Sudah tiba masa untuk 'downgrade' ?

by - Mac 02, 2021

 

Setiap hari aku baca kisah kisah rakyat jelata di media sosial. Pelbagai cerita mengenai kehidupan. Yang senang , yang susah Macam macam ada. Dah macam dalam drama di kaca tv tu ! Semacam tak percaya , akhirnya kita akan lalui. 

Hari ni , pengumuman mengenai 4 buah negeri yang boleh dikatakan nadi ekonomi pada negara kita ni. Apakah PKP dilanjutkan atau tidak ? Jika dilanjutkan , sejujurnya, ramai akan terduduk.. termasuk aku sendiri ! Maka kena fikir pelan pelan meneruskan kehidupan yang baru. 

Terima kasih ahli politik ! Korang punya sibuk nak berkuasa , rakyat jadi mangsa ! 

Nah.. sekarang kena pikir untuk downgrade kehidupan. Apa yang perlu dipotong ? Apa yang dirasakan tak diperlukan buat masa ni.  Hurm.. Apa yang penting kena bayar , setiap bulan ? Mana yang boleh dikurangkan ? Bagaimana nak cari pendapatan sampingan ? 

Semalam.. aku ada berbual dengan seorang kenalan. Dulu dia bekerja sebagai pilot di sebuah syarikat penerbangan yang gah di dunia ! Dek kerana Covid 19 , dia ditamatkan perkhidmatan. Terpaksa pulang ke tanah air. Dan dia meneruskan ceritanya. Dia dah downgrade segalanya. Dari seorang yang kita nampak gah satu ketika dulu, sekarang siang malam keluar mencari rezeki. 

Mereka yang masih ada kerja.. gaji tetap.. masih boleh tarik nafas lega. Tapi jika keadaan berterusan , tak mustahil , akan terganggu juga nanti ! Ekonomi jika tidak dapat bergerak dengan baik, camana nak ada pendapatan. 

Aku.. segalanya bergantung pada hari ini ! 


You May Also Like

1 comments