MENCARI CINTA SEJATI - zaman belia

by - Disember 15, 2009

Bila disebut 'belia' ni , kategori belia ada yang menjangkau 40 tahun...pun tergedik nak kata belia ...aku pun pelik gak ...ni suka la kan..semua tu angka je...yang penting hati..tu orang kata ..aku kata lain lak...angka ke hati je , kalau dah nak 'season' tu terima je la...manusia kan...tak kira tua muda , sampai ajal , kembali juga pada Penciptanya..tak yah kalut kalut...cuma yang dok kalut ni , spesis takut mati..tak puas enjoy lagi ..adehh...no komen...jgn kata aku tak tego sudah ...aku tak kata la aku ni baik orangnya tapi sekurangnya aku jalankan tugas aku gak...tak banyak , satu pun ok laa..tak yah la tunggu sampai ada 'tauliah' baru nak tegur orang..rasanya kalau orang tu buat salah n kita tau dia buat salah , maka tegur la...kan kan...nak ikut ke tak nak , lantak la...ok tutup bab tu..

Cinta di zaman belia ...hurm...kalau di zaman aku ni , dah mula popular dah INTERNET ..zaman ni top dengan IRC , ICQ ngan YM...boleh tahan la gak pengaruhnya sampai kan aku nak g main bola pun leh kensel disebabkan giler dek chatting ni..

Zaman ayah aku dulu ( dolo dolo ) aku tak tau la camana kan...cuma zaman belia aku tu , bercinta dah dalam internet...penat gak la berinternet masa tu..dok guna dial-up modem...adeh...kalau tengah malam tu , nak online , sah sah kena dial up dulu...pergh..bunyi modem tu abis satu umah dengar...haaa...menjeerit mak aku ! hahahaha..tak keje ke esok ??? waaaa...

Tu yang bercinta melalui chatting..yang dalam ipt lak ? haa...yang ni pun satu kes gak...kononnya bercinta masa belajar boleh memberi semangat..huhuh..malaysia boleh !! ..tengah 'sedap' ye laa...bila gaduh ???? perghhh..hilang semua semangat...muka cam cencurut cari roti basi ! ..muncung memanjang...takde mood..kalau exam lama lagi tak pe la..ni kalau dah dekat..ha..studi ke mana bercinta ke mana...kalau yang ok tu , mmg la ok..berkepit 24 jam...erm...kalau korang nak tanya aku ok ke tak bercinta pada belajar ,jawapan aku ialah baik abiskan belajar dulu..nun lepas belajar , terbentang luas dunia baru ...masa tu jgn ternganga sudah la...yang laki lakinyer penuh begaya..yang perempuannya penuh kematangan ...haaa...masa ni baru pakat nak gaduh , nak cemburu...adehh...sendiri mau ingat laaa..dah terlambat nak nyesal..

Tapi jgn ingat bila yang dah bekerja ni lak matang senantiasa...ada gak yang kebudak-budakkan...huhu...gaya je lebih tapi akai ? cam budak tadika...tak kira laki ke perempuan ..

Cuma bila dah bekerja ni , ada la duit sikit...malam malam leh la kuar lepak sana sini...usha awek /balak ( aku tak tau term skang apa...ni term zaman tok kadok ) kot kot leh dapat sorang dua ...wat teman masa boring ..kan kan ...ermmm...ni yang silapnya...nak cari teman kat kedai makan atau pub/disko ? ermmm...pastu bila putus cinta atau teman diorg curang baru nak salahkan jantina tu ? yang g cari teman hidup kat sana sapa suruh ???

Pernah ada orang bertanya pada aku , kat mana sesuai nak cari teman hidup ? dikatanya orang sekarang ni tak boleh dipercayai ! dia kata cam tu sebab dia sendiri tak percayakan dirinya sendiri..bila tak percaya pada diri sendiri maka semua orang tidak dipercayainya..apa pun dia kena tanamkan kepercayaan pada diri dia...bagi ku la...nak cari teman hidup , tengok latarbelakang dia...sejahat mana pun dia , pasti ada kebaikkannya...kita tak sempurna...

Pada usia beginilah kena banyak mencuba...cuba mendapatkan yang terbaik..terbaik untuk diri kita sendiri...Ada beza bercinta di zaman ni...ada yang berlandaskan nafsu...ada yang menepati garis panduan...ermmm..pada yang terbabas tu , tak terlambat kembali padaNya...selagi tak mati selagi tu boleh bertaubat... ;)

Kesimpulan aku untuk mencari cinta sejati di zaman belia ni , carilah bakal yang membawa ke jalan Allah...mudah je....camana nak cari ? camana nak kenal ? cari di mana ada Islam..disitu ada 'dia' ..insyaAllah...erk..bukan yang nama ada ISLAM tau..cam MOHAMMAD ISLAM..bukan tuu maksud aku..adehhh....

Anda pula bagaimana ? Cinta di zaman belia anda bagaimana ? Taknak berkongsi pengalaman ke ?

You May Also Like

2 comments

  1. mencuba + mencari = terus cuba untuk mencari (yg terbaek) ^^

    BalasPadam
  2. buat pilihan yg terbaik utk masa hadapan anda...yg pasti pilihan anda hari ini adalah penentu siapa anda kelak!

    BalasPadam