Sarapan pagi... perlu banyak atau sekadar alas perut ? - BEN ASHAARI

Rabu, 28 Ogos 2019

Sarapan pagi... perlu banyak atau sekadar alas perut ?

Alhamdulillah... sekarang aku ada satu rutin baru ! Selain dari mencukupkan 10 ribu langkah sehari yang mana mustahil bagi aku sebab duduk rumah dan ianya cuma boleh dilaksana jika aku ada kerja di luar tetapii.. tetapi aku mengantikan dengan senaman di rumah ! Senaman apakah itu ?

Ada banyak tapi aku buat ...


Lompat bintang ! Dan juga lompat tangga !! Haaaa... Lompat bintang ni , aku mulakan dengan sehari 100 kali. Maksudnya , tak kira la bila masanya tapi mesti cukup 100 . Minggu depan akan dinaikkan jadi 110 kali dan begitulah seterusnya. Bila nak naik tangga , aku akan memilih lompat dari anak tangga ke anak tangga. Sehari 3 kali dah memadai. Itu untuk bakar kalori la.. 

Manakala untuk pemakanan pula.. Nah , sarapan pagi dan makan malam aku jaga. Makan tengahari ni bergantung pada apa yang ada di atas dapur tapi minggu ni , aku gila makan telur goreng yang digoreng setengah masak jer.. Aku panaskan kuali pastu matikan api.. Minyak sekadar diratakan keseluruh kuali pastu keluarkan..Masukkan 3 biji telur. Tak sampai 10 saat , keluarkan ! Tadaaa.. siap ! Makan dengan nasi putih segenggam. Dah.. asal kenyang ! 

Untuk sarapan pagi , aku akan mulakan dengan Bismillah. Hehehe.. Air lemon dan epal. Begitu juga dengan makan malam... sebelum tidur , epal sebijik dua. Jika aku bersenam di gym malam tu, mungin akan ambil sedikit nasi untuk pastikan ada tenaga. Takda tenaga , tak leh tidur lak aku. Bahaya gak tidur dalam kelaparan ! Oh ya, jangan lupa air lemon sebelum tidur ! 

Dan buat masa ni , untuk makan malam, aku akan makan sebelum jam 7 malam. Dan ianya memberi pulangan yang lumayan pada badan aku. Terasa lebih segar dan kelihatan muda. Ehhh ! Hahahaa.. 


Ok.. ada orang berpegang cara begini dalam kehidupan dia... “sarapan seperti raja, makan tengah hari seperti putera dan makan malam seperti pengemis”. Atau dia makan je semua tapi mengamalkan senaman atau bersukan . Betul atau salah cara begini ? 

Jika korang dalam pelan perancangan nak turunkan berat badan , sebaiknya perlu ada peraturan dan disiplin. Perlu ada fokus dan tujuan. Jika sekadar nak dapatkan badan lentik dan tunjuk pada orang yang badan anda langsing bak dewi remaja , sebaiknya tukarkanlah niat tu ! Fokus pada kesihatan dan juga stamina. 

Nah.. ada kawan bertanya... dia nak bersenam. Apakah dia perlu bersarapan terlebih dahulu atau bersenam dahulu pastu baru makan ? Korang rasa ? Nak tau jawapannya ? Aku cadangkan korang baca artikal Sarapan Pagi Bak Raja, Adakah Berkesan Menurunkan Berat Badan?

Dan jika korang nak turunkan berat badan tapi memerlukan seseorang yang berkelayakan serta tempat untuk bertanya , aku leh cadangkan coach Shaz_Myla. Apa ? Nak aku ajar ? Heheheh... aku ajar boleh tapi risau korang pengsan nanti ! Hahahaha.. Cari yang lebih berkelayakan yer...


2 ulasan:

  1. Bagus ni..tapi sejak-sejak ni aku buat IF Fasting aje...so kadang makan sekali, simpan sampai ke malam...then tak makan esoknya baru makan lagi...tgh cut sugar dalam minuman ni haaaa

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.