa kehamilan, anda lebih cenderung mengalami jangkitan saluran kencing (UTI) sepanjang tempoh ini. Sekiranya anda dengan kerap melihat urin anda keruh, itu adalah salah satu tanda yang paling penting bahawa anda mempunyai UTI.

Alternatif penggunaan cuka epal boleh melambatkan pertumbuhan jangkitan saluran kencing kerana enzim dan mineral yang berguna mengandungi bakteria yang berkaitan bakteria UTI.

4. Mengawal kandungan gula dalam darah

Cuka epal sangat baik untuk individu yang menderita diabetes kerana kebolehannya mengawal paras gula dalam darah. Ini sering dikreditkan kepada asid asetik yang terdapat dalam ACV. Bagaimanapun, bagi yang mempunyai keadaan berkait dengan diabetes, anda perlu merujuk doktor anda terlebih dahulu sebelum mengambil ACV ini.

5. Melancarkan peredaran darah

Peredaran darah yang betul dan cekap juga sangat penting semasa kehamilan. Ini kerana ia akan memastikan bayi anda mendapat semua oksigen dan nutrien yang diperlukan sepanjang tempoh kehamilan.

Wanita hamil cenderung mengalami peredaran darah yang lemah berbanding wanita yang tidak hamil, yang menunjukkan apabila aduan dibuat dan soalan-soalan ditanya tentang mengapa tangan dan kaki mereka bengkak.

Oleh kerana cuka epal mengandungi sifat-sifat yang membuatkan aliran darah anda lancar, ini mengurangkan peluang anda mengalami pembengkakan.

6. Kekejangan kaki

Semasa kehamilan, anda mungkin mengalami kekejangan kaki yang menyakitkan pada satu-satu masa. Keadaan ini berlaku disebabkan oleh kadar kalium yang rendah dalam tubuh anda. Sesetengah wanita mengalami kekejangan kecil atau ringan, sementara yang lain mungkin mengalami keadaan yang sangat menyakitkan yang mana tidak tertanggung.

Seolah-olah kesakitan itu sendiri tidak mencukupi, kekejangan ini juga akan memberi kesan kepada keseluruhan hari anda, menjadikan anda kurang produktif jika anda mempunyai apa-apa pekerjaan fizikal dan menyebabkan tidur anda lebih teruk daripada biasanya.

Jadi, cuka epal boleh membantu melegakan anda dari kekejangan kaki ini kerana ia mengandungi kadar kalium yang tinggi.

7. Tidur yang lebih baik

Cuka epal boleh membantu anda tidur lebih baik semasa hamil. Ini adalah benar terutamanya bagi mereka yang mengalami peningkatan rembesan dan lendir yang berlebihan di bahagian hidung yang menyebabkan kesukaran untuk bernafas melalui hidung, yang seterusnya menyebabkan penurunan tidur yang berkualiti.

Oleh kerana cuka epal kaya dengan ciri anti-radang, ia berfungsi untuk menipiskan lendir dan mengurangkan pembengkakan sinus.

8. Masalah kulit

Sama ada anda bakal ibu atau tidak, larutan cuka epal yang digunakan secara topikal boleh membantu dengan pelbagai masalah kulit kerana ciri-ciri anti-bakteria dan anti -radang yang terkandung di dalamnya. Keadaan ini termasuk (tetapi tidak terhad kepada) ketuat, jerawat dan ekzema.

Ibu hamil cenderung mengalami pelbagai perubahan hormon sepanjang kehamilan mereka, jadi keadaan kulit mereka juga terlibat. Oleh itu, cuka epal dapat merawat keadaan ini dengan mengimbangi tahap pH kulit anda.


9. Membantu masalah pedih ulu hati
Walaupun tidak jelas jika cuka epal membantu keadaan morning sickness, ia mungkin membantu dengan pedih ulu hati. Wanita hamil kadang-kadang mengalami pedih ulu hati semasa trimester kedua mereka.

Ramai wanita hamil cenderung mengalami masalah pencernaan atau pedih ulu hati ini pada masa yang berlainan sepanjang kehamilan mereka, dengan masa yang paling biasa semasa trimester kedua.

Ketika ini, bayi anda berkembang dengan pesat dan memberi tekanan berterusan pada saluran pencernaan anda, yang membawa kepada makanan di dalam perut anda bergerak ke kerongkong anda.

Satu kajian pada tahun 2016 mendapati bahawa cuka epal boleh membantu orang yang pedih ulu hati yang tidak bertindak balas dengan baik terhadap antasid bukan preskripsi. Jenis yang tidak dipasteurikan telah diuji secara khusus.

10. Mengawal tekanan darah

Ia tidak mengatakan bahawa anda harus berhati-hati tentang tahap tekanan darah semasa kehamilan, baik untuk diri sendiri dan bayi anda. Asid asetik yang terdapat pada cuka epal mengandungi enzim di dalam tubuh yang dikenali sebagai rennin, yang bertanggungjawab untuk meningkatkan tahap tekanan darah.

11. Jangkitan yis

Menggunakan cuka epal topikal juga membantu merawat jangkitan yis seperti jangkitan candida. Dengan mencairkan cuka epal dan menyapunya di atas kawasan yang dijangkiti pada kulit anda, ia mempunyai peluang yang baik yang mana jangkitan akan mati dan simptomnya akan berkurang. Tetapi ia juga bergantung kepada keterukan jangkitan yis dan tahapnya sekarang.

Bagi ibu mengandung , cara pengambilannya begini : 

1) Campurkan dengan air: Kaedah yang paling popular yang diutamakan oleh kebanyakan ibu-ibu adalah mencampurkan cuka epal dengan air dan meminumnya. Bagaimanapun, berhati-hati sebelum anda melakukannya, malah ia akan mempunyai rasa pahit. Itu mungkin satu-satunya kelemahan untuk minum cuka epal dengan campuran air.

2) Minum menggunakan penyedut minuman: Apabila mencampurkan cuka epal dengan air dan minum menggunakan penyedut minuman kerana ia juga akan menjadi lebih baik. Kaedah ini akan meminimumkan sentuhan antara cuka epal dengan gigi anda, dan mengurangkan kemungkinan berlaku masalah pergigian.

3) Bilas: Hanya untuk memastikan gigi anda dilindungi secepat mungkin dari sebarang bahaya, bilas mulut anda setelah minum cecair yang mengandungi cuka epal.


Untuk info lebih lengkap , korang boleh baca di HelloDoktor atau rujuk pada doktor masing masing.. jangan main telan je yer ! 

2 ulasan:

  1. Kami berdua suami isteri memang amal setiap pagi cuka epal jenama ni ben sampai sekarang, terkadang suami ingatkan juju kalau terlupa...memang kami puas hati sebab rasa faedah darinya...kalau rajin tonton YouTube mat salleh doktor oversea agungnya Apple Cider tau...haaaaa jgn main2.

    BalasPadam
  2. Banyak khasiat cuka epal ni..ada yang menjadikan rutin mengamalkannya..ada yang berkala.

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.