Buka sempadan daerah dan negeri atau semakin ramai rakyat jatuh miskin !

by - Mac 01, 2021



Bila sektor pelancongan hidup, ramai dapat manfaatnya ! Kita pun sedia maklum , ketika PKP 1.0 ari tu dah dapat dikawal, ramai memberi sokongan pada sektor pelancongan. Orang gi melancong , kedai makan hidup , peniaga runcit , stesen petrol dan banyak sektor  dapat bernafas semula. 

Kita kembali ke PKP , selepas PRN Sabah. Puncanya ? Korang pun tau la kan ? Kalau kita  kawal pintu masuk udara tu , dengan mengkuarantinkan mereka yang baru pulang dari Sabah , inshaAllah tiada PKP 2.0 . TAPI itu sudah berlalu. Nak marah atau nak tuding jari pun , penat dah ! Apa yang boleh kita buat ialah perbaiki segala kelemahan. 

Antaranya ? Kita pun nampak ketika kes Covid 19 terkawal di negara kita , ramai yang mula engkar dan tidak patuh SOP. Malah ramai ye yang anggap Covid 19 ni sekadar satu gurauan antarabangsa ! Nah... kesannya ? Kita dapati kenalan kita ada yang masuk wad.. ada yang ICU ! Dan ada yang meninggal dunia. Kita tau dia sihat sebelum ni.. tiba tiba jatuh sakit ? Nah. gurauankah lagi tu ?

PKP 2.0 dilaksanakan. Aku garu kepala. Masak gini ! Aku jangkakan bukan seminggu dua je akan tutup tapi akan ambil masa yang cukup lama sebab kes bukan dua tiga digit ! Cecah 4 digit dah boleh ke 5 digit jika gagal di kawal. 

Apa nak buat ? Nasi dah jadi bubur.. Memang boleh pergi kerja tapi sempadan daerah dan negeri ditutup ! Nak bergerak , kena ada surat ! Takda surat , kena kompaun ! RM1k lak tu. Dalam takda duit , nak kena kompaun lak ! Huhuh.. 

Makin lama , makin ramai tersepit ! Ada yang mula fikirkan cara untuk terus hidup. Paling parah , bagaimana nak cari duit untuk bayar hutang piutang ? Nak pinjam duit ? Huhuh.. Along pun ramai dah pinjam. Garu kepala along. 
 
Nak tunggu 80% divaksin, baru nak buka pintu sempadan ? Hurm.. Jenuh wo ! Tapi tu la.. Kita pun satu hal gak. Degil ! Tak reti nak patuh SOP. Bila diberi kelonggaran, jadi cam budak budak tadika ! Rasanya budak tadika pun reti ikut peraturan.  Payah sangat ke ? 

InshaAllah.. selepas ni , aku rasa ramai dah rakyat Malaysia sedar dan insaf. Tapi kerajaan pula kena lebih tegas terhadap pemilik pemilik kilang ni ! Kita tau , kes sekarang ni tinggi dek kerana saringan pekerja kilang ! Jangan nak tegas pada rakyat jelata saja. Yang ikan bilis , dikejar. Jerung, buat tak nampak. Bila dah viral ... baru nak buat kerja ! 

Jika bulan depan masih tutup sempadan daerah mahupun negeri.. aku rasa aku nak daftar jadi ahli politik jer la ! 






You May Also Like

0 comments