Apa perlu anda buat jika anda 'contact rapat ' positif Covid 19 ?

by - Januari 09, 2021

Satu perkongsian hebat yang aku amik di Twitter. Boleh dijadikan rujukan andai kita terlibat dalam rantaian Covid 19 di negara kita. Tak perlu risau dan cuak. Ikut je prosedur. InshAllah akan memudahkan kita. Ikutkan , memang aku sendiri pun cuak sebab tak tau apa apa. Tapi Alhamdulillah , perkongsian begini amatlah diperlukan. 

Bukan apa.. kita dok ditakut takutkan seolah olah bila dah terlibat dengan rantaian , ibarat kena gantung diri dah ! Huhuhu.. Bagi yang dah lalui, satu pengalaman baru untuk mereka. Boleh bercerita pada mereka yang tak melaluinya hingga ke hujung nyawa.. 

Ok.. Apa yang perlu korang buat bila dah dapat tau kita adalah contact rapat mereka yang positif Covid 19 ? Salah.. bukan larikan diri ! Sekali lagi salah.. bukan balik kampung ! Bila kita dapat tau kita adalah contact rapat maka perkara pertama ialah hubungi KKM dalam kawasan kita dan tunggu arahan selanjutnya.. Korang boleh baca dari keratan Tweet di bawah ni.. 

Semoga bermanfaat.

Langkah 1-2


R

Langkah 2-4


Langkah 5-8


Langkah 9-10


Haaa.. kalau kita positif Covid 19 tanpa ada gejala dan sakit.. kena kuaratin di pusat kuarantin yang ditetapkan. Dan awal awal dulu, viral kisah menakutkan mengenai pusat kuarantin ni. Tapi ada satu tweet viral bervideo menceritakan pengalaman dia tempat kuarantin... Katanya lain dari apa yang dijangkakan ! 

Lega hati aku. Huhuh.. Bukan apa.. kalau tak kena kat kita, adik beradik kita.. sedara mara kita.. kan kan ? Apa pun.. kita sama sama bantu Frontliners kita untuk putuskan rantaian untuk kita kembali hidup seperti sediakala... 

InshaAllah.


 

You May Also Like

4 comments

  1. terima kasih share, sangat bermanfaat ^_^

    BalasPadam
  2. Baru tahu apa nak buat kalau jadi macam ni. atleast kita ready kan aben. terbaik entry ni aben.

    BalasPadam
  3. Terima kasih di atas perkongsian ini. Sangat berguna dan membantu.

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum. Dengan panduan i i dan penagalaman dr org sekeliling rasanya kita semua patut jauh lebih sedar dan cakna terhadap tanggungjawab menjaga diri sendiri drpd terdedah bahaya virus ni. TQ for sharing this.

    BalasPadam