BANGLA OH BANGLA...

by - Disember 02, 2009

Cuba korang perhatikan .....tengok betul betul....haaa...ada cerita disebalik gambar ni..

Setibanya dari Pulau Pinang semalam , aku ngan wife aku sibuk memasukkan beg-beg ke dalam rumah..sambil mengemas bahagian dalam kereta...Selesai semuanya , aku pun nak masuk ke dalam rumah..Tiba-tiba aku terpandang ada satu mamat ni..dok tersengih cam kerang busuk ..berdiri kat pokok keding tu...Cara dia berdiri tu sangat lawak la bagi aku...ala ala orang dok bercinta...dok pintal pintal ranting pokok tu..

Aku tengok dia...aku tau...ni mesti nak tanya pasal lalang yang aku ternak depan umah aku tu...
Maka aku pun bergerak ke arah dia....makin aku dekat makin dia tersengih...

Aku tanya kat dia ..." mau potong itu rumput ka ? "
Dia angguk....pastu aku cakap...." Potong je la "...rupa dia cam nak bagitau sesuatu..tapi tak leh nak cakap..sah sah tak reti cakap melayu....selain merah ka hijau , mesti dia tau maksud potong...haa..bukan iklan potong tu laaa...potong rumput laa...

Aku tanya kat dia...." mau kena bayar ka ??? "

Dia tersengih....huhu..dia ni nak pekena aku nih !!

Aku tanya kat dia ...." Berapa ?? "

Dia jawab ..." Lima .."

Aku tergamam ..." Lima puluh ??? "

Dia angguk...

Waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...dia ni giler ke apa ??? Nak potong lalang yang hidup segar di atas tanah seluas kubur kucing pun nak sampai RM50 !!

Aku kata dia ..." tak paa...saya mau tanam itu lalang..kasi panjang...mana tau leh buat ulam "..

Aku terus berlalu pergi....

"Tiga puluh !! " dia kuatkan suara dia...huhuhu

Aku patah balik ..." Tiga puluh kalu , saya beli sabit , saya sendiri buat ! ...ari ari saya boleh buat sendiri !!! " ..aku cakap kat dia...entah dia paham ke tak , aku pun tak tau....

Dia masih peluk pokok tu..sebijik cam hero hindustan ....hahahahah..aparaaa...malu tapi mahu...luku pala tu ..baru tau..

Aku kesian gak tengok dia..." Sepuluh !! ....Saya kasi duit makan sahaja !! " sambil buat gaya ala ala menyuap makanan ke dalam mulut ...

Dia tersengih....aku ketawa kecil..

Aku menyoal dia kembali .." Bila mau buat ? Sekarang ka ?? "

Dia angguk...lalu dia beredar...balik ke rumah dia...yang kebetulan duduk beramai ramai kat sana nun....aku nak cita pun susah..korang bayangkan la sendiri..nun kat rumah pertama...ala..kat jalan masuk umah aku tuu...korang pura pura tau dah laa...angguk jee...tak pun jawap je " oooooooo " ..kan senang ...

Aku tengok dia pakai alat alat memotong rumput...cermin mata hitam....baju tebal....snow cap...waaa....dasat tu..mcm nak g berperang lak lagaknya...

Dia hidupkan mesin semasa menghampiri aku...maka kedengaran laaaa bunyi lalang ditebas...

Aku sedih...melihat lalang lalang yang hidup segar didepan umah aku tu ditebas tanpa belas kasihan...huhuh..subuh tanah tu rupanya...

Tak sampai 10 minit..selesai ! Ceh.....mcm ni pon ada hajat dia nak paw aku sampai RM50..adehh...

Aku menghampiri dia sambil hulur note rm10 yang aku pinjam dari wife aku...aku takde duit kecik aaa....semua beso beso...tak caya ???? tu la korang..ingat aku sengkek sangat ke...huh..

Aku cakap kat dia ..." ini duit makan aar...saya tau...sepatutnya sini potong free !! " ...dia tersengih..aku ucapkan terima kasih kat dia...aku masuk ke dalam..

Wife aku cakap...kesian diorng kan....ermm..aku angguk je ler....mmg pun...datang merantau mencari sesuap nasi...n antar balik ke kampung...ye la kan..dari diorng pecah masuk umah umah yang ada kat situ , ada baiknya dia ambil upah tebas rumput...dapat gak duit saku kan...orang malaysia ni pemurah ....kan kan ..sokong tak ??

Begitulah adanyaa cerita aku...

Seperti biasa...aktiviti aku hari ni..tak yah la cita..korang bosan nak baca..sama jeee....cuma aku kembali diet ...memandangkan berat aku nak menghampiri berat anak gajah..ada baiknya aku mengawalnya sebelum melebihi berat atuk gajah !!

Ok...dah...abis dah..esok lak aku update....kereta aku...plan sabtu ni baru antar bengkel...huh...nasib baik aku sempat beli kereta baru...kereta apa ??? tunggu je keluaran akan datang...waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....salam

You May Also Like

4 comments

  1. haha... kire ok la tuh bangla paham la gak skit2 ape yg abg ckp.. drpd dalam citer Dunia Baru the movie tuh... yg die taw "sepuluh, dua puluh, penuh..." hahahhaha.. tp diorg tu agak berduit gak la sbb duduk kt umah camtu.. agak2 sewe brape ek... n then, ttg kete pon nk rahsie... aiseh... kite tggu di gym..

    BalasPadam
  2. hahaha....mmg lawak btol bangla tus.tp xperla....dah rezeki dia dpt RM10 utk kerja potong rumput atas tanah sekangkang kera tu...

    BalasPadam
  3. 50 ringgit...hahaha dia ingat 50 macam 5 ringgit agaknya..geee

    BalasPadam
  4. en. ben.. kereta baru tu siapa yang pandu.. hahahaha

    BalasPadam