PERMULAAN HARI YANG ..

by - Disember 16, 2009

"Selamat Pagi" ...Itulah ucapan yang aku terima pagi ini selepas aku 'menahan' sebuah teksi untuk ke stesen lrt..

"Oh, selamat pagiii.." ..jawab ku sambil memberi ruang pada isteri aku masuk dahulu ke dalam teksi tersebut..Aku tengok jam..baru kul 6.30 pagi...

Aku terkejut juga pada mulanya..sebab masa aku menahan teksi tersebut lalu terus memberitahu destinasi aku pada pemandu teksi tersebut..tetapi apa yang dibalasnya membuatkan aku tersenyum dan lega..

Sangat bersopan rupanya pemandu teksi ni..alangkah bagusnya jika semua pemandu teksi di Kuala Lumpur seperti dia..aku tak nafikan ramai seperti dia tapi nak jumpa mcm dia ni..hurmmm..susah la..

Ada kat tempat aku tu, sorang pemandu teksi berbangsa melayu ..haihhh...berambut ala rock zaman 80'an ...berjambang lebat nampak seolah tak terurus..pastu yang buat tak bestnya ( malas nak guna perkataan menyampah ) ialah sikap pilih kasihnya..aku pernah naik dengan dia...ada sekali tu , aku dah masuk tetapi dia boleh amik lagi orang...perempuan...yang bestnyeeee....dia borak ngan perempuan tu jee...aku hanya mampu tersenyum...bukan aku jeles tapi sebelum tu aku penah naik ngan dia , diam dalam tu...tak cakap ..jauh sekali nak senyum..perghhh....dasat siuutt...hahahahah...

Ok sambung cita pasal uncle tadi tu..

"Awal uncle keluar ? " ..dia diam ..aku cuba memulakan perbualan

Wife aku tengok aku..hehehe..sah sah dia ingat aku dok borak ngan wife aku..

"Uncle , awal keluar ? " sekali lagi aku bertanya ..aku mmg suka berborak ngan pemandu teksi..tu pun kalau dia peramah ..

" Oh, cakap dengan saya ? maafkan saya..Yer , yer ..keluar awal..tapi biasanya lagi awal dari hari ini sebab ada orang booking" ...agak fasih berbahasa melayu ..

" Booking ? awalnya..dia kerja mana ? " aku cuba jadi CIA Agent..hahaha..menyebuk tulll

" Mid Valley ..keje di hotel sana " ...uncle tu jawab...mesti Cititel tu...huhu

Aku tengok keadaan dalam teksi tu..ermm..teksi baru...selesa..

"Permit sendiri ke ,uncle ? ..aku soal lagi...

"Yer, sendiri..baru dapat..20hb hari tu "

"Senang la kan kalau sendiri punya " aku teruskan lagi siasatan aku..

"Tak juga..kalau duduk diam saja , mana nak dapat apa ? Kena banyak berjalan jugak..Kat sini saja tadi dua kali pusing..tadi ada sorang perempuan mengandung naik..mintak antar ke klinik..dia nak amik nombor awal.." dia mula bercerita ..

Maksud dia kat sini tu ialah kawasan rumah mak aku tu..cheras..

" Waaa..awalnyaaa..." aku agak terkejut..begitu juga isteri aku ..

"Tapi tak sepatutnya dia keluar awal awal seorang diri..orang sekarang ni ramai jahat jahat.."
Dia mengeluh..

Aku faham apa maksud dia ..hermm..aku tak nafikan dalam keadaan ekonomi teruk begini , manusia sanggup buat apa saja untuk terus hidup..samada halal atau haram je...aku respek kalau yang sanggup bersusah payah demi mencari rezeki melalui cara halal..yang haram ni ..ermmm..entah lah..nanti pandai pandai la jawab sendiri..

Cerita tak sempat dihabiskan sebab destinasi aku dah sampai...cuma makan masa hampir sepuluh minit dari rumah aku...

Aku serahkan duit pada dia ..Tambang pada meter dia cuma RM3.40 ....aku bagi RM4.00...baki , aku tak amik...mmg gitu...kira saguhati pada dia ..

Tiap kali aku naik teksi , aku akan tinggalkan baki..tak kira berapa , aku akan genapkan ..bukan aku banyak duit tapi aku tau camana peritnya pemandu teksi ni..sebab ayah aku dulu sendiri pemandu teksi !

Setiap malam lepas dia pulang dari 'kerja' , pasti ada cerita yang keluar dari mulut dia...

Jadi sejak tu la aku tak penah meminta baki dari pemandu teksi..seingat aku laa...

"Terima kasih " ..aku ucapkan pada dia ..

"Jumpa lagi " ..dia membalasnya ...

Sejuk hati pagi pagi ...

Ok la..korang sambung keje korang..hehe..pagi pagi dah baca cerita aku yang tak besh ni..hehehe..

You May Also Like

3 comments

  1. bagus bro..
    tp ssh laa nk jupe drive taxi yg btol2 baik.. yelah.. if kite da book nek taxi dia everyday.. dia lak yg genapkan duit.. klu slalu bmurah hati tu adelah rase kite nk bg lebih jugak kt dia.. tp bila dia pn cam menyeksakan jiwa raga.. haa.. lebeh bek xyah.. hoho

    BalasPadam
  2. sokonggggggg....kalo yg eksen semcm tu better bg cukup2 duit tambang tu!!!bkn kedekut..tp mengajar diorang how to deliver a good service..hehehhe

    BalasPadam
  3. betul tu. susah cr pkcik teksi baik

    BalasPadam